Дослідження ринку молокопродуктів та обґрунтування напрямів вдосконалення маркетингової товарної політики ПрАТ “ДУБНОМОЛОКО” на ньому

Автор: Малиха Володимир Володимирович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Маркетинг
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Досягнути ефективного функціонування на ринку підприємство може в умовах, коли пропоновані ним товари чи послуги, користуються попитом [1]. У наукових публікаціях подані різні визначення сутності маркетингової товарної політики підприємства, визначені її основні складові [2, с. 151-152]. Для формування та ефективної реалізації маркетингової товарної політики підприємства повинні дотримуватися певних умов [3], регулярно займатися питаннями управління своїм товарним асортиментом з використанням різних методів [4; 5, с. 164-166]. Об’єкт дослідження – діяльність ПрАТ "ДУБНОМОЛОКО" на ринку – великого українського підприємства, що пропонує молокопродукти як в Україні, так і за кордоном. Предмет дослідження – теоретичні та методичні засади у сфері формування маркетингової товарної політики вітчизняного підприємства на ринку. Мета дослідження: дослідження ринку молокопродуктів та обґрунтування напрямів вдосконалення маркетингової товарної політики ПрАТ "ДУБНОМОЛОКО" на ньому. Результати дослідження. ПрАТ "ДУБНОМОЛОКО" є сучасним молокопереробним підприємством, що функціонує у складі фінансово-промислової групи "Континіум". Воно пропонує на ринку України масло і сир під ТМ "Комо", експортує свої товари у близько 10 країн світу. Основними його асортиментними групами є наступні: сир для дітей (1 різновид товару); тверді сири (15 різновидів товарів); плавлені сири (12 різновидів товару); м’які сири (2 різновиди товару); Squeeze cheese (крем-сири) – 6 різновидів товару; масло (3 різновиди товару). Найбільшою різноманітністю характеризується така асортиментна група товарів ПрАТ "ДУБНОМОЛОКО" як тверді сири. Вони пропонуються у різному упакуванні – у брусках великої ваги, фасовані у брусках, скибочками. Досліджуване молокопереробне підприємство постійно оновлює свій товарний асортимент. ПрАТ "ДУБНОМОЛОКО" пропонує споживачам продукцію найвищої якості, що підтверджують сертифікати щодо відповідності його товарів стандарту FSSC 22000, а також системі НАССР. У 2022 р. порівняно з 2021 р. в Україні зменшилася кількість молокопереробних підприємств, скоротилися обсяги переробки молока і обсяги виробництва окремих молокопродуктів, величина їх імпорту. Проте обсяги експорту цих товарів зросли. На українському ринку молокопродуктів існує гостра конкуренція. При цьому для ринку масла та сирів характерною є цінова та нецінова конкуренція. Значну загрозу для вітчизняних молокопереробних підприємств складають іноземні виробники з Європи, які можуть постачати на ринок України молокопродукти за нижчими цінами. Переважна більшість опитаних (89,3 %) вважають сир корисним та смачним продуктом. Серед різноманітних видів сиру популярністю користуються тверді сири, кисломолочний сир та плавлені сири. До улюблених сортів сиру опитані віднесли такі сорти: "Моцарелла", "Голандський", "Вершковий", "Сулугуні", "Фета", "Пармезан", "Гауда" та "Камамбер". При виборі сиру респонденти орієнтуються на свої смаки, ціну та відомість бренду. Найбільш відомими вітчизняними брендами твердих та напівтвердих сирів для респондентів є ТМ "Комо", ТМ "Ферма", ТМ "Звени Гора", ТМ "Радимо" та ТМ "Клуб сиру". У межах маркетингової товарної політики ПрАТ "ДУБНОМОЛОКО" може диверсифікувати свою діяльність за рахунок освоєння виробництва нових молокопродуктів, пропонувати нішеві продукти для конкретних вузьких сегментів ринку. Одночасно ПрАТ "ДУБНОМОЛОКО" доцільно проаналізувати структуру свого товарного асортименту та окремих асортиментних груп для зростання прибутковості функціонування. Проведений аналіз дозволить встановити ті асортиментні групи та окремі товари у їх межах, на яких слід підприємству зосередити свою увагу при активізації інших складових своєї маркетингової діяльності. Для формування оптимальної структури товарного асортименту ПрАТ "ДУБНОМОЛОКО" проаналізовано асортиментні групи "Тверді сири", "Плав¬лені сири", "М’які сири", "Крем-сири", "Сир для дітей" та "Масло" з точки зору їх прибутковості та можливості їх розширення. Внаслідок цього визначено ті асортиментні групи, у розвиток яких досліджуваному підприємству слід вкладати кошти. У роботі визначено також напрями управління товарами у межах асортиментної групи "Тверді сири" на основі проведеного АВС- та XYZ-аналізу. Ці напрями управління попитом ПрАТ "ДУБНОМОЛОКО" необхідно реалізувати передусім з використанням маркетингової збутової та комунікаційної політики. Ключові слова: маркетингова товарна політика, ринок молокопродуктів України, тверді сири, якість товарів, товарний асортимент, асортиментні групи товарів. Перелік використаних літературних джерел. 1. Абрамович І.А., Квасова М.С. Маркетингова товарна політика та її особливості в кризових умовах господарювання. Економіка та суспільство. 2022. Вип. 39. URL : https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/ article/view/1345 (дата звернення: 22.11.2023). DOI: 10.32782/2524-0072/2022-39-8. 2. Кузьминчук Н.В., Куценко Т.М., Терованесова О.Ю. Теоретичні підходи до розуміння сутності маркетингової товарної політики підприємства. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2019. № 66. С. 149–158. 3. Лісений Є.В., Дяченко Ю.І. Управління та шляхи удосконалення маркетингової товарної політики підприємства. Економіка та суспільство. 2021. Вип. 32. URL : https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/ article/view/774/742 (дата звернення: 28.10.2023). 4. Ощипок І.М. Оптимізація асортиментної програми виготовлення продукції харчових підприємств із наявної сировини. Підприємництво і торгівля. 2021. № 28. С. 66-72. DOI: 10.36477/2522-1256-2021-28-10. 5. Костромін А. Основні аспекти управління товарним асортиментом бізнес-організації. Молодий вчений. 2021. № 1 (89). С. 163-166. DOI: 10.32839/2304-5809/2021-1-89-34.