Мотиваційно-ціннісна модель професійної діяльності майбутніх психологів
Автор: Хутка Ірина Андріївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Психологія
Інститут: Інститут права, психології та інноваційної освіти
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: У роботі було визначено мотиваційно-ціннісні моделі професійної діяльності майбутніх психологів різних курсів навчання. Було визначено, що для студентів 1 та 3 курсів найважливішими є мотиви творчої самореалізації, соціальні та комунікативні. Лише на 4 курсі в ієрархічній структурі навчальної мотивації з’являється професійний мотив. З віком, відповідно, зі збільшенням курсу навчання, проявляється професійна спрямованість та розуміння, усвідомлення необхідних якостей, знань чи вмінь, інструментів для подальшої роботи. Для студентів 1 курсу найважливішими є такі термінальні цінності, як активне діяльне життя, любов, творчість, розвиток, упевненість у собі. Для студентів-психологів 1 курсу в системі ціннісної ієрархії властиві наступні інструментальні цінності: акуратність, чуйність, життєрадісність. У студентів 3 курсу було діагностовано важливість наступних цінностей: здоров’я, упевненість у собі, розвиток, щастя інших, цікава робота. В системі ціннісної ієрархії властиві наступні інструментальні цінності: ефективність у справах, раціоналізм, високі запити, чуйність. В студентів-психологів 3 курсу в структурі ціннісних орієнтацій займають: високий матеріальний добробут та високий соціальний статус і управління людьми. Для студентів 4 курсу найважливішими є такі цінності, як цікава робота, воля, розвиток, розваги, активне діяльне життя. В системі ціннісної ієрархії переважають наступні інструментальні цінності: дисциплінованість, чуйність, життєрадісність, освіченість. З віком зменшується орієнтація студентів на особистісних якостях та збільшується фокусування на професійних рисах психологів, які необхідні для здійснення ефективної, результативної професійної діяльності. Також з віком в описах професії психолога збільшуються описові характеристики, які стосуються видів роботи під час здійснення професійної діяльності. Студенти першого курсу головними професійними якостями вважають – інтелектуальні властивості. Студенти 3 курсу більше уваги приділяють комунікативним якостям у психологів. Стосовно студентів 4 курсу, то їхні уявлення про професію психолога відрізняються від майбутніх психологів інших курсів. Вони вважають, що всі професійні якості (інтелектуальні, комунікативні, емоційні, регуляційні) є важливими і мають бути «представленими» в особистості спеціаліста. Було визначено, що в групі студентів-психологів 1 курсу комунікативний мотив навчання корелює з такими цінностями, як: наявність гарних і вірних друзів; розваги; краса природи і мистецтва. Навчальні мотиви корелюють з такими цінностями, як: розвиток, освіченість, пізнання. Мотив престижу корелює з такими цінностями, як: високі запити, життєрадісність. Було визначено, що в групі студентів-психологів 3 курсу мотив творчої самореалізації корелює з такими цінностями, як: широта поглядів, відстоювання своєї точки зору, незалежність, акуратність; пізнавальний мотив корелює з такими цінностями, як: високі запити, відповідальність, дисциплінованість, самоконтроль; соціальний мотив корелює з такими цінностями, як: освіченість, відстоювання думки, ефективність, самоконтроль. Було визначено, що в групі студентів-психологів 4 курсу професійний мотив корелює з такими цінностями, як: високі запити, дисциплінованість, незалежність, освіченість; відповідальність; навчальний мотив корелює з такими цінностями, як: суспільне визнання, продуктивне життя; комунікативний мотив корелює з такими цінностями, як: акуратність, впевненість в собі. Ключові слова: цінності, мотиви, професійні якості, професійна діяльність, мотиваційно-ціннісна модель.