Оцінка мультимодальності системи пасажирського транспорту Львівської області

Автор: Приставський Степан Володимирович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Мультимодальна пасажирська транспортна система є дуже ефективним механізмом покращення якості обслуговування пасажирів при перевезенні та підвищення ефективності функціонування надавачів транспортних послуг щодо перевезень пасажирів. Мультимодальні перевезення дозволяють не тільки збільшити інтенсивність використання транспортних засобів, але й скоротити час подорожі пасажира. Основним завданням організації мультимодальних перевезень є максимальне задоволення попиту населення на транспортні послуги з максимально ефективним використанням рухомого складу. Термін «мультимодальне перевезення» в українських дослідженнях частіше вживається щодо вантажних перевезень, хоча закордонні вчені багато уваги приділяють розвитку саме мультимодальних пасажирських перевезень. Згідно з [1], використання більше ніж одного виду транспорту до перевезень в міській місцевості формує мультимодальну транспортну систему міста. В мультимодальних пасажирських системах актуальним є формування узгоджених графіків руху пасажирів різних видів транспорту, які взаємодіють між собою [2]. Важливим в цьому контексті є формування сучасних мультимодальних транспортно-пересадкових вузлів, які б надавали пасажиру увесь комплекс необхідних інформаційних послуг та зробили пересадку між різними видами транспорту якомога комфортнішою [3]. Згідно [3], мультимодальний транспортний вузол – це «складна техніко-економічна система, що зв’язує транспортні ланки і забезпечує ефективну взаємодію різних видів транспорту для виконання перевезень вантажів і пасажирів». Дуже важливою проблемою при плануванні мультимодальної мережі є координація пересадок. Проблема координації пересадок полягає у визначенні розкладу, який намагається гарантувати координацію рейсів на різних лініях на сполучних зупинках [4 - 6]. Мультимодальність повинна бути врахована при оцінці ефективності транспортної системи і при оцінці ефекту додавання або видалення типових мультимодальних засобів. Ця продуктивність залежить від поведінкової реакції мандрівників на зміни в мережі. За результатами дослідження виконано такі завдання: 1) проведено аналіз літературних джерел щодо розуміння поняття мультимодальних транспортних мереж та їх основних компонетів; 2) проведено аналіз наявного зв’язку центрів адміністративних районів Львівської області маршрутами пасажирського автомобільного та залізничного транспорту: визначено наявні безпересадкові зв’язки та можливі варіанти переміщення з однією пересадкою; 3) проведено порівняння часових та вартісних характеристик поїздки пасажирів при використанні різних варіантів переміщення; 4) у програмному середовищі PTV Visum створено граф існуючої автомобільної та залізничної мережі Львівської області; 5) проведено моделювання можливого пасажиропотоку між адміністративними центрами Львівщини при різних варіантах переміщень. Ключові слова: мультимодальні перевезення, трансферний вузол, пасажиропотік, тривалість поїздки. Перелік використаних літературних джерел. 1. Kumar P.P., Parida M., Swami M. (2013). Performance Evaluation of Multimodal Transportation Systems. Procedia - Social and Behavioral Sciences. Volume 104. Pages 795-804. 2. Ломотько, Д.В., Воскобойников Д.Г., Листопад М.С., Сідарчук А.Д. (2017). Шляхи удосконалення технології мультимодальних швидкісних пасажирських перевезень / Збірник наукових праць ДНУЗТ ім. акад. В.Лазаряна. – Випуск 13. – С. 59 – 66. 3. Ходаківська Є.В. (2020). Удосконалення організації роботи залізничної транспортної системи України на основі інтелектуалізації управління мультимодальними пасажирськими перевезеннями / Інтелектуальні транспортні технології: тези доповідей 1-ої міжнародної науково-технічної конференції (24-30 січня 2020 р.). - Трускавець-Харків: УкрДУЗТ. - С. 42-44. 4. Nachtigall, K., Voget, S. (1996). A genetic algorithm approach to periodic railway synchronization. Computers & Operations Research. Volume 23, Issue 5. P. 453-463. 5. Castelli L., Pesenti R., Ukovich W. (2004). Scheduling multimodal transportation systems. European Journal of Operational Research,Volume 155, Issue 3. Pages 603-615. 6. Jang-Jei Jaw, Amedeo R. Odoni, Harilaos N. Psaraftis, Nigel H.M. Wilson. (1986). A heuristic algorithm for the multi-vehicle advance request dial-a-ride problem with time windows. Transportation Research Part B: Methodological. Volume 20, Issue 3. Pages 243-257.