Розроблення та дослідження роботи стрічкового транспортера для штучних виробів
Автор: Холод Юрій Степанович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Роботомеханічні системи та комплекси
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Транспортери стрічкові на теперішній день – це найбільш поширені транспортні засоби переміщення масових вантажів. Застосовуються як для транспортування різноманітних промислових сировинних і харчових ресурсів та продуктів до забезпечення технологічних процесів підприємств, а також і в інших сферах промисловості. Розроблений широкий спектр конструкцій цих машин, їх висока продуктивність, яка деколи перевищує 6000 т/год, їх швидкість та можливість транспортування на великі відстані сприяють все більшому їх використанню [1, 2]. Традиційне проектування таких засобів включає ряд детальних статистичних розрахунків, що в кінцевому результаті дозволяє підібрати необхідну конструкцію машини, враховуючи теоретично можливі максимальні навантаження. Проведення багатьох натуральних експериментів із визначенням коефіцієнтів опору руху елементів машини у різних умовах роботи, сприяло впровадженню цієї методики. Розрахунок на пуск і гальмування - єдиний інженерний розрахунок динамічних характеристик стрічкових транспортерів. Елементи машини, для цього варіанту, представлені жорстким тілом із відсутніми деформаціями, що протидіє силам опору руху і розганяється під дією рушійного зусилля приводу [3]. Фізика явища цього сильно спрощена і не може отримати достовірні значення навантажень, що розтягують елемент тяги при запусканні за заданий час розгону електродвигуна. ? Під час експлуатації конвеєрів стрічкових виникають динамічні процеси, які є причиною їхньої нестійкої роботи. Через пробуксовування барабана і проковзування відносно нього стрічки, інтенсивно зношується нижня частина стрічки та футеровки барабана, від тертя відбувається нагрівання поверхні, зменшується коефіцієнт зчеплення стрічки з барабаном. Все це ускладнює нормальну роботу конвеєра. В стрічці під час пускових та гальмівних процесів у вузлах механічної системи конвеєра виникають значні навантаження. В багатьох випадках виникає обрив стрічки, понад 12 % поламок конвеєрів з пов’язано цим [4]. Одним з основних факторів, який визначає надійність та економічність і роботоздатність є точне врахування динамічних процесів в механічної системи стрічкових конвеєрів. Для виконання динамічних розрахунків важливим є вибір розрахункової моделі. Тому необхідно врахувати, що механічні системи конвеєрів, незважаючи на їх конструктивну різноманітність, можуть бути двох основних схем: конвеєр із натяжним пристроєм жорстким, який утворює попередній натяг стрічки і конвеєр із натяжним пристроєм вантажним, що автоматично піддержує в одній із точок її контуру постійний натяг стрічки. Аналітично досліджуючи динамічні процеси механічних систем використовують наближені моделі, у яких ступінь еквівалентності залежить від поставленої задачі. Більш поширеними моделями стрічкових конвеєрів є дискретні моделі, стрижневі, дискретно-континуальні. На даний час необхідно спроектувати узагальнену математичну модель стрічкового транспортера, яка буде використовуватись для інженерного аналізу як динамічного, так і статичного навантаження машини з різними режимами роботи. Об’єкт дослідження є транспортні системи для штучних вантажів. Предмет дослідження стрічковий транспортер горизонтального типу. Метою даної магістерської кваліфікаційної роботи є створення узагальненої математичної моделі стрічкового транспортера, яка буде використовуватись для інженерного аналізу як динамічного, так і статичного навантаження машини з різними режимами роботи. Практичне значення одержаних результатів: результати отримані в процесі виконання магістерської кваліфікаційної роботи можуть бути використані для проектування та розрахунку стрічкових транспортерів. Ключові слова – стрічковий транспортер, конвеєр, математична модель, привідні барабани.