Дослідження та удосконалення диверсифікування експортних поставок ТзОВ «Торгова група Укрресурс»

Автор: Никируй Іван Романович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Досліджено проблематику диверсифікування експортних поставок фірми. Проаналізовано сутність і значення ЗЕД, експорту, диверсифікування діяльності та експортних поставок, шляхів і методів його удосконалення, здійснено аналіз нормативно-правового забезпечення тематики. Досліджено виробничо–господарську та зовнішньоекономічну діяльность ТзОВ «Торгова група Укрресурс» (м.Львів), а також стану, особливостей і проблем диверсифікування експортних поставок за умов війни в Україні та наведено й економічно обгрунтовано шляхи їх вирішення. Експорт це – продаж або передача на інших законних підставах товарів іноземним суб’єктам господарської діяльності та їх вивезення за митний кордон України, включаючи реекспорт товарів з митної території України, в тому числі: ? передача товарів в Україні посольству чи представнику певної юридичної особи іноземної держави, іноземцю чи особі без громадянства; ? передача в Україні або за її межами управління товаром юридичній особі іноземної держави, її представнику чи іноземцю, зокрема через засоби зв’язку; ? надання послуг військового призначення за межами України юридичній або фізичній особі іноземної держави чи особі без громадянства [4-6]. Експорт є важливою складовою економічного розвитку кожної країни. Україна має значний експортний потенціал, який забезпечує її інтеграцію у світову економіку. На жаль, у лютому 2022 року в Україні почалося повномасштабне вторгнення, яке суттєво й негативно вплинуло на експорт, але не зупинило його. У 2022 році експорт зменшився на 35% у порівнянні з попереднім роком. Але країна сьогодні веде війну за власне існування. І те, що 5 Україна зберегла потенціал багатьох підприємств, які виробляють товари, привабливі для світового ринку, є значним досягненням [1, 2, 6]. Диверсифікування (від латин. «diversificatio» – зміна, різноманітність; «diversus» — різний і «facer» — робити) — це стратегія, яка передбачає вхід підприємства до нових для нього сфер бізнесу. Якщо товари підприємства мають вузьке застосування, то воно є спеціалізованим; а якщо різне, то — диверсифікованим. Диверсифікування — одночасний розвиток кількох чи багатьох не пов’язаних технологічних видів виробництва або обслуговування, розширення асортименту товарів/послуг [1, 2, 6]. У результаті проведеного комплексного аналізування за проблемами диверсифікування експортних поставок ТзОВ «Торгова група Укрресурс», яке здійснює гуртову торгівлю гранітною сертифікованою щебеневою продукцією, виявлено ключову роль для підприємства таких двох проблем: 1. Невизначеність напрямів диверсифікування ЗЕД підприємства, зокрема експорту; 2. Відсутність чіткої стратегії диверсифікування експортних поставок підприємства. Щоб уникнути цих проблем фірмі запропоновано: 1. Визначення оптимального напряму диверсифікування експортних поставок ТзОВ «Торгова група Укрресурс» на засадах факторного аналізу; 2. Розроблення стратегії диверсифікування експортних поставок ТзОВ «Торгова група Укрресурс». Це дасть можливість оптимізувати екпортну діяльність, зокрема обрати найефективніші її методи, скоротити витрати часу та коштів, що в кінцевому підсумку підвищить ефективність ЗЕД на фірмі та її прибутковість у цілому. Ключові слова: зовнішньоекономічна діяльність (ЗЕД), експорт, експортна діяльність, диверсифікування. Перелік використаних літературних джерел. 1. Васильєва М., Васильєв А. (2023). Диверсифікація як механізм забезпечення розвитку підприємства в умовах нестабільності ринку. Адаптивне управління: теорія і практика, 15, 66–78. 2. Дейнеко І.С., Миценко І.М. (2022). Диверсифікація зовнішньої торгівлі в контексті геоекономічних змін. Глобальна безпека та асиметричність 6 світового господарства в умовах нестабільного розвитку економічних систем: матеріали науково-практичної конференції. Кропивницький, 77 – 79. 3. Левандовська О.М. (2023). Удосконалення аналізу діяльності підприємства: оцінка сезонних коливань. Бізнес Інформ, 4, 111–116. 4. Мельник О.Г. (2017). Експортний потенціал підприємства: сутність і методологічні основи аналізу. Проблеми економіки, 1, 226-231. 5. Мельник О.Г., Передало Х.С., Горошко Ю.В. (2021). Оцінювання результативності управління зовнішньоекономічною діяльністю на основні цільових показників. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку, 3 (2), 72–81. 6. Мозгова Г.В., Євтушенко В.А., Сєркова Н.В. (2023). Теоретичне обґрунтування особливостей формування та розвитку управління зовнішньо-економічною діяльністю підприємства. Бізнес Інформ, 3, 152-157.