Дослідження тривалостей перебування автобусів на зупинках громадського транспорту у місті Львові

Автор: Яремцьо Володимир Ігорович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Сьогодні усі великі міста відчувають проблеми, пов’язані зі зростанням рівня автомобілізації, що часто не відповідає потребам міського співтовариства (нейборгудам) та сучасним вимогам економіки. Через це актуальними завданнями сталого розвитку міст є вдосконалення методів та технологій транспортного планування. Формування комфортних умов для міського середовища у найбільших містах багато в чому залежить від якості пасажирського обслуговування населення, зокрема, громадським транспортом. Одним із основних параметрів роботи пасажирського транспорту є тривалість перевезення пасажирів до точок притягання [1]. В останні роки активно розробляються проекти з розвитку у містах громадського пасажирського транспорту та інтелектуальних транспортних систем. Розвиток цих напрямків у комплексі із заходами концепції «Мобільність як послуга» (MааS) спрямоване на забезпечення сталої мобільності у містах. Успішний розвиток концепції MaaS залежить від якісної роботи та рівня розвитку громадського транспорту [2]. Висока якість пасажирських перевезень у міському громадському транспорті є необхідною для зменшення частки використання особистого транспорту у структурі рухомості населення. Ефективність роботи громадського транспорту залежить від зв’язності територій, щільності вулично-дорожньої мережі та маршрутної мережі. Значне покращення таких параметрів потребує великих фінансових витрат та організаційно-управлінських зусиль. Іншим засобом підвищення ефективності організації дорожнього руху, зокрема громадського транспорту, є розвиток Інтелектуальних транспортних систем [3]. Одним із можливих шляхів вирішення вищевказаної проблеми є організація безперервного проїзду громадського транспорту різноманітними ділянками маршруту, тому теоретичне обґрунтування швидкісного режиму громадського транспорту для безперервного руху є актуальним завданням [4]. За результатами дослідження виконано такі завдання: 1) проаналізовано ряд іноземних публікацій в яких описано особливості взаємодії автобусів між собою та з іншими видами пасажирського транспорту на зупинках; 2) наведено методику визначення пропускної здатності зупиночних пунктів міського пасажирського транспорту; 3) обґрунтовано вибір маршруту громадського транспорту №9, враховуючи, що він досить довгий (14,7 км), проходить по вулицях з різними планувальними характеристиками (ширина та кількість смуг руху, багато зупинок громадського транспорту (з різним розташуванням), наявність відокремлених смуг для руху громадського транспорту тощо); 4) охарактеризовано рухомий склад, який обслуговує маршрут №9 та подано характеристику програми «UA-GISTrek»; 5) отримано та проаналізовано результати досліджень, подано рекомендації щодо можливого застосування цих даних; 6) запропоновано, ліквідовувати зупинки громадського транспорту, які не користуються попитом пасажирів (пасажиропотік дуже малий чи взагалі відсутній в певні періоди доби) шляхом збільшення відстані до сусідніх зупинок; 7) обґрунтовано важливість отриманих результатів та зроблено припущення щодо впливу інших важливих чинників (розташування зупинки, інтенсивність руху транспорту на сусідніх смугах) на їх достовірність. Ключові слова: тривалість руху, автобус, маршрутна мережа, зупинка громадського транспорту. Перелік використаних літературних джерел. 1. Dong X. A kind of adaptive dynamic transit signal priority control method. 2016 12th World Congress on Intelligent Control and Automation (WCICA). IEEE, 2016, pp. 999-1004. 2. Furth P.G., Muller T.H.J. Conditional bus priority at signalized intersections: better service with less traffic disruption. Transportation research record, 2000, vol. 1731, no. 1, pp. 23-30. 3. Ghasemlou K., Aydi M.M., Yildirim M.S. Prediction of pedal cyclists and pedestrian fatalities from total monthly accidents and registered private car numbers. Archives of Transport, 2015, vol. 34, no. 2, pp. 29-35. 4. Liang H., Wei J. Speed guidance and transit signal control method for advanced public transportation system. 2017 4th International Conference on Transportation Information and Safety (ICTIS). IEEE, 2017, pp. 626-630.