Моделювання роботи транспортно-пересадкового вузла на прикладі автостанції № 5 у місті Львові
Автор: Стаценко Роман Романович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Транспортно-пересадкові вузли є інфраструктурними елементами зв’язку всіх підсистем системи пасажирських перевезень. Вони забезпечують пересадки між різними видами транспорту та різними системами сполучень. Принципи організації роботи транспортно-пересадкового вузла відрізняються залежно від розміру цього вузла. Проте спільною метою є підвищення рівня задоволеності пасажирів якістю надання транспортних послуг, а загальними компонентами цієї якості є облаштування ТПВ, узгодженість розкладів руху транспортних засобів та якість інформаційного забезпечення [1]. Автостанції відрізняються від автовокзалів своїми розмірами: зазвичай до автостанцій відносять пасажирські ТПВ вмістимістю до 50 осіб і добовим пасажиропотоком на відправку до 600 осіб [2]. При оцінці функціонування ТПВ загалом і автостанцій зокрема важливе значення має комплекс послуг, які надає автостанція, адже саме це визначає рівень задоволеності пасажира [3]. Моделюванням процесу функціонування транспортно-пересадкових вузлів та прогнозуванням різних параметрів, якими визначається робота ТПВ, займалися як українські, так і іноземні вчені [4-6]. За результатами дослідження виконано такі завдання: 1) проведено аналіз літературних джерел щодо чинників впливу на функціонування транспортно-пересадкових вузлів; 2) проведено загальну характеристику функціонування АС № 5: напрямки обслуговування, графік роботи, основні характеристики маршрутів; 3) проаналізовано зв’язок АС № 5 з міською територією та іншими ТПВ Львова; 4) проведено математичне моделювання можливостей черг біля віконця касового обслуговування; 5) розраховано коефіцієнти нерівномірності пасажиропотоку протягом дня на автостанції; 6) проведено оцінку регулярності обслуговування пасажирів в основних напрямках. Отримані результати дозволять запропонувати заходи щодо вдосконалення процесів обслуговування пасажирів у невеликих ТПВ. Ключові слова: транспортно-пересадковий вузол, автостанція, регулярність руху, якість обслуговування. Перелік використаних літературних джерел. 1. Авдєєва, Н., Біла, А. Організація транспортно-пересадочних вузлів як ключових сполучних елементів транспортної системи міста. Проблеми розвитку міського середовища, 1 (2016). С. 68-75. 2. Босняк М. Г. Пасажирські автомобільні перевезення. Київ : Слово, 2009. 272 с. 3. Стогул, О. І. Управління якістю обслуговування пасажирів на автобусних станціях. Автореферат дисертації на здобуття ступеня кандидата економічних наук. Харків, 2011. 4. Yoongho Ahn, Tomoya Kowada, Hiroshi Tsukaguchi, Upali Vandebona. Estimation of Passenger Flow for Planning and Management of Railway Stations. Transportation Research Procedia. 2017. Vol. 25. P. 315-330. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2017.05.408. 5. Zhong Gang, Yin Tingting, Zhang Jian, He Shanglu, Ran Bin. Characteristics analysis for travel behavior of transportation hub passengers using mobile phone data. Transportation. 2019. Vol. 46. doi: 10.1007/s11116-018-9876-5 6. Півторак, Г. В., Гіць, І. І., Жила, М. П. (2022). Оцінка розподілу пасажиропотоків в транспортно-пересадочному вузлі. Вчені записки ТНУ ім. В.І. Вернадського, № 33 (72), 2022. С. 215 - 220.