Дослідження та розвиток соціальної відповідальності ТОВ «Мальви» в умовах зовнішньоекономічної діяльності

Автор: Рубай Олена Любомирівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: За сучасних обставин розробка стратегії соціальної відповідальності підприємства є одним з невід’ємних компонентів його успішного функціонування, адже вона переносить відносини між підприємством і суспільством на високий рівень і стає одним з найважливіших факторів на шляху до досягнення позитивного результату - економічного розвитку - як окремого підприємства, і нашої країни загалом [1]. Сучасний бізнес не може розглядати себе окремо від своїх найважливіших стейкхолдерів, тому реалізація концепції корпоративної соціальної відповідальності є непрямим фактором, що забезпечує зв’язок соціальна відповідальність – стейкхолдери – підвищення загальної ефективності підприємства [2]. Вивчаючи таку специфічну категорію як «соціальна відповідальність», приходимо до розуміння її як особливого соціального явища, що передбачає «добровільне та свідоме виконання, використання і дотримання суб’єктами суспільних відносин, приписів, соціальних норм, а у випадку їхнього порушення – застосування до порушника заходів впливу, передбачених цими нормами» [3, с. 9-10]. Наявність широкого спектру соціальних норм спричиняє виникнення у їх виконавців різних видів соціальної відповідальності: моральної, релігійної, корпоративної, політичної, правової (юридичної) та інших. Особливою соціально-економічною організацією є підприємство. Власники бізнесів сьогодні все частіше доходять до розуміння того, що реалізація різних видів активностей із застосуванням соціально відповідального підходу неодмінно призводить до покращення іміджу, забезпечення наростаючого впливу на суспільство та підвищення конкурентних позицій. Соціальна відповідальність — це комплексне багатокультурне явище. Її розглядають як відповідальність суб’єктів господарювання у напрямку вирішення соціальних питань як усередині бізнес-суспільства, так і поза його межами [4]. Соціально відповідальний бізнес ставиться з повагою та враховує потреби суспільства та довкілля, партнерів, контрагентів, конкурентів, управлінців різних рівнів. Об’єктом дослідження у роботі є ТОВ «Мальви», що займається оптовою торгівлею металів та металевими рудами, причому клієнтська база формується із представників малого та середнього бізнесу, державних організацій, а також приватних осіб. Предмет дослідження - розвиток соціальної відповідальності вказаного суб’єкта господарювання в умовах зовнішньоекономічної діяльності. Метою кваліфікаційної роботи декларуємо дослідження та розвиток соціальної відповідальності ТОВ «Мальви», що є активним учасником зовнішньоекономічної діяльності. Опираючись на сформульовану мету, у роботі встановлено наступні ключові завдання: узагальнене вивчення наукової, навчальної та методичної літератури, а також законодавчої та нормативно-правової бази за вказаною проблематикою; характеристика поточного стану функціонування ТОВ «Мальви», діагностування його виробничо-господарської та зовнішньоекономічної активності; аналізування характерних рис розвитку соціальної відповідальності ТОВ «Мальви» у сучасних умовах та ключових проблем, що пов’язані із цим процесом внаслідок комплексної дії чинників зовнішнього та внутрішнього середовища; розроблення комплексного заходу щодо розвиток соціальної відповідальності ТОВ «Мальви» та його економічне обґрунтування з метою підтвердження доцільності застосування на підприємстві. У підсумку, отримано наступні результати дослідження: імплементовано систему соціального партнерства ТОВ «Мальви» із органами місцевого самоврядування з метою формалізації соціально відповідальних ініціатив підприємства у зовнішньоекономічній сфері, а також впроваджено методику багатокритеріального аналізу результативності розвитку соціальної відповідальності досліджуваного суб’єкта господарювання в умовах зовнішньоекономічної діяльності. Ключові слова – соціальна відповідальність, зовнішньоекономічна діяльність, сталий розвиток, підприємство, міжнародний досвід, управління, система. Перелік використаних літературних джерел. 1. Carroll A. B. (1999). Corporate social responsibility: Evolution of definitional construct. Business and Society. Vol. 38 (3), р. 268–295. 2. Мокряк Е.В. (2023). Проблеми соціальної відповідальності бізнесу в Україні. The X International Science Conference «Topical issues, achievements and innovations of fundamental and applied sciences», March 09 – 12, Lisbon, Portugal. с. 144-148. URL: https://r.donnu.edu.ua/bitstream/123456789/ 1668/1/29.pdf. 3. Урусова З.П., Зачепило Д.А., Зеленова А.А. (2020). Впровадження соціальної відповідальності в компаніях. Економіка та держава. №5. с. 182-186. URL: http://www.economy.in.ua/index.php?op=1&z=4633&i=32. 4. Мельник С.В. (2012). Методичні рекомендації щодо формування та впровадження в Україні системи соціальної відповідальності бізнесу. Луганськ: ДУНДІ СТВ, 27 с.