Вплив параметрів транспортного засобу на функціональний стан водія

Автор: Гринишин Орест Анатолійович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Емоційне напруження, втома, дорожні конфлікти та технічні несправності автомобіля можуть призвести до того, що водій та його нервова система перейде в режим надмірного навантаження, або й зриву адаптаційних механізмів. Часто у таких умовах з’являється надмірна втома, млявість, дратівливість тощо. Це все може призводити до погіршення уваги, пам’яті, зору, зниження розумової діяльності [1]. За умови такого функціонального стану водій може становити соціальну небезпеку, оскільки існує значна ймовірність прийняття ним помилкових рішень та, як наслідок – скоєння дорожньо-транспортної пригоди [2]. Дорожньо-транспортні пригоди та ймовірні аварійні ситуації завжди мають підґрунтя виникнення. Вони стаються при цілковитому або частковому порушенні функціональності хоча б однієї ланки системи «водій-автомобіль-дорога-середовище». Якщо технічні та фізичні властивості останніх трьох елементів системи можна передбачити та при необхідності виправити чи ліквідувати, то водій поки є найменш дослідженою ланкою системи, дії якого повністю спрогнозувати неможливо. Безліч проведених досліджень свідчать про те, що головною причиною аварійності часто є порушення функціонального стану водія [3-4]. У магістерській кваліфікаційній роботі встановлено характеристику впливу показників транспортних засобів на функціональний стан водія. За результатами натурних досліджень та їх опрацювання встановлено динаміку зміни індексу напруження водіїв які керували транспортними засобами з різними технічними показниками. Реєстрація цих даних проводилася із використанням приладу «Polar H10» та програмне забезпечення «HRV Monitor». Об’єкт дослідження – переміщення транспортних засобів із різними технічними параметрами вулицями та дорогами як у населених пунктах, так і за їх межами. Предмет дослідження – зміна показника індексу напруження водія під час управління транспортним засобом. Мета дослідження – виявити вплив технічних параметрів транспортних засобів на функціональний стан водіїв. За результатами досліджень встановлено математичні та графічні залежності, які відображають наявність зв’язку між технічними параметрами транспортних засобів та функціональним станом водіїв. Отримані дані можуть бути корисними як для автотранспортних підприємств, так і водіїв під час планування їх графіків роботи та відпочинку. Ключові слова – транспортний засіб, водій, питома потужність, функціональний стан, індекс напруження. Перелік використаних літературних джерел 1. Singh, H., & Kathuria, A. (2021). Analyzing driver behavior under naturalistic driving conditions: A review. Accident Analysis & Prevention, 150, 105908. doi: 10.1016/j.aap.2020.105908. 2. Davidich, Y., Kush, Y., & Ponkratov, D. (2020). Change of car driver’s stress index during different periods of the day in urban traffic conditions. Transport technologies, 1(2), 23-32. doi: 10.23939/tt2020.02.023. 3. Krystopchuk, M. (2020). Change of drivers functional condition while moving along highways of different technical categories. Transport technologies, 1(1), 22-32. doi: 10.23939/tt2020.01.022. 4. Bucsuhazy, K., Matuchova, E., Zuvala, R., Moravcova, P., Kostikova, M., & Mikulec, R. (2020). Human factors contributing to the road traffic accident occurrence. Transportation research procedia, 45, 555-561. doi: 10.1016/j.trpro.2020.03.057.