Концепції формування художнього образу антиутопії у графічному дизайні
Автор: Штець Юлія Вікторівна
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Дизайн (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут архітектури та дизайну
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Об’єктом дослідження є художній образ антиутопії. Предметом дослідження є концепції формування художнього образу антиутопічного світу та його елементів у графічному дизайні. Метою дослідження є вияв способів формування візуального художнього образу антиутопії у графічному дизайні на прикладі дизайну арт-буку. У першому розділі «Теоретико-методичні передумови проведення дослідження» виявлено розуміння поняття антиутопії у науковому дискурсі; здійснено огляд літератури, який засвідчив, що досліджень, що виявляють проблематику образотворення антиутопій у візуальних мистецтвах практично немає. У розділі подано методи дослідження та джерельну базу. У другому розділі «Жанр антиутопії в мистецтві як засіб аналізу та відображення суспільних проблем» розкрито ознаки антиутопічного мислення в літературі та простежено його екстраполяцію через візуальні образи; розглянуто антиутопічні образи і сюжети та їх відображення в образотворчому мистецтві. Простежено способи формування візуального образу майбутнього через жанр антиутопії у кінематографі. Виявлено сюжетні та образні особливості антиутопічних графічних романів та розглянуто відображення концепції антиутопії у геймдизайні. У третьому розділі «Формування художнього образу антиутопії в графічному дизайні» виявлено формальні та образно-символічні засоби відображення антиутопічних сюжетів у творах графічного дизайну. Згідно формального аналізу було розглянуто твори з урахуванням таких характеристик як: загальна композиція; перспектива та точка зору; колір і контраст; форма і лінія. Проведений іконографічний аналіз дозволив визначити основні символи, об’єкти та мотиви: 1. символи тоталітаризму; 2. символи поневолення та безвихідності; 3. символи беззаконня; 4. символи катастрофи; 5. символи антигуманізму; 6. символи повстання. Виявлено засоби формування художнього образу в антиутопії через образи головного персонажа (деталізація, масштабування у середовищі, акцентування кольором, силові лінії); другорядних персонажів (деталізація, масштабування у середовищі, посилює візуальну головного); образ суспільства (люди схожі між собою як клони, мають однакову уніформу та вираз обличчя); образ середовища (ритмічна повторювана композиція, ахроматична темна гама, похмура атмосфера); образ антиутопічного ландшафту. У четвертому розділі «Дизайн артбуку за твором В.Винниченка «Сонячна машина» сформована графічна інтерпретація сюжету «Сонячної машини» загалом підтвердила гіпотезу дослідження, що при формуванні антиутопічних образів у графічному дизайні, використання особливих візуальних та художніх прийомів, метафор та символів контролю, песимізму, паніки; обмеженої кольорової гами та експресивної графіки, сприяють більш ефективному візуальному відтворенню антиутопічних концепцій та спонукають до критичного мислення щодо сучасних соціокультурних проблем сценаріїв майбутнього. Вибрані графічні та композиційні засоби, а також загальний дизайн артбуку формують відповідну неспокійну бунтівну атмосферу протистоянь, нездійсненності певних задумів, критику соціальних устроїв, а також, протягом візуальної інтерпретації сюжету дають все-таки надію. У п’ятому розділі «Економічна частина» представлено підрахунок обсягів дизайнерських робіт, сформовано кошторис згідно теми проекту. У Висновках подано загальні підсумки дослідження. Ключові слова: графічний дизайн, антиутопія, художній образ, символ, графічний прийом. СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 1. Мангайм, К., 2008. Ідеологія та утопія. Пер. з нім. Швед В.. Київ: Дух і літера, 370 с. 2. Стоянова, І. 2016. Антиутопія як об’єкт міждисциплінарного дослідження. Гуманітарна освіта в технічних вищих навчальних закладах. № 34, С.136-145. 3. Федух, І. 2015. Жанр антиутопії у постмодерністичному дискурсі. Актуальні проблеми філології та перекладознавства. № 9. C.180-185. 4. Цьох, Л. 2011. Антиутопія: модель жанру. Мова і культура, 14, 3, 257-264. 5. Claeys, G. 2017. Dystopia: A Natural History : A Study of Modern Despotism, Its Antecedents, and Its Literary Diffractions. Oxford : Oxford University Press, 2017. 556 p 6. Sargent, L. T. 2013. Do Dystopias Matter? Dystopia(n) Matters: on the Page, on Screen, on Stage (ed. by Fatima Vieira). Cambridge Scholars Publishing, 7. Wall, D. 2001. L.Dystopia in the Arts. https://www.academia.edu/4867772 /Dystopia_in_the_Arts.