Інклюзивне дошкільне освітнє середовище як об’єкт соціальної роботи в Україні

Автор: Зачкевич Ірина Ігорівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Соціальна робота
Інститут: Інститут гуманітарних та соціальних наук
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Концепція інклюзивної освіти відображає одну з головних демократичних ідей – всі діти – цінні й активні члени суспільства. Навчання в інклюзивних освітніх закладах корисне як для дітей з особливими освітніми потребами, так і для інших дітей, членів родин та суспільства в цілому. Взаємодія зі здоровими дітьми сприяє когнітивному, фізичному, мовному, соціальному та емоційному розвиткові дітей з особливими освітніми потребами. При цьому діти з типовим рівнем розвитку демонструють відповідні моделі поведінки дітям з особливими освітніми потребами і мотивують їх до розвитку та цілеспрямованого використання нових знань і вмінь (Колупаєва & Таранченко , 2016) . Головна мета створення інклюзивних груп – задоволення соціальних та освітніх потреб, організація корекційно-розвиткової роботи з дітьми з особливими освітніми потребами (Порошенко, 2019 ). У Постанові «Про затвердження Порядку забезпечення допоміжними засобами для навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах освіти» зазначено, що допомога для навчання осіб з ООП в інклюзивних класах (групах) визначається індивідуальною програмою розвитку. Вона складається командою психолого-педагогічного супроводу на підставі висновків інклюзивно-ресурсного центру про педагогічну та психологічну оцінку здібностей дитини (Лінник, 2023). Асистент для дошкільника з ООП відіграє важливу роль у створенні інклюзивного та підтримуючого середовища для дитини, має велике значення для створення позитивного досвіду освіти для кожної дитини, незалежно від її особливих потреб, допомоги в розвитку соціальних навичок шляхом створення можливостей для спілкування та взаємодії з іншими дітьми, підтримка емоційного розвитку, створюючи безпечне та підтримуюче оточення (Колупаєва& Наконечна, 2018) . Об’єкт дослідження: інклюзія дітей дошкільного віку як соціальна проблема. Предмет дослідження : особливості інтеграції і соціалізації дітей дошкільного віку в умовах інклюзивної освіти. Мета дослідження: визначення впливу інклюзії в закладах дошкільної освіти на процес адаптація, інтеграція та соціалізація дітей дошкільного віку. Результати дослідження: У результаті проведеного дослідження нами було здійснено аналіз функціонування дошкільного інклюзивного освітнього простору на прикладі м. Львова. В ході дослідження з’ясовано важливість індивідуального підходу, адаптації освітнього середовища та програми, здійснення навчання та підвищення кваліфікації освітніх працівників, які взаємодіють з дошкільниками з особливими освітніми потребами, потребу в тісному зв’язку батьків та педагогів, для оперативного реагування та корекції освітньої програми. З’ясовано основні проблемні моменти, пов’язані із впровадженням інклюзії в ЗДО. Це зокрема проблеми архітектурної доступності, недостатня матеріальна база, яка б враховувала індивідуальні особливості дитини. Проблемою є і наявність стереотипів та недостатня обізнаність громади стосовно інклюзивного дошкілля; недостатня підтримка батьків та соціальне відчуження. Залучення дітей з ООП в освітній процес позитивно пливає на подальшу їх адаптацію в соціум. Тому необхідно здійснювати просвітницьку діяльність в громаді щодо питань інклюзії. Ключові слова: інклюзія, особливі освітні потреби, діти дошкільного віку, соціалізація, заклад дошкільної освіти. Перелік використаних літературних джерел: Колупаєва, А. & Наконечна, Л. (2018). Інклюзивне навчання: вибір батьків. ВГ «Кенгуру». Харків. 56. URL: https://lib.iitta.gov.ua/711313/1/ Колупаєва, А. & Таранченко, О. (2016). Інклюзивна освіта: від основ до практики. ТОВ «АТОПОЛ». Київ. 152. URL:https://lib.iitta.gov.ua/719179/ Лінник, Н. & Руснак, Л. (2023). Реалізація дитиною з особливими потребами права на освіту: український та міжнародний досвід. Часопис Київського університету права. №1. 192-195. URL: https://chasprava.com.ua/index.php/journal/article/download/840/781 Порошенко, М. (2019). Інклюзивна освіта. Агентство «Україна». Київ. 300. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf