Популяризація наукової інформації у медіах України — платформи, контент, аудиторія (на прикладі ютуб-каналу «ТОЖ»)

Автор: Спорняк Дмитро Михайлович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Журналістика
Інститут: Інститут права, психології та інноваційної освіти
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Наукове пізнання є основою нашого розуміння світу і самих себе. Розвиток науки і поширення знань привели людське суспільство до сучасного рівня розвитку. Але для того, аби досягнення в галузі досліджень мали вплив на загальний прогрес, їх слід доносити до широкої аудиторії [1]. В умовах сучасного розвитку інформаційних технологій, можливості для популяризації наукової інформації є широкими як ніколи. Медіатизація науки все більше залучає професіоналів-дослідників до комунікації із суспільством [2]. Водночас, зростає й загроза циркуляції недостовірних даних [3]. В таких умовах, залучення досвіду професійних медіа до промоції наукового знання є ключем до налагодження ефективної інфраструктури поширення результатів наукового прогресу. Об’єктом дослідження є галузь української медіа- та блогосфери, спрямована на популяризацію наукової інформації (на прикладі науково-популярного ютуб-каналу «ТОЖ»). Предметом дослідження є тенденції та методи сучасного процесу популяризації наукової інформації в медіах та блогах. Мета роботи полягає у дослідженні сучасного стану популяризації науки в медіях України та світу і розробці концепції розвитку науково-популярного ютуб-каналу «ТОЖ». Результат дослідження. У даній роботі ми дослідили сучасні тенденції, які спостерігаємо у глобальному процесі популяризації наукової інформації, серед них, зокрема, поступову медіатизацію науки, використання можливостей нових медіа та пристосування художніх засобів до потреб промоції науки. Також ми розглянули яким чином досліджені тенденції відображаються на українському ринку і яке відображення вони знаходять в нормативно-правовій базі України. Після цього ми визначили способи та методи, які застосовують традиційні українські медіа у процесі популяризації науки на прикладі кількох усталених науково-популярних видань. До того ж, ми дослідили особливості тематичного та жанрового спрямування науково-популярного контенту в українському сегменті Інтернет-блогосфери. Визначивши, що найбільшою популярністю користуються матеріали, які висвітлюють питання історичної науки, ми перейшли до розробки концепції розвитку власного проєкту. Ми розглянули питання актуальності створення й розвитку нових медіароєктів, спрямованих на популяризацію науки в Україні. Встановивши, що такого роду діяльність користується попитом серед аудиторії та має перспективні позитивні наслідки для суспільства, а також дослідивши яка із платформ подання інформації є доцільною до використання, ми перейшли до розробки концепції авторського науково-популярного ютуб-каналу, взявши за приклад дійсний проєкт «ТОЖ». Ми розглянули особливості функціонування даного ютуб-проєкту в динаміці, визначили його тематику, цілі, методи та основну аудиторію. Ключові слова: популяризація науки, блогосфера, науково-популярний контент, ютуб-канал. Список використаної літератури: 1. Gu, J. D. (2022). Popularization or population of science and the future. Applied Environmental Biotechnology, 7(1), 1-5. 2. Barel-Ben David Y, Garty ES, Baram-Tsabari A (2020) Can scientists fill the science journalism void? Online public engagement with science stories authored by scientists. PLoS ONE 15(1): e0222250. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0222250 3. Moorhead, L. L., Fleerackers, A., & Maggio, L. A. (2022). “It’s my job”: A qualitative study of the mediatization of science within the scientist-journalist relationship. bioRxiv, 2022-08.