Дослідження та удосконалення рейтингового оцінювання розвитку зовнішньоекономічної діяльності ТДВ «БЗ «РЕМА»

Автор: Луців Богдан Андрійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Концепція «рейтингового управління» відіграє важливу роль у загальній системі управління економічними системами, особливо на етапі прийняття рішень, висвітлена у науковій праці О.С. Маковоза [1]. Автор наголошує, що рейтингове управління визначається як метод, який базується на рейтинговій оцінці в процесах аналізу, контролю, обліку, прогнозування та регулювання економічної системи. Відповідно рейтинг розглядається як узагальнений показник, що є результатом комплексного багатофакторного економічного аналізу і відображає діяльність економічної системи за рядом критеріїв. Узявши до уваги різні підходи, найбільш всебічним та об’єктивним можна вважати трактування рейтингу, запропоноване О.Г. Мельник та Ю.Л. Логвиненко [2]. Вчені визначають рейтинг як відносну оцінку, яка має силу у певний час або протягом визначеного періоду, що присвоєна досліджуваному об’єкту суб’єктом рейтингування в процесі рейтингової діяльності. Ця оцінка вважається найбільш адекватною для позиціонування об’єкта відповідно до обраного критерію чи сукупності критеріїв серед інших об’єктів, що мають схожі ключові характеристики. І.П. Мігус пропонує у системі рейтингових оцінок компаній та організацій, окрім рейтингів цінних паперів (еквівалентних кредитним рейтингам), виділяти рейтинги фінансових показників самих об’єктів рейтингування. Вони, в свою чергу, поділяються на рейтинги, що враховують розмір організації, та рейтинги, які оцінюють фінансовий стан [3]. Вивчивши суть та різновиди рейтингів в сучасних умовах, слід визначити поняття «рейтингування». Наукова праця під керівництвом О.Є. Кузьміна дає точне розуміння цього терміна. Тут «рейтингування» визначається як діяльність, 6 яка охоплює всебічне оцінювання різних аспектів діяльності промислового підприємства, зокрема виробничої, фінансово-економічної, маркетингової, кадрової та інших сфер. На основі цих оцінок формується рейтинг, який у стислій формі відображає реальний стан підприємства (його надійність, інвестиційну привабливість, кредитоспроможність тощо), відповідаючи розробленій шкалі. Також це дозволяє розробити обґрунтований прогноз розвитку підприємства в коротко- та довгостроковій перспективі [4]. Очевидно, що рейтингове оцінювання в межах підприємства повинно проводитися не спонтанно або в хаотичному порядку, а як частина добре організованої системи рейтингового аналізу бізнес-структур. Основні елементи цієї системи включають набір принципів та цілей, які використовуються суб’єктами при здійсненні оцінки, враховуючи ресурсне забезпечення та вплив як внутрішніх, так і зовнішніх факторів. Вони визначають предмет, методи та методологію рейтингування, що призводить до формування рейтингових оцінок та їх подальшого узагальнення у вигляді ренкінгів для зручності представлення інформації зацікавленим користувачам [5]. Об’єкт дослідження – ТДВ «БЗ «РЕМА». Предмет дослідження – особливості та процес удосконалення рейтингового оцінювання розвитку зовнішньоекономічної діяльності ТДВ «БЗ «РЕМА». Мета дослідження – удосконалення рейтингового оцінювання розвитку зовнішньоекономічної діяльності ТДВ «БЗ «РЕМА». За результатами роботи: - Запропоновано формування інформаційної бази шляхом створення системи моніторингу даних для проведення рейтингового оцінювання розвитку ЗЕД ТДВ «БЗ «РЕМА»; - розроблено інтегровану методологію рейтингового оцінювання розвитку ЗЕД ТДВ «БЗ «РЕМА» на основі залучення зовнішніх експертів. Ключові слова – рейтинг, рейтингове оцінювання, система моніторингу даних, інтегрована методологія, експертні оцінки. 7 Перелік використаних літературних джерел: 1. Маковоз О.С. (2016). Маркетинговий рейтинг як фактор конкурентоспроможності підприємства. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Економічні науки. Вип. 11. С. 473-479. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vkpnuen_2016_11_66. 2. Мельник О.Г., Логвиненко Ю.Л. (2012). Методи рейтингування діяльності підприємств. Актуальні проблеми економіки. № 12 (138). С. 84-94. 3. Макаренко В.О., Кожемякіна Т.В. (2010). Рейтингове управління економічною системою та його моделювання. Економіка Криму. № 1 (30). С. 107- 113. 4. Kuzmin О. Ye., Melnyk O. H., Chyrkova Yu. L. (2013). The instruments of the enterprises rating activity. ECONTECHMOD. An International quarterly journal on economics of technology and modeling processes. Vol. 2. No 4. P. 39-46. 5. Логвиненко Ю.Л. (2012). Концептуальні засади формування системи рейтингування промислових підприємств. Економічний простір. №59. С.216- 227.