Дослідження й обґрунтування напрямів вдосконалення комплексу маркетингу ТОВ “Аудит-сервіс ІНК” на ринку аудиторських послуг України
Автор: Пелех Тарас Михайлович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Маркетинг
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Особливо важливими у сучасних умовах ведення бізнесу є споживач і його постійно зростаючі потреби. Саме знання, розуміння й адаптація до потреб споживачів є ключовими елементами комплексу маркетингу [1]. В сучасних умовах швидких змін, крім ретельного дослідження ринку, стратегічного та оперативного маркетингового планування, стимулювання збуту, для підприємств з’являється та виходить на перше місце функція взаємодії зі споживачем у межах всього маркетингового комплексу [2]. Ринок послуг існує разом із товарним ринком і є одним з його різновидів, що розвивається в рамках загальних законів ринкової економіки та підкоряється цим законам. Водночас ринок послуг має низку специфічних рис, які обумовлюють особливий підхід до комплексу маркетингу цієї сфери [3]. Аудит слугує надійним способом підтверд-ження даних фінансової звітності, що є необхідним як підприємству, так і його акціоне-рам, постачальникам, кредиторам, інвесторам, фіскальним органам, страховим компаніям і суспільству в цілому, тому питання перспектив розвитку аудиторських послуг в Україні є досить актуальним [4]. Для підвищення цінності аудиту, впровадження та функціонування внутрішньої системи забезпечення якості аудиторських послуг, удосконалення професійних знань аудиторів, забезпечення визнання важливої ролі аудиторської професії в нашому суспільстві необхідно враховувати особливості діяльності на цьому ринку при формуванні комплексу маркетингу аудиторської фірми [5]. Об’єкт дослідження – комплекс маркетингу ТОВ «Аудит-сервіс ІНК». Предмет дослідження - теоретико-методичні засади щодо формування комплексу маркетингу підприємства на ринку. Мета дослідження: дослідження ринку аудиторських послуг України, формування комплексу маркетингу на ньому ТОВ «Аудит-сервіс ІНК» та обґрунтування напрямів щодо його вдосконалення. Результати дослідження. ТОВ «Аудит-сервіс ІНК» надає послуги за трьома напрями діяльності: консалтинг, ведення обліку та аудит. Організаційна структура ТОВ «Аудит-сервіс ІНК» побудована за функціональним принципом. У 2022 році ТОВ «Аудит-сервіс ІНК» зазнало збитків у розмірі 987,2 тис. грн., тобто чистий прибуток зменшився на 243,86% або 1673,4 тис. грн. порівняно з 2021 роком. Було розглянуто комплекс маркетингу аудиторської фірми. Досліджено систему контролю якості аудиторських послуг. Досліджено процедуру ціноутворення ТОВ «Аудит-сервіс ІНК» на аудиторські послуги. Маркетингова збутова політика ТОВ «Аудит-сервіс ІНК» представлена нульовим каналом збуту. Маркетингові комунікації ТОВ «Аудит-сервіс ІНК» представлені прямим маркетингом, зв’язками з громадськістю та заходами стимулювання збуту, спрямованими на клієнтів та власний персонал. Для ринку аудиторських послуг України притаманні певні проблеми, які було розподілено за теоретичним і практичним напрямами. Для українського ринку також характерними є відсутність потрібних ресурсів та недостатній практичний досвід аудиторів порівняно з країнами ЄС чи міжнародним ринком. На ринку аудиторських послуг України працює багато іноземних аудиторських компаній, включаючи «Велику четвірку». Обсяг реалізованих послуг у сфері бухгалтерського обліку й аудиту, консультування з питань оподаткування зменшився на 27,93% у другому кварталі 2022 року порівняно з першим кварталом під впливом війни. Було досліджено споживчі переваги на ринку аудиторських послуг. Найбільший вплив на вибір аудиторської компанії мають такі чинники як якість аудиторських послуг, його обирали 45 разів та репутація аудиторської компанії, цей чинник обирався 39 разів. Більшість опитаних шукають інформацію про сертифікати аудиторів на офіційному сайті аудиторської компанії. В результаті досліджень було запропоновано виконати SWOT-аналіз ТОВ «Аудит-сервіс ІНК». Відповідно до матриці SWOT-аналізу обрано стратегію, яка використовує внутрішні сильні сторони підприємства для захисту від зовнішніх загроз, тобто підприємство повинно підтримувати і розвивати сильні сторони. Такими сильними сторонами є особистий імідж аудиторської діяльності персоналу, наявність сертифікатів і наукового ступеню в аудиторів, глибокі професійні знання, хороша репутація аудиторської фірми. Було визначено конкурентоспроможність послуги аудит фінансової звітності, підготовленої відповідно до Національних стандартів ведення бухгалтерського обліку. Для покращення конкурентоспроможності аудиторської послуги потрібно покращувати культуру обслуговування та використання технічного забезпечення для опрацювання інформації. Було виконано АВС-аналіз підприємств-замовників послуг ТОВ «Аудит-сервіс ІНК». Рекомендовано для групи В застосовувати знижки за рахунок оптимізації перевірки, виходячи з конкретизованих цілей аудиту. Було запропоновано змінити наповнення сайту стосовно конкретних розділів, щоб позбутися виявлених недоліків. Було побудовано матрицю Бостонської консалтингової групи. Ключові слова: комплекс маркетингу, ринок аудиторських послуг, конкурентоспроможність послуги, АВС-аналіз, SWOT-аналіз. Перелік використаних літературних джерел. 1. Багорка М.О. Юрченко Н.І. Формування комплексної системи маркетингу на підприємстві. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Економіка і управління. 2020. № 1. Том 31 (70). С. 102-108 2. Бойчук І. В. Вплив комплексу маркетингу на діяльність підприємства в умовах конкуренції. Вісник Львівського торговельно-економічного університету. 2020. № 60. С. 68-74 3. Рябова Т.А., Рябов І.Б. Особливості маркетингу у сфері послуг Приазовський економічний вісник. 2018. Випуск 3(08). С. 78-81 4. Мулик Я.І. Аудиторська діяльність в Україні: сучасний стан, реформування та розвиток. Агросвіт. 2020. № 7. С. 37-47 5. Жукова Т.А., Ганус І.С., Плікус І.Й. Аналіз ринку аудиторських послуг в Україні. Вісник СумДУ. Серія «Економіка». 2019. № 2. С. 63-69