Дослідження умов та графіків руху на автобусному маршруті №3А у місті Львові

Автор: Топилко Вікторія Вікторівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Пасажирські перевезення у містах є елементом міської транспортної системи, яка забезпечує мобільність міських мешканців та загалом життєздатність міського середовища [1–5]. Забезпечення постійного розвитку пасажирських перевезень та пасажирського транспорту – головне завдання і часто головна проблема міської влади. На цей час багато міст зосереджені на зменшенні рівня мобільності мешканців з використання приватними легковими автомобілями. Така політика продиктована різким їх збільшенням, а відтак недостатністю вільної площі у міському середовищі руху, щоб забезпечити достатній рівень таких переміщень. Міста є обмеженими щодо вільних територій. До того ж, кожне місто прагне використати такі території з метою розміщення підприємств та організацій, які є наповнювачами міського бюджету, а приватний транспорт залучений до такого процесу вкрай опосередковано. Надмірне завантаження вуличнодорожньої мережі в результати спричиняє збільшення заторів, що в свою чергу різко підвищує тривалість переміщення мешканців містом, спричиняє збільшення аварійності та виникнення дорожньо-транспортних пригод, посилює екологічне навантаження на міське середовище [2,6]. Затори – це значні економічні втрати, оскільки впливають на емоційний стан людей, а відтак і на їх працездатність [3–6]. Таке негативне явище також зменшує продуктивність роботи пасажирського та вантажного транспорту. Порушуються ланцюги постачання товарів і послуг. Рухомий склад пасажирського та вантажного транспорту, простоюючи у заторах, виконують меншу транспортну роботу. Негативні явища, пов’язані із заторами, різко погіршують привабливість громадського транспорту і змушують мешканців міста та приїжджих осіб користуватись приватними автомобілями, які в такій ситуації є більш привабливими та комфортними для пересування. Особливо таке явище актуалізується за складних погодних умов, зокрема й у зимовий період. Звідси виникає головне завдання – як підвищити привабливість громадського транспорту та спонукати міських мешканців користуватись ним. Практично відомими є способи досягнення такої мети, хоча й для кожного міста є свої особливості. До таких способів відносяться: підвищення комфортності рухомого складу громадського транспорту (автобусів, тролейбусів, трамваїв тощо); прокладання зручних безпересадкових та пересадкових маршрутів; облаштування привабливих транспортно-пересадкових вузлів; забезпечення зручної та дисконтної оплати за перевезення; інтеграція міських та зовнішніх переміщень людей в єдину пасажирську систему переміщень; формування мультимодальних зручних пасажирських перевезень; підвищення безпеки дорожнього руху; забезпечення більшої швидкості переміщення транспортною мережею, а відтак зменшення тривалості поїздки [1–6]. Для кожного міста існують свої особливості забезпечення привабливості, які пов’язані з функціональним призначенням міста, розміщенням у ньому різноманітних зон, конфігурацією вулично-дорожньої мережі, менталітетом міських мешканців, середнім рівнем доходів, рельєфом місцевості та кліматичними умовами.Детальні дослідження всіх цих чинників, а після цього максимальне їх врахування під час проектування нової або удосконалення існуючої транспортної системи, дозволяє постійно підвищувати привабливість переміщень громадським транспортом. Звичайно, що досягти максимального високого значення комфортності вкрай важко, оскільки запити людей постійно оновлюються. Оновлюються також технічні параметри рухомого складу, інформаційне забезпечення технологічного процесу перевезень тощо. У цій магістерській роботі розглянуто аналіз умов та графіків руху на міському автобусному маршруті №3А у місті Львові, результатом якого є формування рекомендацій щодо покращення пасажирського обслуговування на ділянці маршрутної мережі зі значними пасажирськими потоками. Цей міський маршрут значно пов’язаний також з маршрутами приміського, міжміського та міжнародного сполучення, тому має специфічні особливості формування пасажирського потоку та його змінності на зупинкових пунктах.Усі розроблені рішення та рекомендації цього дослідження грунтуються результатах великих за обсягом досліджень, які проведено із використанням геоінформаційних технологій та натурних вимірювань на маршрутній мережі. Об’єкт дослідження – міський автобусний маршрут №3А у місті Львові. Предмет дослідження – виконання графіків руху та оцінка комфортності перевезень на міському автобусному маршруті. Методи дослідження: документальне вивчення – аналіз надійності роботи транспортної мережі громадського транспорту та вивчення особливостей руху автобусів окремими її ділянками в межах автобусного маршруту №3А; моделювання руху – виведення закономірностей в транспортній роботі залежно від швидкості руху, обсягу та відстані перевезень пасажирів; натурні вимірювання – дослідження трансферності на маршрутах та вимірювання величини пасажирського потоку на маршруті перевезень. Метою роботи є формування рекомендацій з удосконалення пасажирського обслуговування на автобусному маршруті, виходячи з результатів аналізу умов безпеки руху, зміни середньої швидкості руху, обсягу транспортної роботи та особливостей розміщення місць генерації пасажирських потоків. Для досягнення поставленої мети необхідно розв’язати такі завдання: 1. Провести аналіз функціонального зонування та транспортного районування територій, якими прокладено маршрут громадського транспорту. 2. Проаналізувати умови безпеки руху на ключових ділянках маршрутної мережі, якою прокладено маршрут. 3. Дослідити дотримання графіків руху на автобусному маршруті 3А із використанням геоінформаційних технологій моніторингу роботи громадського транспорту. 4. Проаналізувати ділянки маршрутної мережі, де існують проблеми із затримками руху. 5. Запропонувати шляхи покращення транспортного обслуговування на маршруті. Ключові слова: пасажирський потік, транспортний район, функціональна зона, зупинковий пункт, маршрут перевезення, транспортна система