Дослідження впливу ергономіки автобусів на функціональний стан пасажирів
Автор: Кузьма Руслан Васильович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: На сьогоднішній день, в нашій країні, немає, як такої, бази досліджень та вивчення якості обслуговування пасажирів громадського транспорту. Ця сфера є новою і почала розвиватись в недавні роки. Тому, для аналізу вже вивчених напрямків дослідження якості обслуговування було взято інформацію з зарубіжного досвіду. Досвід країн Євросоюзу і США показує, що дискусії на тему критеріїв якості серед професіоналів, які ведуть дослідження в даній галузі вже не ведуться [1]. Так як для себе вони вже склали детальний план на основі проведення обстежень якості перевезень пасажирським транспортом, у них детально описується концептуальний апарат, критерії оцінки, а також загальні міркування на тему методичних особливостей. Дані посібники вже випущенні на двох континентах англійською мовою в повній мірі використовуються та допомагають в організації та покращенні перевезень на громадському транспорті [2-3]. Для прикладу, європейський стандарт оцінки якості надання транспортних послуг був ще прийнятий в 2002 році, і базується на методиці так званої «Петлі якості» [4]. Подібні дослідження проводяться з щорічною періодичністю. При цьому варто відзначити приголомшливу традицію кількісних досліджень транспортного характеру в США. Наприклад, регулярні дослідження транспортної поведінки проводяться з 1969 року і ґрунтуються на значних обсягах вибірки, при яких тільки аналіз результатів може займати не один рік [5]. В цілому, зарубіжні підходи демонструють багаторічне опрацювання методичної специфіки оцінки якості, зачіпаючи численні аспекти функціонування громадського транспорту. Вивченню піддаються як кількісні, так і якісні параметри роботи оператора. При цьому використовуються різноманітні методики – як якісні інтерв’ю по напівформалізованій анкеті, так і статистичний аналіз експлуатаційних характеристик. При цьому описані підходи не є строгим регламентом, якого повинні дотримуватися всі без винятку. Навпаки, формат викладу має на увазі швидше максимальне охоплення проблематики, в той час як польові дослідження можуть носити більш вузький характер в залежності від завдання. ? Об’єкт дослідження – пасажир автобуса. Предмет дослідження – закономірності зміни функціонального стану пасажирів залежно від ергономіки автобусів. Мета дослідження: на основі результатів аналізу функціонального стану пасажирів, визначити вплив ергономічних характеристик автобусів на його зміну. Результати досліджень вказують на те, що при здійсненні поїздки на міських автобусних маршрутах, загальний рівень стресу пасажирів є вищим, ніж при русі приміськими маршрутами. В той же час, загальний показник втоми пасажирів також вказує на видимий вплив ергономічності як посадкового місця так і плавності ходу автобусів та кількості зупинок на маршруті на показник активності регуляторних систем пасажира. Ключові слова – пасажир, автобус, приміські маршрути, функціональний стан, ергономічні характеристики автобусів, посадкове місце. Перелік використаних літературних джерел. 1. Barabino, B., Deiana, E, Tilocca, P. (2012) "Measuring service quality in urban bus transport: a modified SERVQUAL approach", International Journal of Quality and Service Sciences, Vol. 4 Iss: 3, pp.238 – 252. 2. Transit Cooperative Research Program, Synthesis 63 (2005), On Board and Intercept Transit Survey Techniques – A Synthesis of Transit Practice, Transportation Research Board, Washington, DC. 3. Kaynarca, O. A., & Ekmekci, I. (2017). Service quality measurement model in urban public transportation: The case of Iett. Journal of International Trade, Logistics and Law, 3(1), 1-10. 4. Pongjirawut, S., Techapeeraparnich, W., & Dilokkhunanan, W. (2017). A comparative study of performance measurement standards of railway operator. In MATEC Web of Conferences (Vol. 138, p. 07014). EDP Sciences. 5. Eboli, L., & Mazzulla, G. (2021). Customer satisfaction as a measure of service quality in public transport planning. Int. Encycl. Transp, 6, 220-224.