Формування пасивної безпеки міського автобуса
Автор: Гай Андрій Віталійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Колісні та гусеничні транспортні засоби
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Гай А.В, Горбай О.З. (керівник). Формування пасивної безпеки міського автобуса. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2023. Розширена анотація Фронтальні краш-тести є важливою оцінкою реальної степені безпеки транспортних засобів. Вони імітують зіткнення транспортних засобів, яке відбувається, коли передня частина транспортного засобу наїжджає на інший транспортний засіб або перешкоду. Останніми роками фронтальним краш-тестам автобусів приділяється значна увага, особливо після низки аварій з фатальними наслідками з загибеллю великої кількості людей у одному ДТП. Фронтальний краш-тест проводиться для оцінки здатності автобуса захистити своїх пасажирів у разі лобового зіткнення. Процедура включає в себе зіткнення автобуса з жорстким бар’єром на заздалегідь визначеній швидкості. Коли справа доходить до лобового зіткнення, великі транспортні засоби, як правило, показують кращі результати, ніж малі, оскільки кабіна водія розташована вище над зоною зіткнення. Як наслідок, на відміну від автовиробників, більшість кузовобудівників не включають зони деформації у свої конструкції. Коли великі транспортні засоби зіштовхуються один з одним або з жорсткою стіною, здатність конструкції поглинати енергію стає обмеженою, а решта енергії передається безпосередньо водієві та пасажирам. Наступні два правила широко використовуються для оцінки того, чи може конструкція витримати ударне навантаження: Правила № 29 Європейської економічної комісії ООН (UNECE R29) та Програма оцінки нових автомобілів (NCAP). У цій роботі представлено дослідження методом скінченних елементів лобового удару автобуса з урахуванням вимог UNECE R29 щодо безпеки пасажирів. Об’єкт дослідження – передня частина автобуса під час зіткнення. Предмет дослідження – поведінка каркасу кузова автобуса під час зіткнення. Методи дослідження – методи інженерних розрахунків та комп’ютерного моделювання. Мета та завдання роботи – промоделювати фронтальне автобуса згідно Правила № 29 Європейської економічної комісії ООН (UNECE R29). У першому розділі розглянуті дтп за участю автобусів та проблеми пасивної безпеки автобусних перевезень, проведено аналізи досліджень ДТП та існуючих методів досліджень міцності автобусних кузовів, дана оцінка отриманих травм під час фронтального зіткнення, ударів ззаду та в бік У другому розділі на основі типажності автобусів вибрано модель для досліджень. В третьому розділі на основі Правил ЄЕК ООН R29 проведено моделювання краш-тесту фронтальної частини автобуса, визначено деформації передньої частини автобуса та положення водія у різні моменти удару У четвертому розділі проведено економічну оцінку та економічну вигоду від використання даної методики дослідження, згідно проведених розрахунків витрати на НД та ДК робіт при формуванні пасивної безпеки міського автобуса – складуть 57013,2 гривень.