Дослідження роздрібного ринку банківських продуктів України та обґрунтування напрямів підвищення конкурентоспроможності на ньому АТ "Укрексімбанк" на засадах концепції маркетингу

Автор: Грилевич Роман Володимирович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Маркетинг (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: В умовах існування конкурентної боротьби між банками їм важливо розробляти заходи для підвищення своєї конкурентоспроможності, яку трактують по-різному [1, с. 327]. При цьому необхідно враховувати і різні показники [2]. При розробленні напрямів підвищення конкурентоспроможності банківської установи можна використати метод аналізу ієрархій, попередньо сформувавши дерево рішень [3]. При оцінюванні конкурентоспроможності банку важливо підібрати певний метод із сукупності тих, які існують чи обрати їх оптимальну комбінацію [4]. Важливу роль у формуванні конкурентних переваг банку на ринку та відповідно і його конкурентоспроможності відіграє комплекс маркетингу банківської установи [5], втілення у нього сучасних інноваційних рішень [6]. Об’єкт дослідження – маркетингова діяльність АТ "Укрексімбанк" на роздрібному ринку банківських продуктів та конкурентоспроможність банку на даному ринку. Предмет дослідження – теоретико-методичні засади оцінювання конкурентоспроможності комерційного банку на ринку, визначення ролі маркетингової діяльності у її підвищенні. Мета дослідження: дослідження роздрібного ринку банківських продуктів України, маркетингової діяльності та конкурентоспроможності на ньому АТ "Укрексімбанк", розроблення напрямів її підвищення з використанням сучасної концепції маркетингу. Результати дослідження. АТ "Укрексімбанк" відіграє значну роль у розвитку вітчизняної банківської системи та економіки, використовуючи державний статус. Незважаючи на те, що основним напрямом його діяльності є обслуговування корпоративних клієнтів, даний банк має диверсифіковану клієнтську базу, в якій поступово зростає роль роздрібних клієнтів. Депозити, які пропонує АТ "Укрексімбанк" для фізичних осіб, за ціновими характеристиками переважають аналогічні депозити, які пропонує АТ "Ощадбанк", вони мають більше варіантів укладення договорів, проте їх суттєвим недоліком є достатньо висока нижня межа депозиту. Для збуту банківських продуктів АТ "Укрексімбанк" використовує як традиційні канали збуту, так і онлайн канали. Для роздрібних клієнтів АТ "Укрексімбанк" пропонує мобільний додаток Enter EXIM. АТ "Укрексімбанк" формує багатоканальну маркетингову комунікаційну політику із використанням усіх складових системи маркетингових комунікацій. Сьогодні тенденціями розвитку є перенесення акцентів з цінових і кількісних властивостей банківських продуктів на інші - сервісні і якісні характеристики, формування індивідуального підходу до клієнтів, забезпечення належної швидкості та якості їх обслуговування. Відбулося значне переплетення фінансового ринку і ринку IT-технологій. Результати опитування, проведеного у лютому-березні 2024 р. показують, що на вибір респондентами банківської установи насамперед впливає її надійність, наявність розвиненого Інтернет-банкінгу, невисока комісія за обслуговування, індивідуальний підхід в обслуговуванні. У сучасних умовах 66,4 % респондентів надають перевагу дистанційному обслуговуванню, для них важливим є фунціонал Інтернет-банкінгу, який банківські установи повинні постійно розширювати. Визначені узагальнені значення функції споживчої корисності для низки банків показали, що пропозиція АТ "Укрексім¬банк" для сегменту роздрібних клієнтів за конкурентоспроможністю поступається аналогічним пропозиціям АТ "Ощадбанк", АТ КБ "ПриватБанк" та АТ "ПУМБ", проте переважає пропозиції АТ "Універсал Банк", АТ "Кредобанк". Підвищити конкуренто¬спроможність АТ "Укрексімбанк" можна за рахунок розширення можливостей її Інтернет-банкінгу та збільшення присутності в соціальних мережах. З метою підвищення конкурентоспроможності АТ "Укрексім¬банк" необхідно вдосконалювати можливості мобільного банкінгу, зокрема впроваджуючи функції для збору коштів на благодійні цілі та управління ними, формування довідок для декларування, можливості придбання страхових полісів та інвестування в проекти, використання ШІ для аналізу фінансових операцій та забезпечення їх безпеки. Ключові слова: державний банк, конкурентоспроможність банку, концепція маркетингу, роздрібний ринок банківських продуктів України, потреби клієнтів, функція споживчої корисності. Перелік використаних літературних джерел. 1. Вядрова І.М., Морозов М.В. Сутність конкурентоспроможності в банківсь¬кому секторі: стан і проблеми. Бізнесінформ. 2020. № 11. С. 324-330. DOI: 10.32983/2222-4459-2020-11-324-330. 2. Базадзе К. Методологічні засади та практичні аспекти оцінки конкурентоспроможності банків (на прикладі банків у харківському регіо¬ні). Соціально-економічні проблеми і держава. 2013. Вип. 1 (8). С. 44–53. 3. Кузьо Н.Є., Косар Н.С., Питуляк Н.С. Підвищення конкурентоспроможності комерційних банків України: обґрунтування напрямів та заходів" . Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2023. № 2 (39). С. 30-36. DOI: 10.32782/easterneurope.39-5. 4. Торяник Ж.І. Копилець В.І. Методичні підходи до оцінювання конкурентоспроможності банку та банківських послуг. Економіка і суспільство. 2018. Вип. 19. URL: https://economyandsociety.in.ua/ journals/19_ukr/178.pdf (дата звернення: 19.04.2024). DOI: 10.32782/2524-0072/2018-19-178. 5. Косар Н., Кузьо Н., Мамчин М. Активізація маркетингової діяльності комерційних банків України у формуванні їх конкурентних переваг на ринку. Економіка та суспільство. 2023. (48). URL: https://economyandsociety.in.ua/ index.php/journal/article/view/2201 (дата звернення: 20.04.2024). DOI: 10.32782/2524-0072/2023-48-7. 6. Косар Н.С., Кузьо Н.Є., Білик І.І. Сучасні тенденції розвитку маркетингової продуктової та збутової політики банку. Інфраструктура ринку. 2023. Вип. 71. С. 149-154. DOI: 10.32782/infrastruct71-26.