Адаптація віртуального навчального середовища закладу вищої освіти для навчання студентів з особливими потребами
Автор: Заставський Даніель Олександрович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Інформаційна, бібліотечна та архівна справа
Інститут: Інститут гуманітарних та соціальних наук
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: В Україні є цілий ряд законодавчих і нормативних актів які регулюють інтернет ресурси, в тому числі це стосується і віртуальних навчальних середовищ. Закон України «Про освіту»: Цей закон встановлює загальні принципи системи освіти в Україні. Він регулює структуру, фінансування та організацію освіти в країні. Закон визначає права та обов’язки студентів і вчителів у віртуальних навчальних середовищах, вимоги до якості освіти і стандарти навчальних програм. Також, цей закон містить ряд положень, які стосуються освіти для осіб з обмеженими можливостями. Зокрема, він передбачає право на доступ до освіти для всіх громадян, незалежно від їхнього фізичного або психологічного стану. Закон також визначає загальні принципи і стандарти інклюзивної освіти. Електронні навчальні платформи: Львівська політехніка використовує сучасні електронні платформи, такі як Moodle, для забезпечення дистанційного навчання та спільної роботи між студентами та викладачами. Ці платформи надають зручні інструменти для завантаження матеріалів, проведення онлайнкурсів, взаємодії між учасниками навчального процесу та оцінювання студентів. Для виконання поставленого завдання, було обрано наступні програми та сервіси: Figma, Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Behance, Google Forms. Figma - це безкоштовний сервіс, який дозволяє створювати прототипи інтерфейсів для комп’ютерів, планшетів та мобільних телефонів. Аналогами Figma є: Axure RP, Adobe XD. Базуючись на сказаному в попередніх розділах необхідно розробити рішення, яке дозволить отримувати освітні послуги не тільки для широкого загалу користувачів, а і для користувачів з обмеженими можливостями. За основу було взято ВНС НУ ЛП, як цілком робоче середовище, у якому студенти уже отримують свої знання, комунікують з викладачами та здають виконані роботи. Адаптація ВНС під інклюзивних людей може спричинити численні позитивні результати, створюючи доступне та ефективне середовище для всіх користувачів. На основі виконаної роботи можна стверджувати, що покращились: Аудіальна доступність - додавано підтримку для текстового опису мультимедійного вмісту, а також можливості користуватися субтитрами або перекладачем для аудіально обмежених користувачів. Гнучкість у виборі формату матеріалів - забезпечення можливості завантажувати та використовувати різні формати файлів для завдань та матеріалів, щоб враховувати потреби різних користувачів. Підтримка для різних типів навчального матеріалу - забезпечення можливості використання різних типів навчального матеріалу, таких як текстовий, графічний, аудіо та відео контент, щоб задовольняти різноманітні потреби користувачів. Аналізуючи різноманітні джерела, можна стверджувати, що поза межами України вже наявні вдалі практики вивчення та використання дизайну в інтернеті для осіб з обмеженими можливостями. Використання віртуальних навчальних середовищ у дистанційній освіті може допомогти гарантувати права інклюзивних людей на здобуття освіти найзручнішим шляхом. Були розглянуті ключові ідеї стосовно того, як зробити користувацький інтерфейс максимально доступним для людей із фізичними обмеженнями. При розробці віртуального навчального середовища було враховувано відповідність законам України та міжнародним стандартам ISO, які були зазначені вище. Після аналізу наведених аспектів можна зазначити, що традиційний паперовий документообіг не лише виявляється ускладненим для доступу до інформації, але й обмежує мобільність та може призвести до втрати документів. У віртуальному навчальному середовищі використання технологій управлінського документообігу може ефективно вирішити ці проблеми, надаючи швидкий, зручний та ефективний доступ до навчальних матеріалів. Застосування цих технологій виявляє позитивний вплив на якість навчального процесу, забезпечуючи ефективне управління документами. Важливим є врахування технічних та організаційних аспектів при впровадженні таких систем, а також забезпечення належної підготовки та підтримки персоналу. Об’єкт дослідження - покращення освітньої діяльності закладів вищої освіти шляхом впровадження нового функціоналу та візуалу для віртуальних навчальних середовищ. Предмет дослідження - інтерфейс віртуальних навчальних середовищ для інклюзивних людей. Мета дослідження: Метою є розробка покращеного інтерфейсу ВНС для полегшення використання системи для людей з обмеженими можливостями.