Роль командира у формуванні морально-психологічного стану військовослужбовця в екстремальних умовах, як показник його супервізійної діяльності

Автор: Мусій Олександр Андрійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Управління установами соціальної сфери
Інститут: Інститут гуманітарних та соціальних наук
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: У сучасному світі, де військові конфлікти мають глобальний вплив, морально-психологічне забезпечення (МПЗ) в Збройних Силах України важливо для бойового духу та адаптації військових. Особливо, з початку конфлікту 2014 року, Україна зосередилася на покращенні підготовки та методів МПЗ. Розвиток супервізійної підтримки військових є відповіддю на відмову від радянських методів виховання та включає дослідження відомих вчених, таких як Бевз Г. М., Стасюк В. В., і інші. Командирська роль у вихованні військовослужбовців також досліджена в працях Афанасьєва А. О., Серветника Р. М., та інших. В той час, як в Україні військова соціальна робота все ще розвивається, у США вона включає комплексний підхід до соціального захисту військовослужбовців і ветеранів, як описано Гусаком та Нескородяною. Важливість цього напрямку також підкреслена в роботах Костишина, Кіндія, Цюприка та інших. Мета і завдання дослідження полягає у визначенні основних аспектів супервізійної діяльності командира у формуванні морально-психологічного стану військовослужбовців в екстремальних умовах. Об’єктом дослідження є супервізійна діяльність командира в екстремальних військових умовах. Предмет дослідження — форми і методи підтримування морально-психологічного стану військовослужбовця. Гіпотеза дослідження: Діяльність командира з професійно організованого морально-психологічного забезпечення може суттєво підвищити бойову готовність та моральний дух підлеглих військовослужбовців. У процесі реалізації магістерського дослідження були отримані наступні результати. У першому розділі магістерської роботи ми аналізуємо морально-психологічне забезпечення в Збройних Силах, включаючи його теоретичні основи та практичне впровадження, з акцентом на роль командирів у створенні позитивного психологічного клімату та супервізії. У другому розділі детально розглядаються методологічні підходи і інструменти для вивчення та оцінки психологічної готовності військовослужбовців, підкреслюючи важливість комплексного підходу. Третій розділ зосереджений на аналізі психологічної підготовки в арміях провідних країн і включає пропозиції щодо адаптації цих практик у Збройних Силах України. Ключові слова: морально-психологічне забезпечення, супервізія морально-психологічний стан, військова психологія, кризове управління, військове лідерство. Список використаних джерел Бевз, Г. М. (2019). Соціально-психологічне забезпечення як напрямок психологічних досліджень: теоретичний аналіз. Актуальні проблеми психології. Психологія обдарованості, 6, 6-15. Гусак, Н., & Нескородяна, О. (2016). Військові соціальні працівники в Сполучених Штатах Америки. Наукові записки НаУКМА : Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота, 188, 61-65. Костишин, Е., & Кіндій, І. (2022). Деякі аспекти впровадження зарубіжного досвіду соціально-психологічної адаптації ветеранів та учасників бойових дій в Україні. У Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції студентів, курсантів та молодих вчених (с. 37-43). Львів: ЛДУ БЖД. Костишин, Е. І., & Цюприк, А. Я. (2022). До питання про актуальність військової соціальної роботи в Україні. Соціально-психологічні та гуманітарні виміри безпеки життєдіяльності. Збірник тез доповідей I Науково-практичної конференції з міжнародною участю 20-21 жовтня (С. 219-224). Львів: ЛДУБЖД. Стасюк, В. В. (Ed.). (2012). Морально-психологічне забезпечення у Збройних Силах України: Підручник: у 2 ч. Ч.1. Київ: НУОУ