Інформаційне забезпечення комунікації читачів державних бібліотек

Автор: Дзядик Юрій Олегович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Інформаційна, бібліотечна та архівна справа
Інститут: Інститут гуманітарних та соціальних наук
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: У світі, де кількість інформації зростає у геометричній прогресії, а бібліотеки стають мультифункціональними центрами – взаємодія учасників зовнішнього і внутрішнього середовищ бібліотечного інформаційного простору повинна забезпечуватись автоматизованими бібліотечними інформаційними системами. Такі системи дозволяють розв’язувати складні завдання, пов’язані з формуванням, збереженням та управлінням електронними інформаційними ресурсами, а також покращують зв’язок між користувачами та бібліотекою. Вони ставлять додаткові вимоги до кваліфікації бібліотекара, проте є необхідними в сучасних умовах інформатизації суспільства. У контексті комунікації читачів з державними бібліотеками чимало науковців приділяють увагу сайтам бібліотеки, соціальним мережам, електронну каталогу, а також такому сервісу як «віртуальна довідка». Проте в основному дослідники зосереджують свою увагу на окремих послугах не розглядаючи комп’ютерні бібліотечні системи та переваги їх впровадження в комплексі. З опрацюванням читацьких запитів тісно пов’язується розробка стратегії комплектування новою інформацією, і вдосконалення методик бібліотечної роботи: комп’ютеризація основних внутрішньо та зовнішніх бібліотечних процесів, кооперація бібліотек, використання в бібліотеці інформації в електронному вигляді, електронних версій книг і періодики, електронних Інтернет-ресурсів. У контексті переліченого важливими є такі системи як електронний каталог, система централізованої каталогізації та національна електронна бібліотека. Сучасний і майбутній користувач бібліотеки 77 потребуватиме оперативну, ефективну роботу інформаційних структур, орієнтованих на виготовлення інформаційно-аналітичних продуктів, на виробництво синтезованої, прогнозно-аналітичної інформації. Сьогодні публічні бібліотеки все частіше звертаються до систем, що пропонують не тільки функції розроблені для внутрішнього користування бібліотеки, але й сучасний досвід користування інтерфейсом (UX) і розширені функції для відвідувачів. Тож розробники АБІС, щоб бути конкурентними, змушені проводити чимало досліджень інтересів і потреб користувачів, серед яких є і високий рівень комунікації. Об’єкт дослідження – комунікація державних бібліотек з читачами. Предмет дослідження – інформаційна складова комунікації державних бібліотек з читачами. Мета дослідження – визначити сутність інформаційного забезпечення комунікації державних бібліотек з читачами. В процесі виконання магістерської кваліфікаційної роботи, було проаналізовано галузь та наявні технологічні рішення та було виявлено, що інформатизація бібліотек України все ще є на доволі низькому рівні. Система централізованої каталогізації та національна електронна бібліотека лише на етапі розробки. Що стосується бібліотек, то багато з них ще не використовують автоматизовані системи, а ті, що використовують, далеко не всі мають необхідні модулі для комунікації учасників бібліотечного середовища. Так значна частина з популярних систем належать країні агресору, а частина з них мають обмежений функціонал або слабку підтримку. Враховуючи поточний стан справ, економічну ситуацію та потреби та тенденції, які диктує нам сучасність - як інструмент інформаційного забезпечення комунікації читачів державних бібліотек запропоновано АБІС «Koha». Запропонована система є безкоштовною та вже проводилася її адаптація для України. Крім того дана АБІС повністю підтримує міжнародні стандарти, що є важливим для подальшої 78 інтеграції як у міжнародні так і національні проекти. АБІС «Koha» дозволяє відстежувати бібліотечні фонди, від їх замовлення та придбання до видачі відвідувачам бібліотек, а також вивести взаємодію користувача з бібліотекою (зокрема за допомогою зручного OPAC) на якісно новий рівень