Дослідження затримок транспортних засобів перед регульованими перехрестями з трамвайним рухом
Автор: Білинський-Тарасович Євген Іванович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Дослідження методів та методик для підвищення пропускної здатності регульованого перехрестя шляхом зменшення затримок транспортного потоку під час руху є ключовим завданням у магістерській кваліфікаційній роботі [1]. Інтенсивний рух автомобілів по міських дорогах справді стає причиною зниження швидкості, пропускної здатності та утворення заторів. Існує цілий комплекс чинників, що впливають на рух автомобілів у містах, включаючи склад потоку, стан доріг, наявність громадського транспорту та світлофорів, інтенсивність руху та стоянок, а також велику кількість інформації для водіїв. Врахування цих аспектів допоможе розробити більш ефективні стратегії для покращення руху транспорту у місті [2-3]. Шляхом проведення практичних досліджень було встановлено конкретні показники стартової затримки у момент руху черги автотранспорту на регульованому перехресті. Виявлено, що великий вплив на цей процес мають складеність транспортного потоку, кут нахилу дороги перед перехрестям, стан покриття, який в цій статті визначається як дорожні умови, і властивості водіїв, пов’язані з їх психофізіологічними особливостями. Ці результати вказують на актуальність теми дослідження, розглянутої у даній магістерській роботі [4]. На сьогоднішній день існує багато методів, які використовуються як в українській, так і в світовій науковій спільноті, спрямованих на скорочення часу, витраченого на проїзд через регульовані перехрестя. Проте, повністю уникнути затримок неможливо, тому велика увага приділяється методам їх мінімізації. Різні дослідження авторів розглядають такі аспекти: затримки, які виникають внаслідок методів регулювання руху на перехрестях; вплив технологічних процесів на затримки під час перевезення пасажирів; затримки, що виникають через різке зростання інтенсивності руху протягом певних часових інтервалів [5]. Результати проведених досліджень дозволили встановити чинники, що впливають на утворення заторів на під’їздах до перехрестя з регулюванням за допомогою світлофорів. Також було визначено відповідність або невідповідність використання окремих смуг для руху громадського транспорту. Об’єкт дослідження – затримки транспортних потоків на регульованих перехрестях. Предмет дослідження – чинники виникнення затримок на підходах до перехресть із світлофорною сигналізацією з пріоритетним рухом громадського транспорту. Мета дослідження: визначення параметрів транспортних потоків, які зумовлюють виникнення затримок на регульованих перехрестях з урахуванням пріоритетного руху громадського транспорту . За результатами дослідження виконано такі завдання: 1) Проведено аналіз теоретичних і практичних аспектів формування черг у транспортних потоках на в’їздах до регульованих перехресть. 2) Оцінено інтенсивність руху та пропускну здатність регульованих перехресть та їхніх параметрів. 3) Проаналізовано фактори, що впливають на затримки у транспортних потоках та ефективність режиму світлофорного регулювання. 4) Встановлено методику для визначення затримок у русі транспортних потоків на регульованих перехресть. 5) Здійснено збір даних через натурні дослідження на в’їздах до регульованих перехресть. 6) Визначено фактори, що призводять до затримок транспортних засобів у залежності від інтенсивності руху транспортного потоку та частки громадського транспорту. Ключові слова – транспортний потік, затримка руху, черга, транспортний засіб інтенсивність руху, склад транспортного потоку, виникнення черг, світлофорне регулювання, громадський транспорт. Перелік використаних літературних джерел. 1. Доля, В. К. (2011). Пасажирські перевезення. Харків, 504. 2. Поліщук, В. П., & Дзюба, О. П. (2008). Теорія транспортного потоку: методи та моделі організації дорожнього руху. К.: Знання України. 3. Форнальчик, Э. Ю., Могила, І. А., & Гілевич, В. В. (2012). Вплив швидкості проїзду регульованого перехрестя на інтенсивність потоку насичення. Комунальне господарство міст, (103), 355-366. 4. Лобашов, О. О., & Прасоленко, О. В. (2011). Практикум з дисципліни «Організація дорожнього руху»: навч. посіб. 5. Поліщук, В. П., Бакуліч, О. О., Дзюба, О. П., & Єресов, В. І. (2012). Організація та регулювання дорожнього руху. К.: Знання України.