Дослідження роздрібного ринку банківських продуктів України та вдосконалення маркетингової діяльності на ньому АТ “Ідея Банк”

Автор: Слонопас Назар Андрійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Маркетинг
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Банківський маркетинг – це складне та багатогранне поняття, що уособлює у собі різні види маркетингу [1, с. 15] та переслідує різні цілі [2, с. 45]. Дослідження банківського маркетингу дозволило окреслити спільні і специфічні ознаки маркетингу загалом та банківського маркетингу зокрема [3]. Важливу роль у забезпеченні ефективності діяльності банку та його конкурентних переваг на ринку відіграє комплекс маркетингу [4, 5, 6] та інформаційне забезпечення його розроблення. Об’єкт дослідження – АТ "Ідея Банк" та ринок банківських продуктів України. Предмет дослідження – маркетингова діяльність комерційного банку на ринку. Мета дослідження: аналіз маркетингової діяльності комерційного банку на ринку банківських продуктів та розроблення на основі зібраної інформації пропозицій щодо її вдосконалення. Результати дослідження. АТ "Ідея Банк" є надійним банком з іноземним капіталом. Він характеризується статусом ощадного, орієнтованого на залучення коштів фізичних осіб. АТ "Ідея Банк" є першим комерційним банком, що в умовах війни почав надавати кредити бізнес-клієнтам та надалі розвивав їх. Він орієнтований на використання стратегії диференціації при встановленні своїх тарифів. У організації збуту банківських продуктів АТ "Ідея Банк" користується багатоканальним розподілом. Мережа даного банку станом на початок 2023 р. включала 70 діючих відділень у 20 областях України. У межах прямого маркетингу свої продукти АТ "Ідея Банк" реалізує і через Інтернет-банкінг та мобільний банкінг "O.Bank 2.0". У непрямих каналах розподілу АТ "Ідея банк" співпрацює з окремими банківськими та небанківськими установами, фізичними особами, розробляє з ними різні партнерські програми. АТ "Ідея банк" реалізує маркетингову політику комунікацій через зовнішні та внутрішні комунікації. В умовах війни ринок банківських продуктів вистояв, комерційні банки адаптували свої операційні процеси до складних умов. У сфері маркетингової діяльності вони спрямовують свою діяльність на підвищення свого іміджу, викорис¬тання омніканального розподілу своїх продуктів та їх просування в Інтернеті. За результатами опитування клієнтів визначено, що найважливішими чинниками вибору ними банку є розвинений Інтернет-банкінг, надійність банку, привабливі фінансові умови та рекомендації інших клієнтів, а конкретного банківського продукту - тарифи та процентні ставки, рекомендації інших клієнтів, особливості банківського продукту, додаткові сервісні послуги та реклама. Як джерела інформації про банки респонденти використовують відгуки клієнтів, засоби масової інформації, консультації персоналу, офіційний сайт НБУ, соціальні мережі банківських установ, їх сайти та спеціалізовані фінансові сайти. Найбільше у опитаних викликає довіру інформація, що розміщена на сайті НБУ, на спеціалізованих фінансових сайтах, на сайтах банківських установ, у засобах масової інформації та відгуках інших клієнтів. На основі стратегічного аналізу визначено, що з метою збільшення клієнтської бази АТ "Ідея Банк" доцільно розширити асортимент продуктів та сервісу для роздрібних клієнтів з використанням концепції бенчмаркінгу, збільшити асортимент пропонованих продуктів для корпоративних клієнтів, залучити нових посередників, підвищити рівень сервісу, активізувати різні складові маркетингових комунікацій, Для формування кола лояльних клієнтів та залучення нових АТ "Ідея Банк" необхідно підвищувати рівень їх сервісу. Для цього було проаналізовано існуючий рівень сервісу даним банком та подано пропозиції щодо його підви¬щення, визначено напрями удосконалення стандартів обслуговування клієнтів. Для залучення нових клієнтів АТ "Ідея Банк" можна використовувати банерну рекламу. У роботі подано алгоритм її розроблення та реалізації. З використанням моделі максимізації потенційних контактів банерної реклами із потенційними клієнтами в мережі Інтернет при визначеному бюджеті на основі лінійної оптимізаційної моделі були визначено кількість показів рекламної інформації про кредити АТ "Ідея Банк" у категоріях "Нерухомість" та "Авто-мото" та про депозити у категорії "Банківська діяльність". Ключові слова: маркетингова діяльність, комерційні банки, ринок банківських продуктів, рівень обслуговування клієнтів, стандарти обслуговування, інформаційні технології, банерна реклама. Перелік використаних літературних джерел. 1. Кубів С.І., Крикавський Є.В., Косар Н.С. Маркетингова концепція формування привабливості комерційного банку: монографія. Львів, 2006. 232 с. 2. Харабара В.М., Грешко Р.І., Третякова О.В. Особливості сучасного банківського маркетингу. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 4. С. 43-46. DOI: 10.32702/2306-6814.2021.4.43. 3. Ткачук В.О. Тимків А.О Банківський маркетинг: сутність, особливості, еволюція. Економіка і суспільство. 2017. Вип. 13. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/13_ukr/207.pdf (дата звернення: 18.11.2023). 4. Косар Н., Кузьо Н., Мамчин М. Активізація маркетингової діяльності комерційних банків України у формуванні їх конкурентних переваг на ринку. Економіка та суспільство. 2023. (48). URL: https:// economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2201 (дата звернення: 20.11.2023). DOI: 10.32782/2524-0072/2023-48-7. 5. Косар Н.С., Кузьо Н.Є., Білик І.І. Сучасні тенденції розвитку маркетингової продуктової та збутової політики банку. Інфраструктура ринку. 2023. Вип. 71. С. 149-154. DOI: 10.32782/infrastruct71-26. 6. Дуброва Н.П., Крючко Л.С. Формування комплексної системи маркетингу у банку. Економіка та держава. 2019. № 5. С. 64–67. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.5.64.