Дослідження затримок у транспортному потоці залежно від тривалості обслуговування громадського транспорту на зупиночних пунктах

Автор: Гула Тарас Михайлович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Час, що пасажири витрачають на переміщення під час робочих або інших подорожей, є ключовим показником, що відображає рівень обслуговування пасажирів у міському транспорті. Час очікування на зупинках транспорту, викликаний інтервалами руху транспортних засобів у маршрутах, становить частину загального часу, який витрачають пасажири на подорожі [1]. Аналізуючи методи розрахунку цього очікування, можна зробити висновок, що кожен з них може бути використаний інженерами з транспортного моделювання для створення макромоделей міських транспортних мереж у різних містах [2-4]. Існують моделі обчислення часу очікування пасажирами на зупинці транспортних засобів, які враховують реальні параметри руху автомобілів у маршруті. Вони базуються на методі імітаційного моделювання реального часу руху транспортних засобів та пасажирів на зупинку. Цей підхід до розрахунку часу очікування пасажирами є складнішим порівняно з аналітичними моделями, але його результати враховують реальні умови функціонування міського пасажирського транспорту [5-6]. Об’єкт дослідження – зупинки громадського транспорту на магістральних вулицях. Предмет дослідження – закономірності формування затримки транспортних засобів в зоні зупинок громадського транспорту. Мета дослідження: визначення закономірностей впливу зупинок громадського транспорту на затримки транспортних засобів. Внаслідок проведених досліджень транспортних затримок на зупинках громадського транспорту було вибрано Городоцьку вулицю у Львові для подальшого аналізу. Ця вулиця має великий потік транспортних засобів, зокрема автобусів різної вмістимості та трамваїв, що пересуваються із значною інтенсивністю. Встановлено пропускну здатність кожної зупинки громадського транспорту. Досліджено, що тривалість зупинок транспортних засобів на цих зупинках коливається від 40 до 60 секунд, що свідчить про значний вплив на пропускну здатність дорожньої мережі. З цією метою було використано програмне забезпечення PTV Vissim 8 для дослідження впливу типу зупинок громадського транспорту на затримки транспортних засобів. Виявлено, що із зростанням трафіку на дорозі збільшується транспортна затримка на вибраних об’єктах дослідження. Особливо значне зростання затримки спостерігається на зупинках, які розташовані біля проїзної частини, де немає можливості об’їхати громадський транспорт, що зупинився для посадки або висадки пасажирів. Збільшення тривалості зупинки на зупинках спричиняє зменшення потужності вулично-дорожньої мережі через утворення черги транспортних засобів. Автомобілі мають об’їжджати громадський транспорт, що зупинився для посадки або висадки пасажирів, через що проїзна частина на цьому відрізку стає меншою на одну смугу для руху. Це призводить до ускладнення руху та зниження пропускної здатності дороги. Отримано закономірності між тривалістю зупинки громадського транспорту та впливом на затримки та швидкість руху у транспортному потоці. Підтверджено, що при збільшенні тривалості зупинки для посадки та висадки пасажирів швидкість руху зменшується. На ділянках зупинок спостерігається значне зниження швидкості руху, де швидкість потоку становить від 10 до 30 км/год, в залежності від тривалості зупинки. На зупинках, де об’єднані автобуси та тролейбуси, швидкість руху складає від 5 до 10 км/год. Після проходження зупинки громадського транспорту спостерігається підвищення швидкості руху. Найвищі значення швидкості потоку спостерігаються при тривалості зупинки громадського транспорту 20 секунд. Ключові слова – зупинка громадського транспорту, транспортні затримки, пропускна здатність зупинки, імітаційне моделювання, швидкість руху. Перелік використаних літературних джерел. 1. Ройко, Ю. Я. Визначення раціональної вулично-дорожньої мережі, сформованої житловими кварталами: автореф. дис. ... канд. техн. наук. Харків. 25 c. 2. Кристопчук, М. Є., Лобашов, О. О. (2012). Приміські пасажирські перевезення, посібник. Харків, 224. 3. Єрмак, О. М. (2010). Розташування зупиночних пунктів міського пасажирського транспорту: автореф. дис. ...канд. техн. наук. Харків, 22. 4. Колій, О. С. (2017) Раціональне розташування зупиночних пунктів автобусних та тролейбусних маршрутів відносно регульованих перехресть: дис. ... канд. техн. наук. – Харків: ХНАДУ. 247 с. 5. Крейсман, Е. А. (2002). Удосконалення методики організації автобусних перевезень в транспортній системі міст / К: НТУ, 196. 6. Кристопчук, М.Є, Пашкевич С.А. (2019). Формування місць розташування транспортно-пересадочних вузлів. Проблеми з транспортними потоками і напрями їх розв’язання: тези доповідей ІІІ Всеукраїнської науково-теоретичної конференції. 75 – 76.