Дослідження та удосконалення управління гармонійним розвитком ТзОВ «Технології для бізнесу» в умовах зовнішньоекономічної діяльності

Автор: Бондарець Олександр-Сильвестр Вікторович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Розвиток — це специфічний процес зміни, результатом якого є виникнення якісно нового, поступального процесу сходження від нижчого до вищого, від простого до складного [3]. Розвиток є необхідною умовою виробничої, управлінської, фінансово-економічної, техніко-технологічної діяльності кожного підприємства. З точки зору структури й типів розвитку виділяють економічний, технологічний, комерційний, соціальний і організаційний. Розвиток підприємства — незворотні, цілеспрямовані та закономірні зміни господарської системи, послідовність переходу її з одного стану в інший на засадах удосконалення техніки, технології та організації праці, впровадження інновацій в управлінні [2-3, 6]. В умовах динамічного середовища процес розвитку підприємства набуває все більшої актуальності, й основними його принципами визнають стабільність, своєчасність, адекватність зовнішнім умовам тощо. Для розвитку характерні такі параметри, як використання нової техніки, обладнання, новітніх технологій, випуск нової продукції і освоєння нових ринків збуту, впровадження нових форм організації й оплати праці та методів управління виробництвом, удосконалення наявних партнерських відносин і формування нових тощо. Розвиток підприємства — це загалом об’єктивний процес. Розрізняють два види розвитку: еволюційний, коли якісні зміни відбуваються поступово, повільно, і революційний, коли відбувається стрибкоподібний перехід від одного стану системи до іншого, якісно нового [2-3, 6]. Поняття «гармонійного розвитку» (часто вживають «збалансованого») підприємства виникло з концепції сталого розвитку – «sustainable development». Під нею розуміють «розвиток, який відповідає потребам сьогодення без шкоди для здатності майбутніх поколінь задовольняти власні потреби» [2, 7]. 4 Поняття «гармонійного розвитку» робить наголос на: взаємозалежності бізнесу, організацій, суспільства та навколишнього середовища; важливості зміни філософії ведення бізнесу на більш гуманний, етичний та прозорий; зміщенні фокусу з короткострокового успіху, базованого на добробуті акціонерів, на довгострокову перспективу підвищуючи цінності стейкхолдерів; гармонізації економічного процвітання, захисті й ощадливому використанні ресурсів природного середовища та соціальній справедливості; основних принципах розвитку – цілісність природного навколишнього середовища, соціальну рівність та економічне процвітання; тому, що гармонійний чи сталий розвиток – це не кінцева ціль, а послідовний процес [2, 7]. Гармонійний розвиток є критично важливим для активізації ЗЕД українськими підприємствами в умовах війни [1, 4-6]. У роботі досліджено проблематику управління гармонійним розвитком фірми, зокрема при ЗЕД. Проаналізовано сутність і значення розвитку, гармонійного розвитку, зокрема при здійсненні ЗЕД, та шляхів і методів його удосконалення, здійснено аналіз правового забезпечення тематики. Здійснено вивчення виробничо–господарської та зовнішньоекономічної діяльності ТзОВ «Технології для бізнесу» (м.Львів), а також стану, особливостей і проблем удосконалення управління його гармонійним розвитком за умов війни в Україні та наведено й економічно обгрунтовано шляхи їх вирішення. Виявлено ключову роль для фірми таких двох проблем: 1. Відсутність принципів циркулярної економіки в системі управління розвитком підприємства в умовах ЗЕД. 2. Управління гармонійним розвитком підприємства в умовах ЗЕД лише започатковується, застосовують найпростіші підходи до нього. Щоб уникнути цих проблем фірмі варто здійснити на нашу думку: 1. Упровадження принципів циркулярності в систему управління розвитком ТзОВ «Технології для бізнесу» в умовах зовнішньоекономічної діяльності. 2. Удосконалення управління гармонійним розвитком ТзОВ «Технології для бізнесу» шляхом впровадження моделі «товар як послуга». 5 В результаті впровадження заходів буде досягнуто збільшення чистого прибутку підприємства, й рентабельність власного капіталу збільшиться на плановані 1,1%. Ключові слова: розвиток, управління, гармонійний розвиток, зовнішньоекономічна діяльність (ЗЕД). Перелік використаних літературних джерел. 1. Батракова Т., Фоменко С. (2023). Cучасний стан зовнішньої торгівлі Eкраїни в умовах економічної нестабільності. Цифрова економіка та економічна безпека, 4(04), 56-62. 2. Завербний А.С., Чукаєва І.Д. (2020). Особливості стратегії, як інструменту гармонійного розвитку та конкурентоспроможності підприємства. Ефективна економіка, 2. 3. Кітченко О.М. (2023). Вибір стратегії розвитку підприємства на стадії бізнес проєктування. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління, 7. 4. Мельник О.Г. (2017). Експортний потенціал підприємства: сутність і методологічні основи аналізу. Проблеми економіки, 1, 226-231. 5. Мельник О.Г., Передало Х.С., Горошко Ю.В. (2021). Оцінювання результативності управління зовнішньоекономічною діяльністю на основні цільових показників. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку, 3(2), 72–81. 6. Мозгова Г.В., Євтушенко В.А., Сєркова Н.В. (2023). Теоретичне обґрунтування особливостей формування та розвитку управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємства. Бізнес Інформ, 3, 152-157. 7. Харчук В.Ю. (2021). Формування та використання систем гармонійного розвитку в умовах глобалізації бізнесу: теоретико-концептуальні засади та інструментарій моделювання. Монографія. Львів: Видавництво Львівської політехніки. – 138 с.