Обґрунтування стратегії розвитку ПрАТ “Страхова компанія “Українська страхова група” на ринку страхових продуктів
Автор: Гамкало Віталій Ігорович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Маркетинг
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Стратегічний маркетинг можна визначити як сформований цілеспрямований процес впливу господарюючого суб’єкта на певні об’єкти ринкових відносин [1, с. 13], його складовими є певні підсистеми [2, с. 330]. Підприємство розробляє декілька різновидів стратегій. Стратегії розвитку компанії передусім є орієнтовані на довгостроковий період, потребують від неї інвестицій та характеризується певним рівнем ризику, бувають активними та пасивними [3], а також стратегіями скорочення, зростання та утримання поданий [4, 5]. З усіх стратегій розвитку для компанії найбільш привабливою є стратегія зростання, різновидами якої є концентроване (інтенсивне) зростання, інтеграційне зростання, диверсифікаційне зростання. На етапі розроблення стратегії розвитку компанія визначає місію та цілі, використовує методи стратегічного аналізу, оцінює альтернативні варіанти та обирає найбільш оптимальний [6]. Об’єкт дослідження – маркетингова діяльність та стратегії розвитку ПрАТ "Страхова компанія "Українська страхова група". Предмет дослідження – теоретико-методичні засади у сфері обґрунтування стратегії розвитку компанії на ринку та її реалізації. Мета дослідження: аналіз діяльності ПрАТ "Страхова компанія "Українська страхова група" та її стратегії розвитку на ринку страхових продуктів України, обґрунтування цієї стратегії на перспективу та розроблення заходів для її реалізації. Результати дослідження. ПрАТ "СК "УСГ" - це сучасна страхова компанія, що діє у всеукраїнському масштабі, зі 100% іноземним капіталом (входить до Vіenna Іnsurance Group). Вона за своїми фінансово-економічними показниками 5 діяльності належить до ТОП-10 страхових компаній України. Показники діяльності ПрАТ "СК "УСГ" у 2023 р. покращилися порівняно з 2022 р., що свідчить про орієнтацію даного страховика на стратегію зростання. ПрАТ "СК "УСГ" пропонує страхові продукти як для фізичних осіб, так і для корпоративних клієнтів, постійно адаптовуючи їх до вимог клієнтів, використовуючи стратегію розвитку продукту. У межах реалізації стратегії розвитку ринку досліджувана страхова компанія сформувала широку збутову мережу. Для просування страхових продуктів ПрАТ "СК "УСГ" у межах стратегії інтенсивного розвитку використовує різні складові системи маркетингових комунікацій, проте серед них переважає Інтернет-реклама. У 2022 р. основні показники функціонування рику страхових продуктів України порівняно з 2021 р. погіршилися, проте у 2023 р. вони поступово покращуються. Найкращі рейтингові позиції в Україні за величиною активів, прибутковістю, обсягом страхових премій займають такі компанії як СК "ARX", СК "Уніка". Загалом на ринку страхових продуктів України існує боротьба за клієнтів і страховики повинні розробляти заходи у напрямі реалізації прийнятої стратегії розвитку та приділяти велику увагу її належному обґрунтуванню. Для дослідження переваг було проведено опитування клієнтів страхових компаній у вересні 2023 р. Серед опитаних 98 % осіб мали досвід співпраці із страховими компаніями. На вибір страхової компанії опитаними впливає рейтинг страхової компанії, можливість отримати послуги онлайн, відгуки клієнтів, відомість бренду, досвід роботи на ринку, зручність розташування відділень та статистика страхових виплат. Придбанню страхових продуктів на сайті страхової компанії надають перевагу 50 % респондентів, у відділенні страхової компанії – 46 % респондентів, у відділенні партнерів – 12 % респондентів, на сайті партнерів – 10 % респондентів. Результати SWOT-аналізу показали, що ПрАТ "СК "УСГ" і надалі необхідно використовувати усі різновиди стратегій інтенсивного розвитку - стратегію посилення позицій, розвитку ринку та розвитку товару. Для реалізації 6 стратегії розвитку товару страховим компаніям необхідно впроваджувати продуктові інновації. На підставі проведеного дослідження з урахуванням інтересів ПрАТ "СК "УСГ", її клієнтів та представників суспільства визначено, що даній страховій компанії доцільно впровадити новий продукт "Страхування гаджетів". Для забезпечення його доступності ПрАТ "СК "УСГ" слід розширити канали збуту за рахунок пропозиції цього продукту на сторінках Інтернет-магазинів електроніки та побутової техніки. - Moyo, Foxtrot та Citrus. Ключові слова: стратегічний маркетинг, стратегії розвитку, стратегії зростання, стратегічний аналіз, продуктові інновації, онлайн канали продажу страхових продуктів. Перелік використаних літературних джерел. 1. Бабаченко Л.В. Стратегічний маркетинг у системі управління промисловим підприємством. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2017. Вип. 15. С. 11–15. 2. Шквиря Н.О. Теоретичні основи стратегічного маркетингу підприємства. Інфраструктура ринку. 2020. Вип. 40. С. 328-333. 3. Гудзь О.І. Стратегія розвитку підприємства: сутність та класифікація Економіка і суспільство. 2018. Вип. 18. С. 346-352. DOI: 10.32782/2524- 0072/2018-18-48. 4. Брінь П.В., Голтвянська Ю.В. Стратегія розвитку підприємства: сутність та класифікація. Підприємництво та інновації. 2021. Вип. 21. С. 31-34. DOI: 10.37320/2415-3583/21.5. 5. Хоменко О. І. Види стратегій та інструментарій формування стратегії розвитку підприємства. Управління розвитком. 2015. No 3. С. 131-137. 6. Олійник Л.В., Кузнєцова А.П. Методологічні засади формування стратегії розвитку підприємства. Економіка i організація управління. 2018. No 3 (31). С. 118-126. DOI 10.31558/2307-2318.2018.3.13.