Вплив характеристики адаптивної підвіски на плавність ходу легкового автомобіля
Автор: Стефанюк Михайло Ігорович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Плавність ходу – це властивість автомобіля знижувати динамічні навантаження на водія і пасажирів, що виникають під час руху у результаті взаємодії коліс з дорогою. Плавність ходу характеризується загальною вібрацією, що передається через опорні поверхні на тіло пасажира. Плавність ходу автомобіля залежить від пружності підвіски й шин, дії амортизаторів, розподілу маси автомобіля [1 – 3]. Метою дослідження було проаналізувати вплив конструктивних параметрів адаптивної підвіски на плавність ходу легкового автомобіля й обґрунтувати значення конструктивних параметрів підвіски для забезпечення потрібної плавності ходу при русі по дорозі різного поздовжнього профілю. У вступі обґрунтовано актуальність теми, сформульовано мету і задачі дослідження. У першому розділі наведено класифікацію автомобільних підвісок і амортизаторів, описані їхні переваги та недоліки. Розглянуто конструкцію та принцип роботи амортизаторів. У другому розділі наведено конструктивну характеристику легкового автомобіля, побудована його динамічна і математична моделі, розроблена симуляційна модель у середовищі MathLab Sіmulink для дослідження й аналізу впливу конструктивних параметрів адаптивної підвіски на плавність ходу легкового автомобіля. У третьому розділі проведено симулювання руху легкового автомобіля по поверхні дороги різного поздовжнього профілю з різною швидкістю. Побудовано графіки за результатами симулювання та проведено їх аналіз. Встановлено, що для забезпечення потрібної плавності ходу автомобіля при різних збуреннях зі сторони дороги і швидкості його руху слід регулювати жорсткість підвіски і коефіцієнт розсіювання енергії в амортизаторах. Зменшення жорсткості й коефіцієнта розсіювання енергії в амортизаторах сприяє підвищенню плавності ходу при русі по дорозі зі значними нерівностями. Комбінування жорсткості й коефіцієнта розсіювання енергії дає можливість забезпечити плавність ходу автомобіля, що відповідає вимогам стандарту ISO 2631-78. Ключові слова: автомобіль, адаптивна підвіска, профіль дороги, моделювання, плавність ходу, вібропришвидшення. Перелік використаних джерел: 1. Kindratskyy B., Osmak O. Influence of transportation object position in car body on its vibrational loading // Transport Technologies. – 2020. – Vol. 1, №1. – С. 92-98. 2. Ларін О.О. Експериментальні дорожні дослідження плавності ходу спеціалізованого транспортного засобу з нелінійним підресорюванням / О.О. Ларін, О.О. Водка, О.О. Назаров, С.А. Соколовський // Вісник НТУ «ХПІ». – 2012. – №55 (961) – С. 91-99. 3. Павленко В.М., Криворучко О.О. Сучасний стан розвитку активних підвісок для легкових автомобілів // Вісник НТУ «ХПІ», Серія: Автомобіле- та тракторобудування. – Х.: НТУ «ХПІ», 2014. – № 9 (1052). – С. 54-60.