Правові основи регулювання діяльності ЗМІ у Законі України «Про медіа»: особливості та нововведення
Автор: Мандрук Ярослав Олексійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Журналістика
Інститут: Інститут права, психології та інноваційної освіти
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Право доступу до інформації гарантується Конституцією України. Стаття 34 говорить: «кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань. Кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір. Здійснення цих прав може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров’я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя». [1] Ще донедавна суспільні відносини у сфері медіа регулювало десятки законів, які, в багатьох випадках, були уже морально застарілими і не поспівали за технічними інноваціями та появою нових медіа. Проте, із прийняттям Верховною Радою України Закону України «Про медіа» ситуація змінилася на краще. Цей закон, як зазначають його автори, покликаний забезпечити плюралізм думок, реалізацію права на свободу слова та доступу до достовірної інформації. Регулює відносини у сфері медіа на засадах справедливості, неупередженості та прозорості. [2] Актуальність даної теми зумовлюється запровадженням нових норм, у зв’язку із набранням чинності цим законом. Зміна законодавства в медійній сфері була однією з вимог на шляху вступу України в Європейський Союз. Наша держава взяла не себе зобов’язання узгодити своє законодавство з європейськими стандартами та практикою, що включає конвенції, директиви та рекомендації Європейського Суду з прав людини, Європейської конвенції про транскордонне телебачення, та інші документи ЄС та Ради Європи. Забезпечити чіткість та передбачуваність законодавства, включаючи уніфікацію вимог до різних медіа, обмежень їх діяльності, ліцензування та контролю. Гарантувати незалежність медіа та прозорість у діяльності державних органів у цій сфері, уникнення дублювання їхніх повноважень. Проте, не всі норми закону вступають у дію одночасно. Для імплементації деяких з них знадобиться тривалий час. І навпаки, деякі положення закону діятимуть лише в певний період часу. Зокрема, розділ дев’ятий, в якому йдеться про регулювання діяльності медіа в умовах збройного конфлікту. Така новела українського законодавства є унікальною і не має свого аналогу у діючому європейському. Об’єкт дослідження – законодавче та правове забезпечення діяльності медіа України у контексті прийняття Закону України «Про медіа». Предметом дослідження є усі положення Закону України «Про медіа», які складають платформу функціонування усієї медійної сфери у державі. Мета дослідження полягає в комплексному аналізі Закону України «Про медіа» відповідно до європейбских правових норм, акцентуючи увагу на його новелах та імплементацію норм. При написанні цієї роботи були використані як загальнонаукові (діалектичний, логічний, метод системного аналізу тощо), так і спеціальні методи (формально?правовий метод, формально?логічний метод, порівняльно-правовий тощо). Результатом цієї роботи є те, що її зміст та висновки зможуть використати у своїй роботі практикуючі журналісти, юристи. Робота сприятиме підвищенню правової культури журналістів, редакторів, студентів та інших громадян України. Ключові слова: медіа, інформація, правове регулювання, імплементація, закон. Перелік використаних джерел: 1. Конституція України: за станом на 10 листопада 2023 р./Верховна Рада України – режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96%D0%B2%D1%80#Text 2. Закон України «Про медіа»: за станом на 10 листопада 2023 р./Верховна Рада України – режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2849-20#Text