Система підтримки прийняття рішень при оцінюванні результатів ігор
Автор: Прийма Олег Петрович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Системи і методи прийняття рішень
Інститут: Інститут комп'ютерних наук та інформаційних технологій
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Протягом останніх років у світі спостерігається значний розвиток кіберспорту – у деяких країнах він уже прирівнюється до рівня звичайного спорту та отримує підтримку від держави. Зростає кількість кіберспортивних мультиігрових організацій, існує більше сотні професійних команд у різних ігрових дисциплінах, щорічно проводиться велика кількість турнірів зі значними призовими фондами. На фоні активного росту кіберспорту розвивається і букмекерський бізнес, пов’язаний власне зі ставками на онлайн-ігри. Створення системи підтримки прийняття рішень оцінювання результатів ігор, яка розроблена враховуючи специфіку конкретної гри (DotA 2), дає змогу ефективно прогнозувати результати професійних ігор та може використовуватись для визначення ставок. Мета і задачі дослідження. Метою роботи є створення програмного забезпечення, яке дає змогу з високою вірогідністю прогнозувати результати професійних матчів у кіберспортивній грі DotA 2 на основі зібраної про команди інформації та відображати отримані прогнози у зручному для користувачів вигляді. Для досягнення мети потрібно виконати такі завдання: - дослідження літературних та електронних джерел в області прогнозування спортивних подій; - детальне вивчення предметної області та проведення системного аналізу об’єкту дослідження; - огляд можливих засобів та методів вирішення задачі прогнозування та вибір відповідних технологій; - побудова та наповнення бази даних з інформацією про команди та матчі; - програмна реалізація системи підтримки прийняття рішень оцінювання результатів ігор. Об’єкт дослідження – процес прогнозування результатів матчів в кіберспортивній дисципліні DotA 2. Предмет дослідження – методи і засоби комп’ютеризації процесу оцінювання результатів ігор в кіберспорті. Практичне значення отриманих результатів. В результаті написання магістерської кваліфікаційної роботи отримані як теоретичні, так і практичні результати. В ході виконання роботи обрано оптимальну статистичну модель для прогнозування результатів матчів у грі DotA 2 та визначено фактори впливу на результат. Також розроблено відповідне програмне забезпечення, яке дає змогу швидко створювати прогнози для будь-якого матчу професійних команд, опираючись на зібрані вхідні дані про них. Для виконання магістерської кваліфікаційної роботи обрано предметну область прогнозування результатів матчів у професійному кіберспорті, зокрема розглянуто онлайн-гру DotA 2. В результаті виконання роботи створено відповідну систему підтримки прийняття рішень. Основною функцієюю створеної системи є оцінювання результату конкретної гри на основі зібраних значень факторів впливу. Враховуючи активний розвиток кіберспорту у світі, обрана галузь дослідження є надзвичайно актуальною. В результаті проведення аналітичного огляду літературних та інших джерел оцінено поточну ситуацію в галузі прогнозування кіберспортивних результатів (зокрема для дисципліни DotA 2), та досліджено системи та методи прогнозування інших спортивних подій, які можна використати як основу для розроблення СППР оцінювання результатів ігор у кіберспорті. У другому розділі більш детально розглянуто призначення системи, її складові елементи, функції, які вона повинна виконувати, наведно опис предметної області, визначено вхідні та вихідні дані роботи системи. Для моделювання використано UML методологію, а саме побудовано діаграму прецедентів (визначено акторів та їх функції), а також діаграму послідовностей та діаграму діяльності. Крім того, обрано статистичну модель для створення прогнозу – логіт-регресію. В результаті аналізу доступних засобів та методів вирішення проблеми прийнято рішення про подання знань у вигляді реляційної бази даних, а для створення програмного забезпечення для прогнозування обрано мову програмування високого рівня C#. Для розроблення веб-сайту для розміщення готових прогнозів використано технології HTML, CSS та JavaScript. Програмна реалізація системи містить у собі весь необхідний функціонал для прогнозування результатів матчів – реалізовано власне алгоритм створення прогнозу, а також доступні списки минулих матчів, майбутніх матчів, прогнознів, рейтинг команд. Окрім того, доступна функція оцінки ефективності роботи системи – визначення співвідношення вгаданих та усіх прогнозів. В ході тестування роботи системи визначено, що розроблений продукт дає правдиві прогнози більш ніж у 65% випадків, що є хорошим результатом. Після внесення доробок та адаптації розроблена система може використовуватись у реальних умовах.