Дослідження і розвиток стратегічного планування експорту продуктів харчування вітчизняних підприємств на ринок Литви
Автор: Мєдвєдєва Анна Євгенівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Міжнародна економіка
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Зростання кількості населення у світі залишається вагомим чинником, який впливає на збільшення виробництва сільськогосподарської галузі, хоча споживання і прогнозовані тенденції варіюються у залежності від стану розвитку окремих країн. Глобальне сільське господарство у найближчі десятиліття торкається різних викликів, які є значущими як для постачальників продовольства, так і в цілому, як головний механізм зростання в країнах, які розвиваються. Особливої уваги на дослідження заслуговує роль України як одного з найбільших агровиробників в умовах переорієнтації ринків збуту та логістичних механізмів у зв’язку із війною Московії проти України. При виході національного підприємства на зовнішній ринок, керівництво та колектив повинні вирішити цілий ряд важливих та важких питань для вирішення ризиків, які постають, коли підприємство прагне вийти на міжнародний ринок і тому першочерговими завданням є облік відмінностей між різними країнами згідно з усіма сферами життя. Взагалі кажучи, існує два способи для підприємств розпочати зовнішньоекономічну діяльність: перший – коли хтось звертається з проханням організувати продаж певного товару за кордон, наприклад, вітчизняні експортери, уряди інших країн та іноземні імпортери; другий варіант – компанія виходить сама. Це пояснюється тим, що його виробничі потужності перевищують попит внутрішнього ринку, а маркетингові можливості за кордоном є більш сприятливими для компанії. Метою магістерської кваліфікаційної роботи є виявлення особливостей, а також дослідження і розвиток міжнародних економічних відносин та розвитку 2 стратегічного планування експорту продуктів харчування на міжнародні ринки ТОВ «Ярофрут». Для досягнення поставленої мети були визначені такі завдання: обґрунтувати теоретичні положень і розроблення теоретичних рекомендацій щодо забезпечення розвитку стратегічного планування експорту продуктів харчування на міжнародні ринки в умовах розвитку міжнародних економічних зв’язків на основі набутого практичного досвіду; узагальнити теоретичні положень щодо сутності категорій «стратегічне планування», «вихід на іноземних ринок», «агроринок»; дослідити законодавчу базу щодо обраної проблеми в умовах виходу на міжнародні агроринки; проаналізувати індикатори виробничо-господарської та міжнародної економічної діяльності ТОВ «Ярофрут»; проаналізувати особливості стратегічного планування виходу ТОВ «Ярофрут» на ринки Литви. Предметом дослідження є стратегічного планування експорту продуктів харчування на ринок Литви, об’єктом - ТОВ «Ярофрут». Структура магістерська кваліфікаційна робота складається з чотирьох розділів: в першому розглянуто сутність поняття «стратегічне планування», «агроринок» та «міжнародні економічні відносини», наведено теоретичні аспекти розвитку міжнародних економічних відносин з урахування зниження ризиків виходу вітчизняних підприємств на агроринки, опрацьовано особливості правового регулювання виходу вітчизняних підприємств на ринок Литви. У другому розділі магістерської кваліфікаційної роботи проаналізовано особливості діяльності ТОВ «Ярофрут», проведено ґрунтовне аналізування індикаторів виробничо-господарських та міжнародних економічних зв’язків підприємства, здійснено оцінювання міжнародних економічних відносин з урахування стратегічного планування експорту продуктів харчування на ринок Литви. Третій розділ роботи присвячений прогнозуванню тенденцій розвитку індикаторів виробничо-господарської та міжнародної економічної діяльності ТОВ «Ярофрут», а також прогнозуванню тенденцій