Оцінка технічного стану конструкцій шляхопроводу по вулиці Масарика Томаша у м. Мукачево Закарпатської області
Автор: Скобало Назарій Олегович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Мости і транспортні тунелі
Інститут: Інститут будівництва та інженерних систем
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Об’єкт розробки – Шляхопровід побудований орієнтовно у 80-х роках минулого століття силами Мостобудівного загону №1 (м. Київ) за замовленням управління Львівської залізниці. Отвір шляхопроводу перекритий одинадцятьма залізобетонними балочними прольотними будовами (типовий проект ДПІ “Союздорпроект” серії 3.503-12 інв. №384/45) за схемою 3?21,0+5?33,0+3?21,0 м. Загальна довжина мостової споруди, що визначена між передніми гранями шафових стінок – 291,65 м. Габарит проїзної частини шляхопроводу – 16,0 м з двобічними тротуарами шириною по 2,3 м кожний. Загальна ширина мостового полотна шляхопроводу становить 20,9 м. В плані шляхопровід розташований на прямій ділянці траси. У поздовжньому профілі шляхопровід має криволінійний серповидний обрис. Предмет розробки – оцінка технічного стану конструктивних елементів шляхопроводу по вулиці Масарика Томаша у м. Мукачево Закарпатської області. Мета розробки – за результатами виконаних обстежувальних і випробувальних робіт об’єктивно оцінити поточний експлуатаційний стан шляхопроводу для прийняття подальших рішень щодо його відновлення або модернізації. Результати розробки – натурними обстеженнями шляхопроводу встановлено, що його конструктивні елементи за період тривалої експлуатації накопичили чимало дефектів і ушкоджень, які свідчать про неналежні умови експлуатації всієї споруди, негативно впливають на її роботу і знижують безпеку руху по ній транспортних засобів і пішоходів. Дефекти та ушкодження виявлені по підходах до шляхопроводу, мостовому полотну та експлуатаційних облаштуваннях підходів і шляхопроводу, прольотних будовах, крайніх та проміжних опорах. Встановлені невідповідності у поперечних та поздовжніх похилах їздового полотна та тротуарів. Натомість виявлена узгодженість у класах бетону конструктивних елементів прогонових будов та опор. За результатами натурних обстежень конструктивних елементів шляхопроводу технічний стан споруди в цілому оцінений на стику третього і четвертого експлуатаційних станів – працездатний і обмежено працездатний відповідно, що вимагає приведення у відповідність експлуатаційних параметрів шляхопроводу з параметрами магістральної вулиці загальноміського значення. Виконаний комплекс натурних випробувань дозволив виявити характер роботи прольотних будов шляхопроводу, встановити їх наявні запаси вантажопідйомності та фактичний режим експлуатації. Статичні випробування прольотних будов довжиною 33 м і 21 м показали, що існуючі балки мають достатню міцність та жорсткість для сприйняття проектних навантажень Н-30 та НК-80 (діючих на час будівництва шляхопроводу). Також в результаті випробувань виявлено певний невикористаний резерв їх несучої здатності і жорсткості, який можна раціонально використати при модернізації шляхопроводу зі застосуванням ефективної конструкції монолітної накладної плити. Отримані результати випробувань проміжної опори підтвердили надійність у роботі опор шляхопроводу. Зі спільного аналізу фактичного експлуатаційного стану конструкцій шляхопроводу і результатів проведених випробувань можна зробити узагальнюючий підсумковий висновок про технічну можливість і економічну доцільність його модернізації з метою: • приведення габариту проїзної частини і тротуарів у відповідність з сучасними вимогами нормативів як для автомобільної дороги I-ї категорії (Г-15 – 4 смуги руху шириною по 3,75 м кожна з двобічними смугами безпеки шириною по 1,0 м, габарит тротуарів - 2?2,25 м); • одночасного підсилення прольотних будов за рахунок включення в сумісну роботу з ними монолітної накладної плити і зміцнення найбільш навантажених крайніх балок приклеюванням в розтягнутій зоні стрічки з вуглецевих волокон за типом Sika CarboDur для забезпечення роботи в нормальному режимі прольотних будов на сприйняття сучасних нормованих навантажень А-15 та НК-100; • забезпечення надійності в роботі і довговічності існуючих елементів шляхопроводу шляхом їх відновлення через виконання робіт з ліквідації дефектів та ушкоджень, а також захисту від руйнування тих елементів шляхопроводу, що залишаються для подальшої експлуатації після модернізації споруди. Доцільність модернізації обґрунтовується як складністю та дороговизною будівництва нового шляхопроводу в умовах міської забудови, так і можливістю використання існуючих прольотних будов та опор, що дозволить значно скоротити розхід матеріалів на модернізацію в порівнянні з новим будівництвом. Ключові слова: шляхопровід, прольотні будови, проїзна частина, тротуари, опори, деформаційні шви, опорні частини, накладна плита, бар’єрне огородження, перильне огородження, несуча здатність, довговічність.