Дизайн соціального плакату для запобігання дискримінації осіб з інвалідністю
Автор: Лучечко Віталія Василівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Дизайн
Інститут: Інститут архітектури та дизайну
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Об’єктом дослідження є дизайн соціального плакату з фокусом на проблему дискримінації осіб з інвалідністю. Предметом дослідження є специфіка та ефективність дизайну соціального плакату для запобігання дискримінації осіб з інвалідністю у контексті проблеми інклюзії та соціальної справедливості. Мета дослідження – аналіз та оцінка сучасних стратегій дизайну соціального плакату для ефективного протидії дискримінації осіб з інвалідністю. Дослідження спрямоване на виявлення ключових візуальних та комунікативних аспектів дизайну плакату, що впливають на формування позитивної соціальної атмосфери та підтримку інклюзивних цінностей у суспільстві. У першому розділі «ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ПЕРЕДУМОВИ ПРОВЕДЕННЯ ДОСЛІДЖЕННЯ» здійснено огляд літератури та джерельної бази, який засвідчив, що проблема дизайну соціального плакату для ефективної протидії дискримінації осіб з інвалідністю залишається нерозкритою. Подано методи дослідження та джерельну базу. Виявлено вплив дизайну на усунення соціальної відчуженості інвалідів у суспільстві. У другому розділі «ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ПРОЕКТУВАННЯ ТА ПРОБЛЕМАТИКА СОЦІАЛЬНИХ ПЛАКАТІВ» розглянуто соціальний плакат як вид комунікації, виявлено його функції та його роль у формуванні свідомості суспільства. З’ясовано, які основні компоненти використовуються у візуальному повідомленні в соціальному плакаті та виявлено ефективні підходи та механізми впливу соціальної реклами на масову аудиторію. Визначено основні компоненти візуального повідомлення соціального плакату, як от візуальні образи, текст, кольори, графічні елементи, композиція. Проаналізовано такі візуальні засоби художньої виразності як алегорія, символізм, метафора, метонімія, омонім. Визначено ефективні підходи та механізми впливу соціальної реклами на масову аудиторію У третьому розділі «МЕТОДИ ПРОЕКТУВАННЯ СОЦІАЛЬНОГО ПЛАКАТУ ДЛЯ ЗАПОБІГАННЯ ДИСКРИМІНАЦІЇ ОСІБ З ІНВАЛІДНІСТЮ» виявлено основні проблеми інвалідів у суспільстві та проаналізовано причини та наслідки дискримінації осіб з інвалідністю. Сформульовано принципи проектування та професійні засоби дизайну соціального плакату. Розглянуто художньо-образні та композиційні прийоми як інструменти візуалізації повідомлення на прикладі вітчизняних та зарубіжних зразків. Визначено ефективні елементи та символи ефективної комунікації в плакаті; з’ясовано як здійснюється емоційний вплив на глядача через колір, форму, композицію та текстове повідомлення. Виявлені художньо-образні і комунікативні прийоми як інструменти візуалізації повідомлення на прикладі вітчизняних та зарубіжних зразків. Визначені основні дієві елементи: візуальна ідея, ідея гасла. Виявлені ефективні елементи та символи ефективної комунікації в плакаті, що запобігає дискримінації осіб з інвалідністю для різних груп інвалідності, зокрема, для незрячих (чорний екран, шрифт Брайля, біла палиця); для проблем зі слухом (закреслене вухо, звукові хвилі, порожні ноти, жестова сова); хворих ДЦП, візочники (активності, єдність в групах людей); аутизмом (головоломка, пазл), епілепсією (фіолетова стрічка), психічними розладами (мозок, обійми). У четвертому розділі «ВИКОРИСТАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ДОСЛІДЖЕННЯ НА ПРИКЛАДІ СЕРІЇ СОЦІАЛЬНИХ ПЛАКАТІВ» розглянуто загальні стереотипи та бар’єри, з якими стикаються інваліди в суспільстві а також, здійснено спробу простежити вплив дизайну на усунення соціальної відчуженості таких людей. Також, у розділі сформульовано технічне завдання проекту, визначено основні проблеми, пов’язані із темою роботи. Подано інформацію про концептуальне вирішення композиційно-образної структури та пошук пластичної мови для плакатів. Розроблені плакати доводять ефективність візуальної комунікації у висвітленні проблем людей з інвалідністю та допомагають різними шляхами загострити увагу на цій проблемі (закликом до відкритості та прямим декларуванням наявних проблем). У п’ятому розділі «ЕКОНОМІЧНА ЧАСТИНА» представлено підрахунок обсягів дизайнерських робіт, сформовано кошторис дизайнерських робіт згідно теми дипломного проекту. У ВИСНОВКАХ подано загальні підсумки дослідження. Ключові слова: соціальний плакат, дизайн, інвалідність, інклюзія, дискримінація, графічні засоби. СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ Галишич, Р., & Захарчук, М. (2020), Фактор соціальної реклами у дизайні медичного плакату. Молодий вчений, (4 (80)), 111-120. Гладун, О. (2008b). Соціальний плакат: нові завдання. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв, 11, с.26-31. Нагорна, Г. О. (2016). Соціальне проектування: історія становлення та розвитку. Молодий вчений, (5), 451-454. Онучак, А. Ю. (2015). Соціальний захист інвалідів в Україні: основні проблеми та шляхи їх вирішення, 8, 10. Яковець, І., Чепелюк, О., Луговський, О., & Чугай, Н. (2023). Візуально-інформаційні комунікації інклюзивного середовища: дизайн-освітній наратив. Art and Design, 2 (22), 278-289.