Дослідження впливу типу зупинок громадського транспорту на затримки транспортного потоку
Автор: Рохів Володимир Володимирович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Перехід до ринкової економіки призвів до значних змін у системі пасажирських перевезень. На сьогоднішній день значна частина перевезень здійснюється через громадський транспорт, що призвело до [1–2]: – різноманіття транспортних засобів; – формування маршрутів з високою частотою руху через використання автобусів різної місткості; – збільшення числа маршрутів, що призвело до перевищення інтенсивності руху на окремих ділянках вулично-дорожньої мережі, що не відповідає стандартам містобудування та техніки безпеки; – порушення графіків руху транспорту та навіть відмова від системи диспетчеризації. Проблема організації руху громадського транспорту на зупинках стоїть особливо гостро, оскільки пропускна здатність цих місць часто відповідає обсягу руху автобусів та інших транспортних засобів по маршруту [3-4]. Низька пропускна здатність на зупинках призводить до серйозних перешкод у русі транспортних потоків на головних вулицях, що спричиняє затримки у русі автотранспорту [5]. Об’єкт дослідження – закономірності, функціональні залежності та статистичні параметри, що характеризують ефективність процесів функціонування зупинок громадського транспорту. Предмет дослідження – процес функціонування зупинок громадського транспорту. Мета роботи – підвищення безпеки дорожнього руху та пропускної здатності вулично-дорожньої мережі за допомогою вдосконалення функціонування зупинок громадського транспорту. Завдання дослідження: 1. Теоретично обґрунтувати вибір моделі розрахунку пропускної здатності зупинного пункту з урахуванням особливостей організації пасажирських перевезень у містах. 2. На основі ймовірнісних характеристик транспортного потоку встановити: – тривалість звільнення зупинного пункту залежно від інтенсивності на крайній правій смузі та класу транспортного засобу; – тривалість обслуговування пасажирів на зупинках громадського транспорту – межу впливу зупинки громадського транспорту на показники потоку. 3. Визначити умови організації пасажирських перевезень 4.Розробити рекомендацій щодо забезпечення безпеки дорожнього руху. Проведення комплексного аналізу зупинок громадського транспорту вимагає вибору пікових ранкових та вечірніх годин у будні дні для дослідження. Розроблено спеціальний анкетний бланк для цього, що включає геометричні характеристики зупинки, наявність заїзної кишені, розташування від світлофора та інше. Виявлено, що крім типу зупинки (із заїзною кишенею чи без неї), важливим фактором для її ефективності є особливості її функціонування, зокрема, можливість обігнати передуючий транспортний засіб. Для аналізу показників дорожнього руху на зупинках громадського транспорту було визначено чотири типи об’єктів: зупинка біля проїзної частини без можливості маневру; зупинка у заїзній «кишені» без можливості маневру; зупинка у заїзній «кишені» з можливістю маневру; зупинка біля проїзної частини з можливістю маневру. Пропускну здатність зупинки громадського транспорту було визначено на чотирьох об’єктах дослідження. З’ясовано, що найвища пропускна здатність спостерігається на зупинці, що розташована біля проїзної частини без можливості маневрування, тоді як найнижча пропускна здатність зафіксована на зупинці, яка розташована у заїзній «кишені» та має можливість маневрування. Затримки транспортних засобів були найвищими на зупинці громадського транспорту, що розташована у заїзній «кишені» з маневруванням. Це пояснюється тим, що автобуси очікують на вільне місце на зупинці, щоб здійснити маневр обгону транспортного засобу, що йому передує, і також утворюються додаткові затримки через взаємні перешкоди між автобусами. Досліджено, що зі зростанням коефіцієнта завантаження зупинки громадським транспортом доцільно використовувати зупинки в заїзній «кишені» без маневрування. На таких зупинках швидкість руху досягає найвищих значень, до 40,5 км/год. Найнижча швидкість руху за вільних умов спостерігається на зупинці громадського транспорту в заїзній «кишені» з маневруванням і становить 26,6 км/год. При рівнях завантаження Г швидкість руху вирівнюється на всіх типах зупинок громадського транспорту і в середньому складає 10км/год. Це пояснюється тим, що при такому рівні завантаження транспортний потік перебуває у заторі, тому автобусам потрібно більше часу на виїзд з зупинки. Ключові слова – зупинка громадського транспорту, транспортні затримки, пропускна здатність зупинки, імітаційне моделювання, швидкість руху. Перелік використаних літературних джерел. 1. Доля, В. К. (2011). Пасажирські перевезення. Харків, 504. 2. Василенко, Т.Є., Фесенко, Д.В., Дульнявка, О.Й. (2009). Дослідження розподілу часу очікування пасажирами на автобуси на сумісній ділянці маршрутів. Вісті Автомобільно-дорожнього інституту, 206 – 214. 3. Аулін, В. В., & Голуб, Д. В. (2011). Удосконалення роботи міського пасажирського транспорту впровадженням центральної диспетчерської системи. Липенков, А.В., Кузьмин, Н.А. (2015). 4. Віниченко, В. С., & Тарасюк, І. Ю. (2011). Аналіз факторів і умов, які впливають на якість пасажирських перевезень на міському пасажирському транспорті. Коммунальное хозяйство городов, (99), 369-374. 5. Жук, М.М., Півторак, Г.В. Оцінка тривалості посадки-висадки пасажирів на зупинці громадського транспорту в залежності від кількості маршрутів. Науковий журнал «Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті». Луцьк, 73 – 77.