ризиків виходу на міжнародні 3 агроринки. У четвертому розділі магістерська кваліфікаційна робота запропоновано альтернативні варіанти розвитку міжнародних економічних відносин з урахування стратегічного планування експорту продуктів харчування ТОВ «Ярофрут» на ринок Литви, здійснено економічне обґрунтування проектного заходу. Наприкінці роботи запропоновано висновки щодо результатів здійснених досліджень. Для написання магістерська кваліфікаційна робота використовувались такі методи досліджень, як методи формалізації, абстрагування та дедукції (п. 1.1. Огляд наукової літератури щодо дослідження і розвитку стратегічного планування експорту продуктів харчування вітчизняних підприємств на міжнародні агроринки), методи логічного дослідження, моніторингу, аналізу та порівняння (3.1. Характеристика та дослідження тенденцій зміни результатів діяльності і показників фінансового стану ТОВ «Ярофрут» та п. 3.2. Характеристика та дослідження тенденцій розвитку міжнародної економічної діяльності ТОВ «Ярофрут»), методи спостереження та екстраполяції (п. 2.2. Характеристика та аналізування стану і динаміки міжнародних економічних відносин України та Литви; 3.3. Дослідження виходу ТОВ «Ярофрут» на ринок Литви), методи структурно-генетичного аналізу і синтезу (Розділ 4. Рекомендації щодо розвитку стратегічного планування експорту продуктів харчування ТОВ «Ярофрут» на ринок Литви). Інформаційну базу дослідження склали: звітність ТОВ «Ярофрут», нормативно-правові акти Верховної Ради і Кабінету Міністрів України щодо оцінювання та виходу на міжнародні агроринки, літературні джерела за обраною проблемною темою. Пропонований нами захід спрямований удосконалення механізму планування експорту продуктів харчування ТОВ «Ярофрут» на ринок Литви. Застосування послідовного стратегічного планування безперервності бізнесу ТОВ «Ярофрут» дасть можливість: збільшити чистий дохід на 26,11 тис. грн до 316096,51 тис. грн.; збільшити сукупний та чистий прибуток на 23,06 тис. грн до 10526,06 тис. грн. та 18,91 тис. грн. до 8624,51 тис. грн відповідно, змінити повну собівартість наданих послуг до 305544,38 тис. грн, власний капітал змінити до 36914,01 тис. грн., а також змінити такі показники, як рентабельність активів (+0,02%); рентабельність 4 власного капіталу (+0,05%); рентабельність наданих послуг (+2,5%). Також зміниться капіталовіддача на +3,5%. Таким чином ТОВ «Ярофрут» досягне поставленого перед ним завдання. Ключові слова: планування, стратегічне планування, експорт, продукти харчування, міжнародні агроринки, вихід на міжнародні агроринки, міжнародні економічні відносини, Україна, Литовська Республіка. Перелік використаних літературних джерел. 1. Лайко, О. та Циналєвська, І., 2023. Проблеми експорту вітчизняної агропродукції на ринках країн ЄС, Food Industry Economics, 15(2). doi: 10.15673/fie.v15i2.2672. 2. Науменко Н., 2023. Перешкоди на шляху українського зернового експорту: економічні наслідки першого року війни. В.: REBUILD UKRAINE: справа всього цивілізованого світу, ІІ Міжнародна науково-практична конференція, Луцьк, Україна, 15 Березень 2023. Луцьк : Вежа-Друк. C.16-21. 3. Перегуда, Ю., 2023. Експорт та імпорт аграрної продукції в умовах глобального регулювання та міжнародної торгівлі, Економіка та суспільство, 54. doi: 10.32782/2524-0072/2023-54-92. 4. Еггерс, Г., 2022. Управління безперервністю бізнесу – система менеджменту стійкістю. [online] ТОВ «ДКС СЕРТИФІК УКРАЇНА». Доступно: https://www.dqsglobal.com/uk-ua/blog/upravlinnya-bezperervnistyu-biznesu- %E2%80%93-sistema-menedzhmentu-stijkistyu [Дата звернення 1 Грудень 2023]. 5. Service Desk, 2019. Забезпечення безперервності бізнесу – BCM / BCP / DRP. [online] Доступно: https://www.servicedesk.site/uk/забезпечення-безперервності - бізнесу [Дата звернення 1 Грудень 2023].