Визначення коефіцієнтів зведення для транспортного потоку на регульованих перехрестях
Автор: Попов Артем Сергійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація і регулювання дорожнього руху
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Збільшення обсягів транспортного руху, особливо використання великих та вантажних автомобілів, призвело до посилення зносу та пошкоджень на дорогах. Це збільшення викликає більші потреби у проведенні ремонтних та відновлювальних робіт на дорогах та розширення їх обсягів [1–2]. Пропускна здатність є ключовим показником, що характеризує функціонування автомобільних доріг. Один з найпростіших способів її визначення - це максимальна кількість автомобілів, які можуть проїхати через певний ділянку дороги за одиницю часу[3]. При оцінці руху автомобілів важливо враховувати весь спектр чинників, що впливають на нього, включаючи характеристики транспортних засобів та водіїв, а не лише параметри самої дороги. Ефективність руху значно визначається не лише станом доріг, а й впливом водіїв та умов навколишнього середовища. Погодні умови, такі як дощ, туман, снігопад, можуть суттєво знизити пропускну здатність доріг. Оцінка пропускної здатності автошляхів є ключовою для ідентифікації можливих точок заторів, економічного аналізу та вибору стратегій для поліпшення умов руху всіх учасників дорожнього руху [4–5]. Об’єкт дослідження – регульовані перехрестя на вулично-дорожній мережі. Предмет дослідження – вдосконалення коефіцієнтів зведення для транспортного потоку. Мета дослідження: 1. Провести аналіз методів розрахунку коефіцієнтів зведення для транспортного потоку 2. Визначити та обґрунтувати критерії впровадження коефіцієнтів зведення для транспортного потоку. 3. Визначити зміну інтенсивності потоку залежно від його складу. 4. Розробити транспорту модель міста у середовищі PTV VISSIM. Дослідження інтенсивності і складу транспортного потоку здійснювалося на відрізках вулиць перед регульованими перехрестями, що розташовані на в’їзді до міста. Ці ділянки характеризуються значним обсягом вантажного та пасажирського транспорту. Під час оцінки режиму регулювання використовувались певні коефіцієнти, які, на жаль, не відображали реального стану використання транспортних засобів. Ми здійснювали вимірювання інтенсивності руху та складу транспортного потоку, а також аналізували планувальні особливості вулиць, такі як кількість рухомих смуг. Додатково проводилися вимірювання часових інтервалів між транспортними засобами під час перетину стоп-лінії. Коефіцієнт завантаження відображає використання дорожньої інфраструктури та може бути виміряним як відношення обсягу транспорту до потужності дороги чи перехрестя. На перехресті Стрийська – ТЦ «Ашан» відзначається найменше значення цього коефіцієнта – 1,02, що свідчить про використання перехрестя на 102% його потужності. У той час, на перехресті вулиць Грінченка – Хмельницького спостерігається найбільше значення коефіцієнта завантаження – 1,13, що вказує на ще більше інтенсивне використання перехрестя – 113% від його потужності. Встановлено, що коефіцієнти завантаження для двосмугових доріг в середньому на 15-20% вищі, ніж для трьохсмугових. Це пояснюється тим, що транспортні засоби на багатосмугових дорогах рухаються в окремих смугах, структурованим чином, що призводить до менших відстаней між ними. Коефіцієнти зведення мають найменше значення для чотирьох об’єктів, описаних у ДБН В.2.3-5:2018. Тому, при розробці відповідних технічних рішень, важливо враховувати не лише довжину автомобіля, а й дистанцію безпеки, тобто прийнятий інтервал у русі. Ключові слова: транспортний потік, регульовані перехрестя, імітаційне моделювання, транспортні затримки, довжина черги. Перелік використаних літературних джерел. 1. Sampson, J. (2020). Intersection Traffic Engineering: Part 5 (Delay and Queues). Civil Engineering= Siviele Ingenieurswese, 28(9), 15-19. 2. Форнальчик, Є. Ю., & Гілевич, В. В. (2012). Вплив певних чинників на динаміку транспортного потоку, який долає регульоване перехрестя. Автошляховик України, (3), 7-10. 3. Гілевич, В. В. (2015). Вплив дорожніх та автомобільних чинників на сумарні затримки транспортних потоків перед регульованими перехрестями. Автошляховик України, (5), 14-19. 4. Поліщук, В. П., Бакуліч, О. О., Дзюба, О. П., & Єресов, В. І. (2012). Організація та регулювання дорожнього руху. К.: Знання України. 5. Віхер, М. М. (2023). Аналіз впливу рівня автомобілізації на параметри транспортних потоків (Bachelor’s thesis, ТНТУ, ФМТ, кафедра автомобілів, Тернопіль, Україна).