Покращення параметрів робочого місця водія

Автор: Бевшко Іван Михайлович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Колісні та гусеничні транспортні засоби
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Бевшко І.М., Бур’ян М.В., к.т.н., ст.викл. (керівник). Покращення параметрів робочого місця водія. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів 2023. Розширена анотація Управління транспортними засобами, зокрема автобусами, відноситься до розряду найбільш напружених і втомлюваних форм трудової діяльності. Управління відбувається в умовах сталого і суттєвого нервово-емоційного навантаження, поглиблюється усвідомленням відповідальності за життя людей і матеріальні цінності. Точність робочих рухів і швидкість реакції водія автобуса є вагомими чинниками забезпечення безпеки руху. Ці якості суттєво залежать від комфортабельності робочого місця водія, яке має забезпечувати якісні умови праці та зменшувати можливість виникнення аварій, пов’язаних з перенапруженням водія. Власне розгляду даної задачі в аспекті забезпечення комфортності роботи водія присвячена дана магістерська кваліфікаційна робота. В ній мова йде про вимоги до робочого місця водія автобуса: вплив ергономіки автомобіля на стан водія, загальні вимоги до робочого місця водія, робоче положення водія, оглядовості, елементи кабіни водія і автобуса, мікроклімату, шуму, інфразвуку, концентрації токсичних речовин у кабіні водія, вібрація робочого місця водія. На їх основі проектується робоче місце водія і досліджується ефективність запропонованих конструкторських розробок як в експлуатаційному так і в економічному напрямках. Слід наголосити, що питання, які розглядатимуться в даній роботі є універсальними. Вони мають прикладне застосовування для найширшого кола транспортних засобів, що використовуються в різних галузях промисловості. Об’єкт дослідження: процес проектування робочого місця водія за критерієм комфортності. Предмет дослідження: ергономічні параметри робочого місця водія. Мета дослідження: вивчення впливу ергономічні параметри робочого місця водія на комфортність роботи. Дослідження ефективності спроектованого робочого місця водія на основі критерію комфортності. В першому розділі роботи наведено вимоги до робочого місця водія автобуса: вплив ергономіки автомобіля на стан водія, загальні вимоги до робочого місця водія, робоче положення водія, оглядовості, елементи кабіни водія і автобуса, мікроклімату, шуму, інфразвуку, концентрації токсичних речовин у кабіні водія, вібрація робочого місця водія. В другому розділі роботи виконано проектування робочого місця водія. наведено методичні підходи проектування робочого місця водія. відповідно до цих підходів визначено параметри робочої пози і робочого місця водія, зони комфорту і досяжності, зони оглядовості «мертві зони» з місця водія, мінімальний робочий простір оператора, розміщення органів управління, індикаторів і сигнальних пристроїв. В третьому розділі роботи описано стенд для дослідження ергономічних параметрів та характеристик водія транспортного засобу. Наведена методика досліджень. Згідно методики проведені дослідження, отримані результати, які проаналізовано. В четвертому розділі роботи здійснено економічну оцінку отриманого проектного рішення. Спершу проведено планування виконання магістерської роботи та розрахунок витрат на її виконання. Далі виконано розрахунки експлуатаційних витрат для отриманого проектного рішення та визначено ціни споживання проектного рішення. Отримані в роботі конструкторські рішення та відповідні результати досліджень вказують на їх актуальність та доцільність практичного використання. Проведені економічні розрахунки – свідчать про економічну ефективність їх виконання та подальшого застосування.