Дослідження втрат часу громадського транспорту під час проїду регульованих перехресть

Автор: Маркевич Роман Михайлович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Головним завданням магістерської роботи є вивчення різних способів та прийомів для поліпшення пропускної здатності регульованого перехрестя, зменшуючи час очікування транспортних потоків під час їх руху через нього. На сучасному етапі автомобільного транспорту міста стикаються з різким збільшенням автомобільного руху по дорожній мережі, що спричиняє падіння швидкості та пропускної здатності, а також утворення черг у точках зупинок. На процес руху автомобільних потоків у містах впливає багато факторів: склад транспортного потоку, стан доріг, наявність спеціальних смуг для громадського транспорту, частота світлофорів та їх режими, інтенсивність руху та його щільність, паркування вздовж доріг, розташування зупинок громадського транспорту та обсяг інформації для водіїв [1-3]. Експериментальними дослідженнями встановлено конкретні значення затримок транспорту під час руху через регульовані перехрестя. Виявлено, що склад транспортного потоку, нахил дороги до перехрестя, стан дорожнього покриття та психофізіологічні особливості водіїв мають найбільший вплив на цей процес. Ці результати підтверджують актуальність задачі, яка розглядається у магістерській роботі. Наразі існує багато методів у галузі транспорту, які успішно допомагають зменшувати час на проїзд через регульовані перехрестя. Проте повністю уникнути затримок неможливо, тому велика увага приділяється стратегіям їх мінімізації [3–5]. Різні автори розглядають різноманітні причини затримок, такі як методи контролю руху на перехрестях, технологічні процеси пасажирських перевезень, зростання інтенсивності руху протягом деяких періодів, умови руху пішоходів, велосипедистів та користувачів мікромобільності [2–5]. У результаті виконання дослідження вдалося визначити чинники, що впливають на утворення затримок у місцях наближення до перехрестя зі світлофорною сигналізацією. У цій роботі використано різні методи транспортних досліджень: 1. Теоретичні дослідження – встановлення основних чинників, що впливають на розмір затримок у транспортному потоці перед регульованим перехрестям. 2.Натурні дослідження – визначення інтенсивності та складу транспортних потоків, геометричних параметрів дороги та налаштування світлофорної сигналізації для визначення показників транспортних затримок. 3. Документальні дослідження – аналіз методів вивчення затримок руху та їх мінімізації на регульованих перехрестях за допомогою доступних документальних джерел. Об’єкт дослідження – затримки транспортних потоків на регульованих перехрестях. Предмет дослідження – чинники виникнення затримок на підходах до перехресть із світлофорною сигналізацією. Мета дослідження: визначення параметрів транспортних потоків, які зумовлюють виникнення затримок на регульованих перехрестях. За результатами дослідження виконано такі завдання: 1) проаналізовано теоретичні та практичні відомості щодо формування черг у транспортних потоках на підходах до регульованих перехресть; 2) проведено оцінку інтенсивності руху й пропускної здатності на регульованих перехрестях та їхніх показників; 3) проаналізовано чинники, які впливають на затримки транспортних потоків та ефективність режиму світлофорного регулювання; 4) встановлено методику щодо визначення затримок руху у транспортних потоках на регульованих перехрестях; 5) проведено збір даних за допомогою методу натурних досліджень на підходах до регульованих перехресть; 6) визначено чинники появи затримок транспортних засобів залежно від інтенсивності транспортного потоку та частки громадського транспорту. Ключові слова – транспортний потік, затримка руху, черга, транспортний засіб інтенсивність руху, склад транспортного потоку, виникнення черг, світлофорне регулювання, громадський транспорт. Перелік використаних літературних джерел. 1. Поліщук, В. П., Бакуліч, О. О., Дзюба, О. П., & Єресов, В. І. (2012). Організація та регулювання дорожнього руху. К.: Знання України. 2. Васильєва Г. Ю. Методи мінімізації затримок транспорту на магістральній вулично-дорожній мережі міст України: автореф. дис. на здобуття. 3. Лобашов, О. О., & Прасоленко, О. В. (2011). Практикум з дисципліни «Організація дорожнього руху»: навч. посіб. 4. Форнальчик, Є. Ю., Форнальчик, Е. Ю., Трушевський, В. Е., & Трушевский, В. Э. (2018). Управління дорожнім рухом на регульованих перехрестях у містах: монографія. 5. Поліщук, В. П., & Дзюба, О. П. (2008). Теорія транспортного потоку: методи та моделі організації дорожнього руху. К.: Знання України