Дослідження та удосконалення ситуаційного підходу з розвитку корпоративної культури ТОВ «Т-Стиль» в умовах зовнішньоекономічної діяльності

Автор: Мельничук Катерина Юріївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: В сучасних умовах економічного розвитку підприємства варто розглядати як складну систему взаємодії внутрішньоорганізаційного середовища, основою якого є корпоративна культура [1, c.121-123]. Культура (від лат. culture – оброблення, виховання, розвиток, освіта) є специфічним способом організації та розвитку людської життєдіяльності, який відображено у продуктах матеріальної і духовної праці, у системі соціальних норм і засад, духовних цінностей, у сукупності відношень людей до природи, між собою і до самих себе [2, c. 86-87]. Зокрема, корпоративна культура, трактується науковцями, як сукупність цінностей, переконань, традицій і норм під впливом яких формується поведінка окремих працівників і всього колективу компанії [3, с. 234]. Крім того, корпоративна культура є важливим елементом успіху компанії, оскільки вона впливає на мотивацію співробітників, створює сприятливу робочу атмосферу, сприяє розвитку командної роботи, залучає талановитих працівників та сприяє збереженню ефективного співробітництва [4, c. 103-106]. Ефективність корпоративної культури проявляється в особливому стилі поведінки працівників підприємства, що формується у процесі досягнення стратегічних та поточних цілей. Високий рівень культури персоналу здатен вирішувати найскладніші завдання розвитку підприємства та забезпечувати довготривалі відносини з партнерами і клієнтами [5, с. 105–116]. Як гнучкий підхід для управління корпоративною культурою варто проаналізувати ситуаційний підхід. Як визначають Р. Гріфін та В. Яцура, саме ситуаційний підхід передбачає, що універсальні теорії не можна застосувати до організації, адже кожна є унікальною, відповідно і прийняте управлінське рішення у конкретній ситуації залежить від обставин [6, с. 6-9]. 6 Отже, беручи до уваги, що кожне підприємство є динамічною структурою, тобто воно змінює свою діяльність залежно від стану та впливу зовнішнього середовища, застосування ситуаційного менеджменту допомагає удосконалювати кожен окремий об’єкт організації, зокрема, має позитивний вплив на персонал та його корпоративну культуру. Під час виконання магістерської кваліфікаційної роботи було проведено аналіз корпоративної культури працівників ТОВ «Т-Стиль» у сфері здійснення зовнішньоекономічної діяльності, було сформовано основі проблеми та визначено шляхи їх вирішення. Основними проблемами удосконалення ситуаційного підходу з розвитку корпоративної культури ТОВ «Т-Стиль» в умовах зовнішньоекономічної діяльності є: несприятливий соціально-психологічний клімат в колективі працівників ЗЕД та висока плинність кадрів через обмежене застосування ситуаційного підходу до управління корпоративної культури та недостатній рівень адаптації працівників ЗЕД. Шляхи вирішення цих проблем: впровадження сучасних технологій ситуаційного івент– менеджменту для підтримки і закріплення корпоративних цінностей ТOВ «Т-Стиль» в умовах ЗЕД, застосування ситуаційного підходу через впровадження методу Buddying (приятелювання) як процесу трудової адаптації працівників відділу ЗЕД. Об’єкт дослідження: ТОВ «Т-Стиль», галузь діяльності якого текстильна промисловість. Предмет дослідження: процес дослідження та удосконалення ситуаційного підходу з розвитку корпоративної культури ТОВ «Т-Стиль» в умовах зовнішньоекономічної діяльності. Мета дослідження: удосконалення ситуаційного підходу з розвитку корпоративної культури ТОВ «Т-Стиль» в умовах зовнішньоекономічної діяльності, зокрема, виявлення проблем за результатами дослідження та рекомендація оптимальних заходів щодо усунення виявлених проблем. Результатом виконання магістерської кваліфікаційної роботи стало виявлення проблем удосконалення ситуаційного підходу з розвитку корпоративної 7 культури ТОВ «Т-Стиль» та пропозиції з впровадження рекомендованих заходів як шляхів їх вирішення, це було основним завданням виконання цієї роботи. Ключові слова – культура, корпоративна культура, ситуаційний підхід. Перелік використаних літературних джерел: 1. Крикавський Є.В. Вплив корпоративної культури на мотивацію та залученість колективу / Є.В. Крикавський, К.С. Калинець // Економіка та суспільство. - 2023. - № 50. - С. 121-123. 2. Небава М. І. Менеджмент організацій і адміністрування / М.І. Небава, О.Г. Ратушняк // Навчальний посібник. Вінниця: ВНТУ. - 2012. - 108 с. 3. Зелінська Г. О. Розвиток персоналу організацій через призму формування корпоративної культури. / У. Я. Андрусів, Г.О. Зелінська // Науковий вісник Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу. Серія: Економіка та управління в нафтовій і газовій промисловості. – 2020 - №2 (22) - С. 72–80. 4. Захарчин Г. М. Трансформація нових цінностей у категорії менеджменту. / Т. В. Склярук, Г.М. Захарчин // Маркетинг і менеджмент інновацій - 2017. - №2 - С. 121–128. 5. Пахота Н.В. Корпоративна культура та цінності компаній під час війни в Україні/ Н.В. Пахота, С.В. Овчарик // Інноваційний вимір управління соціокультурною діяльністю в Україні: проблеми та шляхи їх вирішення. - 2023. – C.103-106. 6. Химич І. Формування корпоративної культури підприємства в сучасних економічних умовах. /І. Химич // Сучасні соціально-економічні проблеми теорії та практики розвитку економічних систем. – 2015. - № 31. - С. 105–116.