Бухгалтерський облік, аналіз та контроль видатків бюджетної установи на матеріалах Інституту прикладних проблем механіки і математики ім. Я.С. Підстригача Національної академії наук України
Автор: Кашпур Юлія Ярославівна
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Облік і оподаткування (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Визначення витрат бюджетних органів включає НП(С)БОДС 101 «Подання фінансової звітності» витрати – це зменшення економічних вигод у вигляді реалізації активів або зростання зобов’язань. Вони призводять до зниження вартості власного капіталу, окрім зменшення капіталу шляхом вилучення або розподілу власником [1]. Основними завданнями обліку витрат є формування чіткої, достовірної, відповідної вимогам законодавства та повної інформації про стан установи, своєчасне надання її зацікавленим внутрішнім і зовнішнім користувачам для прийняття рішень, забезпечення якісних показників для планування витрат на наступний рік, здійснення контролю за діяльністю установи та своєчасне попередження потенційних загроз, приділяючи особливу увагу специфічним аспектам та перевагам. Окрім оцінки видатків в бюджетній установі, значну увагу необхідно приділити диджитилазіції ведення обліку. Таким чином пришвидшений розвиток диджиталізації спричиняє те, що кожен із суб’єктів хоче мати якомога нижчі витрати до збільшення швидкості обробки фінансових транзакцій та підвищення ефективності надання державних послуг. Впровадження диджиталізації процесу бухгалтерського обліку в державний сектор має переваги не лише у швидкості здійснення процесів, але і зберігання інформації загалом [2]. У порівнянні з приватним сектором бюджетний значно відстає в розвитку автоматизації, облік часто ведеться без використання прикладних спеціалізованих програм, за допомогою Microsoft Excel чи Word, а обмін документами здійснюють з використання їх скан-копій з підписом та печаткою, що значно уповільнює процес [3]. Магістерська кваліфікаційна робота має на меті провести аналіз щодо покращення системи бухгалтерського обліку, аналізу та контролю видатків в бюджетній установі на ІППММ ім. Я.С.Підстригача НАН України. Вибір цієї теми зумовлений її актуальністю, адже бюджетні установи функціонують завдяки державних коштам, тому є доцільність в оптимізації видатків. Об’єкт дослідження – бухгалтерський облік, аналіз і контроль видатків ІППММ ім. Я.С.Підстригача НАН України. Предмет дослідження – характеристика та економічна оцінка видатків ІППММ ім. Я.С.Підстригача НАН України. Мета цього дослідження полягає у вивченні нормативної, інструктивної та наукової літератури, проведення досліджень з питань методики обліку, аналізу і контролю видатків на прикладі ІППММ ім. Я.С.Підстригача НАН України з метою удосконалення. Завданнями кваліфікаційної роботи є: - визначити суть видатків в бюджетній установі; - навести методики аналізу та контролю видатків в бюджетній установі; - провести аналіз основних економічних показників ІППММ ім. Я.С.Підстригача НАН України. - провести аналіз видатків в ІППММ ім. Я.С.Підстригача НАН України. - визначити рівень автоматизації введення бухгалтерського обліку - зазначити шляхи вдосконалення обліку, аналізу і контролю видатків в ІППММ ім. Я.С.Підстригача НАН України. Результати дослідження. Було виявлено різноманітні методи внутрішнього контролю, які використовуються в бюджетних установах, адже під час воєнного стану увага до державних коштів підвищилась, а також необхідним є перевірка доцільності їх використання. Тому результати свідчать про можливість вдосконалення контролю і обліку видатків в установі. Також було зазначено щодо диджиталізації бухгалтерського обліку в ІППММ ім. Я.С.Підстригача НАН України, таким чином було рекомендовано вдосконалити перехід на програмні забезпечення, які є рекомендовані для бюджетних установ. Таким чином це полегшило складння кошторисів, що пришвидшило облік видатків. Ключові слова: видатки, бюджетна установа, облік видатків, аналіз видатків, контроль видатків, диджиталізація, оптимізація обліку. Перелік використаних джерел: 1. Про затвердження Порядку заповнення форм фінансової звітності в державному секторі та Змін до Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку в державному секторі 101 «Подання фінансової звітності» наказ Міністерства фінансів України від 28.02.2017 №307 [Електронний ресурс]:– Режим доступу : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0384-17 2. Грицай О. І. Впровадження диджиталізації бухгалтерського обліку в державному секторі [Електронний ресурс] / О. І. Грицай, Ю. Я. Кашпур // Економіка і суспільство.Вип.56. – 2023. – Режим доступу до ресурсу: http://www.economyandsociety.in.ua/inde x.php/journal/article/view/3099/3023. 3. Сиротинська А. П., Сиротинський О. А., Смалько М. М. Практичні аспекти використання інформаційних систем суб’єктами державного сектору. Вісник НУВГП. Серія «Економічні науки» 2018. Вип. 4 (84). С. 199–207.