Дослідження та удосконалення корпоративної культури закладів вищої освіти у контексті розвитку українсько-китайських відносин
Автор: Хун Чень
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Міжнародна економіка
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Під корпоративною культурою закладу вищої освіти (ЗВО) слід розуміти сукупність норм і правил поведінки, встановлених в організаційному просторі ЗВО між учасниками соціальних комунікацій (між суб’єктами та об’єктами освітньої діяльності), а також культури міжособистісних стосунків, тобто «втілення «духу університету», коли всі співробітники – від менеджерів до керівників – чітко усвідомлюють завдання організації та докладають максимум зусиль для їх реалізації» [1]. Корпоративна культура університету – це ступінь його високої репутації, імідж, створений в умовах конкуренції на основі критеріїв, визначених шляхом опитування студентів, професорсько-викладацького складу та потенційних клієнтів університету [2]. Об’єкт дослідження. Об’єктом дослідження є кафедра менеджменту та міжнародного бізнесу НУ «Львівська політехніка». Предмет дослідження. Предметом дослідження є корпоративна культура університету в контексті розвитку співробітництва між Китаєм та Україною. Мета дослідження. Мета магістерської роботи – дослідити корпоративну культуру закладів вищої освіти України в контексті розвитку українсько-китайських відносин та запропонувати заходи щодо її вдосконалення, а також збільшення доходів кафедри. Результати досліджень. Дослідження корпоративної культури закладів вищої освіти здійснюється в контексті розвитку українсько-китайських відносин. Китай зацікавлений не лише в торгівлі з Україною, а й у науково-технічній співпраці [3]. Корпоративна культура – це сукупність прийомів і правил її адаптації до вимог зовнішнього середовища і формування внутрішніх відносин між группами співробітників, що склалися за час існування організації. Виділяють основні типи корпоративної культури ВНЗ: ієрархічну, кланову, ринкову та адхократичну [4]. Важливу роль у розвитку творчих здібностей студентів відіграє корпоративна культура [5]. Аналіз макроекономічного середовища довів, що Україна та Китай диспропорційні за кількістю населення, територією та розміром економіки країни, які знаходяться на різних рівнях економічного розвитку. Крім цього, зараз Україна перебуває у стані війни з Росією, спричиненої агресією Російської Федерації. Це дещо ускладнює порівняльний макроекономічний аналіз середовища розвитку двосторонніх економічних відносин. Китай став найбільшою виробничою економікою та найбільшим експортером у світі. Найбільшу частину товарного експорту Китаю становлять машини, такі як комп’ютери, радіообладнання та телефони, а також транспортне обладнання. Експорт товарів з України нестабільно зростав через військові дії з 2014 року та значно впав після повномасштабного вторгнення Росії. До 2023 року Китай був найбільшим торговим партнером України за експортом і другим за імпортом. У 2023 році основними експортними товарами Китаю в Україну були пестициди, комп’ютери, телефони, іграшки та плоский прокат з покриттям [6-9]. З 2016 по 2021 рік інвестиції Китаю в Україну зросли з $50 млн до $260 млн. Найбільшими інвесторами Китаю є державні підприємства. Це пов’язано з тим, що інвестиції мають не тільки комерційні, а й політичні цілі. Кредити зазвичай також надають державні банки. На українському ринку китайські компанії надавали перевагу інвестуванню в державні підприємства, насамперед в енергетиці та сільському господарстві. Проте китайські ПІІ в Україну поки що незначні [6-9]. Україна та Китай – країни, які знаходяться на досить високому рівні розвитку освіти, в тому числі вищої. Наукова сфера також розвивається, незважаючи на значну кількість труднощів в Україні, пов’язаних з війною та браком бюджетного фінансування. Проведене в дисертації дослідження показало певні відмінності між корпоративною культурою українських та китайських університетів. Українська культура більш вільна і демократична. Водночас корпоративна культура китайських університетів характеризується більшою прагматичністю, інноваційністю та орієнтацією на результат [10]. За допомогою SWOT-аналізу визначено сильні та слабкі сторони корпоративної культури відділу, можливості її розвитку та можливі загрози. Серед недоліків корпоративної культури кафедри визначено: недостатній рівень матеріальної мотивації професорсько-викладацького складу та студентів, слабкість системи інклюзії, високий рівень забюрократизованості окремих видів діяльності, некомфортні умови проживання студентів у студмістечку, дуже високі вимоги до наукової діяльності. робота вчителів на фоні надмірного навчального навантаження. Основною ідеєю запропонованого заходу є формування корпоративної культури адхократично-кланового типу, орієнтованої на економічний ефект. Пропонуємо створити науково-проектну групу, до складу якої увійшли б професори/доценти кафедри та іноземні студенти. Науково-проектна група (НПГ) – це колектив дослідників і спеціалістів, які об’єднують свої зусилля для проведення наукових досліджень і реалізації конкретного наукового проекту. Процес реалізації рекомендованого заходу включав залучення китайських аспірантів та магістрантів до комерційного навчання, отримання гранту від китайських партнерів та оформлення магістерського контракту від імені українського підприємства. Завдяки розробленому заходу вдалося заощадити на умовних та постійних витратах у сумі 48 020 грн. Ключові слова: корпоративна культура, співпраця вищих навчальних закладів, економічний ефект від корпоративної культури, доходи університету та кафедри. Література: 1. Biondi, L., & Russo, S. (2022). Integrating strategic planning and performance management in universities: A multiple case-study analysis. Journal of Management and Governance, 26(2), 417-448 2. Мороз В., Мороз Н., Лааманен Р. (2023) Корпоративна культура вищого навчального закладу: зміст визначення та особливості його прояву. CORE. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/199400112.pdf 3. Монастирський Г. (2020) Теорія організації: підручник. 2-е видання, доповнене і перероблене. Тернопіль: ВУНУ, 2020. 329 с. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/41366/1/TO_pidruchnyk_2020.pdf 4. Ali, A. (2022) Culture is not part of the equation; it is the equation: corporate culture and employee advocacy programs. URL:https://www.legacymarketing.com/blog/culture-is-not- part-of-the-equation-it-is-the-equation-corporate-culture-and-employee-advocacy-programs/ 5. Influence of university’s philosophy on graduates’ social and professional adaptation (2017) URL: https://www.revistaespacios.com/a17v38n25/17382517.html 6. Foshan, L. (2020). An Analysis of Ukraine-China Economic Relations. Journal of Eastern European and Central Asian Research, 7(1), 17-32. 7. Men, J., & Li, H. (2021). Ukraine-China Economic Relations: Challenges and Opportunities. China & World Economy, 29(2), 105-122. 8. Tymoshenko, Y., & Yu, H. (2022). Determinants of Ukraine’s Exports to China: An Empirical Study. Journal of International Trade and Economic Development, 31(1), 1-21. 9. Golod, V. (2022) A view of the future of Ukrainian-Chinese relations in the short term. LB.UA: adult view on the World https://lb.ua/blog/vita_golod/524361_poglyad_maybutnie.html 10. Falko, N., Zhukov, O. (2023) Transition from hierarchy to adhocratic organizational culture in a Ukrainian university: From survival to successful development in the conditions of war. Problems and Perspectives in Management, Volume 21, Issue 2, 2023