Дослідження ринку фармацевтичних товарів та удосконалення маркетингової діяльності на ньому ПМП "ВИГОР"
Автор: Дуда Богдан Степанович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Маркетинг (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: У вітчизняної фармацевтичної галузі є великий потенціал, але зовнішні економічні умови ставлять функціонування ринку та інноваційний розвиток галузі у нелегкі рамки. Управління маркетинговою діяльністю повинно передбачати вирішення низки завдань [1]: здійснення пошуку цільових ринків; проведення грунтовних маркетингових досліджень; розроблення конкурентоспроможної продукції; розроблення інших елементів 4Р (ціноутворення, вибір методів просування товару та виходу на споживача); організація зворотного зв’язку зі споживачами. Тому успіх кожної компанії в будь-якому випадку залежить не тільки від фінансових результатів діяльності, а і від правильності організування маркетингової діяльності та елементів гнучкості цієї системи управління, адже в ринкових умовах керівництву організації необхідні огляди ринку, дослідження закупівель. переваги, прогнозування обсягів продажу та розрахунок ефективності реклами товару[2]. Зв’язок з кінцевими користувачами важливо встановлювати перш за все через рекламу та паблік рілейшнз. Реклама є найбільш поширеним та активно використовуваним методом просування медикаментів на ринку, оскільки вона сприяє формуванню попиту на продукт та стимулює його продаж. Реклама в мас-медіа дозволяє досягти широкої аудиторії, вона володіє експресивністю, інформує, переконує, формує ставлення до медичного препарату, допомагає у формуванні позитивного іміджу компанії[3]. Запропоновано ряд дій у сфері паблік рілейшнз для компанії: проведення інтерв’ю, організація публічних виступів представників компанії, створення презентацій та заходів з участю представників преси. Компанія постійно надає матеріали про свою діяльність для масових засобів інформації, зокрема для таких спеціалізованих видань, як щотижневик «Аптека» та «Провізор». Для непрямої реклами залучаються науковці та лікарі (публікації, безпосереднє призначення препаратів). Все це робиться з метою збереження поточних клієнтів та приваблення нових[4]. Моделювання ефективності маркетингу-міксу спрямованого на кінцевого споживача проведемо евристичними методами, що передбачає наявність вимірних даних в двох категоріях: інкрементальні драйвери продажів (знаходяться під повним контролем рекламодавця) і базові драйвери продажів (не контролюються або контролюються частково, або для змін потрібний тривалий час). До інкрементальних драйверів продажів відносять рекламу на телебаченні, в пресі, на радіо і в інтернеті, спонсорство, ivent-маркетинг, промоакциї, дисконтні програми, якість креативу і ін. До базових — сезонність, активність конкурентів, дія спеціальних або рідких подій, дистрибуція, PR, чутки, економічний клімат[5,6]. Об’єкт дослідження – Приватне мале підприємство «ВИГОР». Предмет дослідження – дослідження фармацевтичного ринку та удосконалення маркетингової діяльності на ньому. Мета дослідження – проаналізувати розвиток фармацевтичного ринку України, удосконалити маркетингову активність роздрібної мережі ПМП «ВИГОР», запропонувати шляхи її удосконалення. Завдання дослідження – дослідити фармацевтичний ринок та маркетингову діяльність ПМП «ВИГОР» на ньому. Результати досліджень - у процесі виконання магістерської кваліфікаційної роботи при аналітичному дослідженні маркетингової діяльності мережі аптек були застосовані такі методи, як SWOT-аналіз, модель Портера та модель 5 сил Портера. Інформаційною базою дослідження послугували офіційні сайти аптечних мереж, офіційні статистичні макроекономічні дані, аналітичні огляди науковців фармацевтичного ринку, статті яких розміщенні в тематичних виданнях. Дана тематика є актуальною для розвитку фармацевтичного маркетингу, фармацевтичних підприємств та роздрібних аптечних мереж. Перша частина магістерської кваліфікаційної роботи була присвячена аналізуванню сучасних теоретичних аспектів маркетингової діяльності на фармацевтичному ринку. У другому розділі роботи було проаналізовано показники фінансово-господарської активності, організацію маркетингово забезпечення діяльності підприємства на ринку фарміціїї та медичного обладнання ПМП «ВИГОР». В третьому розділі було здійснено дослідження кон’юнктури ринку та формування іміджу торгової марки ПМП «ВИГОР». В четвертому розділі розроблено пропозиції щодо удосконалення маркетингової діяльності та розроблено рекомендацій щодо підвищення ефективності процесу випуску нового продукту ПМП «ВИГОР» Ключові слова: маркетингова діяльність, фармацевтика, збутова політика, франчайзинг, медичні засоби, аптеки, фармакологія. Перелік використаних джерел: 1. Балабанова Л.В., Холод В.В. Стратегічне маркетингове управління конкурентоспроможністю підприємств: навч. посібник. К.:ВД «Професіонал», 2006. 324 с. 2. Біловодська О.А. Маркетингова політика розподілу та збуту: дослідження сутності, ролі та значення. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2017. № 2. С. 85-97. 3. Бугріменко Р. М. SMART-технології в системі інфраструктурного маркетингу роздрібної торгівлі. С. 59-67. DOI:10.5281/zenodo.3602036 4. Варченко О.М., Шупик С.М. Методичні підходи до оцінкювання маркетингової діяльності аграрних підприємств. Економіка та управління АПК. 2018. № 1. С. 145-158. 5. Григорчук Т. В. Маркетинг : електрон. посіб. Київ, 2007. URL: https://sites.google.com/site/marketingdistance (дата звернення: 05.03.2020). 6. Гузенко Г.М. Управління та вдосконалення маркетингової діяльності на підприємстві. Економіка і суспільство. 2017. Випуск 12. С. 227- 234. 7. Жегус О.В. Інтегрований підхід до організації продажу в роздрібній торгівлі. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2017. № 1. С. 62-72. 8. Заруба В.Я., Парфентенко І.А. Маркетинг роздрібної торгівлі. Навчально-методичний посібник для студентів економічних спеціальностей. Харків: НТУ «ХПІ», 2019. 106с. 9. Земляков І.С. Аналіз маркетингової діяльності потових торговельно-посередницьких підприємств. Ефективна економіка. 2020. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=458 (дата звернення: 12.03.2020). 10. Історична генеза розвитку маркетингу в Україні : за ред. Н. В. Карпенко, В. Васильєва, Ю.Шаповала. Київ: Генеза, 2001. 345 с.