Забезпечення роботоздатності електронних систем керування двигуном автомобіля в експлуатації
Автор: Гудзий Святослав Михайлович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Автомобільний транспорт є необхідною та ключовою складовою інфраструктури будь-якої країни. Висока оперативність, здатність перевозити вантажі різних розмірів і маси, а також можливість організовувати перевезення в короткі строки сприяють широкому використанню автомобілів. Сучасні автотранспортні засоби представляють собою складні технічні системи, в яких взаємодіють різноманітні вузли та агрегати. Керування роботою цих елементів дедалі більше базується на електроніці та комп’ютерних технологіях. Найбільш складним та вартісним компонентом автомобіля є двигун внутрішнього згоряння, який, подібно до інших складових авто, керується електронною системою керування двигуном. Об’єкт дослідження – електронна система керування двигуном EP6DT. Предмет дослідження - забезпечення працездатності електронних систем керування двигуном легкових автомобілів. Мета роботи – забезпечення ефективності функціонування електронних систем керування двигуном під час експлуатації шляхом впровадження системи діагностики технічного стану та оперативного виправлення несправностей, які виникають. Діагностичні параметри, що оцінюють технічний стан підсистем ЕСКД, такі як подача повітря, живлення паливом, зниження токсичності відпрацьованих газів та регулювання фаз газорозподілу, були обґрунтовані, а їх нормативні значення визначено. Відхилення від цих нормативів, що призводять до виникнення різних видів пошкоджень, є підставою для вжиття необхідних технічних заходів. Фізико-хімічні процеси, що виникають в елементах ЕСКД, викликають зміну їх початкових властивостей і, як наслідок, різні пошкодження. Несвоєчасне виявлення та усунення пошкоджень призводять до порушення роботи двигуна, повної або часткової втрати ним працездатності. Для зменшення кількості відмов, виявлення прихованих пошкоджень та забезпечення необхідного рівня надійності ЕСКД необхідно проводити оцінку технічного стану її елементів із регламентною періодичністю ТО автомобілів. Вивчена обґрунтована раціональна (змішана) стратегія технічного обслуговування конструктивних елементів ЕСКД, яка включає як ТО за технічним станом (для елементів, стан яких можна оцінити за допомогою контрольно-діагностичних засобів), так і з напрацювання (для елементів, які не мають явних ознак ушкоджень). Реалізація цієї стратегії ТО сприятиме забезпеченню високого рівня надійності ЕСКД під час експлуатації. Розроблено методику визначення оптимального напрацювання для елементів ЕСКД, які не виявляють ознак технічного зносу. Введення цієї методики в виробничий процес ТО автомобілів суттєво зменшує кількість відмов двигуна та підвищує його експлуатаційну надійність. Розроблена методика виявлення конструктивних елементів, які обмежують надійність ЕСКД, з урахуванням їх впливу на техніко-економічні показники двигуна та витрат на його відновлення. Ця інформація є ключовою для підтримки системи ЕСКД у працездатному стані. Розроблено методику визначення оптимальних ресурсів до заміни елементів ЕСКД, які не проявляють ознак зміни технічного стану. Використання цієї методики у сфері обслуговування автомобілів суттєво зменшує кількість відмов цих елементів у режимі функціонування ЕСКД та підвищує її експлуатаційну надійність. Розроблено математичну модель визначення ймовірності безвідмовної роботи ЕСКД на основі діагностичної інформації про технічний стан її підсистем. Ця модель дозволяє прогнозувати ймовірність виникнення відмови ЕСКД на напрацюванні між регламентними технічними обслуговуваннями для кожного конкретного автомобіля.