Дослідження та удосконалення стратегічної бізнес-моделі в сфері надання послуг КП «Водоканал».
Автор: Баланюк Ярослав Сергійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Підприємництво, торгівля та біржова діяльність
Інститут: Інститут сталого розвитку ім. В. Чорновола
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Баланюк Я.С., Слав’юк Р.А. (керівник). Дослідження та удосконалення стратегічної бізнес-моделі в сфері надання послуг КП «Водоканал». Магістерська кваліфікаційна робота - Національний Університет «Львівська Політехніка», Львів, 2023. Магістерська робота присвячена дослідженню стратегічної бізнес-моделі в сфері надання послуг на прикладі КП «Водоканал» та пошуку шляхів її удосконалення. Для досягнення поставленої мети в теоретичному розділі розглянуто економічну літературу з метою визначення наукових підходів до тлумачення поняття «послуга» та «бізнес-модель», визначено основні способи їх класифікації. Вивчено основну мету та підходи до формування бізнес-моделей. Оскільки сфера послуг охоплює широкий спектр діяльності, не існує єдиного підходу щоб дати визначення поняття «послуги». Так, зокрема у економічному словнику-довіднику за редакцією Мочерного С. В. послугу визначають «як особливу споживчу вартість процесу праці, виражену в корисному ефекті, що задовольняє потреби людини, колективу й суспільства. Унікальна якість послуги як товару полягає в тому, що вона найкраще функціонує як діяльність, а не як звичайний товар, втілений у речах і матеріальних предметах» [3]. В свою чергу, С. І. Плакида визначає послугу як «специфічний інфраструктурний продукт, що виражається в діяльності, пов’язаній із забезпеченням нормального або більш ефективного функціонування учасників ринку» [5]. Щодо поняття «бізнес-модель», то не зважаючи на відносну новизну, у світі існує багато різноманітних підходів до тлумачення. Одним із найкращих визначень є тлумачення автора однієї з найпопулярніших бізнес-моделей світу Канвас – А. Остервальдера. В його розумінні «бізнес-модель – це процес, за допомогою якого організація створює, доставляє та формує економічну, соціальну чи іншу цінність» [4]. У другому розділі подано загальну характеристику КП «Водоканал» ТМР, проведено аналіз показників фінансово-господарської діяльності підприємства за 2020-2022 роки та визначено і проаналізовано стратегічну бізнес-модель підприємства[1-2]. На основі отриманих результатів було прийнято рішення про необхідність проведення удосконалення існуючої бізнес-моделі. Третій розділ роботи зосереджений на розробці шляхів удосконалення бізнес-моделі підприємства та економічному обґрунтуванні їх доцільності. У результаті дослідження підприємству рекомендовано у короткостроковій перспективі зосередитись на зменшенні витрат шляхом удосконалення управління дебіторською заборгованістю та збільшення обсягу доходів шляхом розвитку послуг з оренди спец техніки. Розраховані показники економічної ефективності свідчать, що реалізації даного рішення є економічно вигідним. Об’єктом дослідження є комунальне підприємство «Водоканал» ТМР та його стратегічна бізнес-модель. Предметом дослідження є організаційно економічні складові стратегічної бізнес-моделі підприємства у сфері надання послуг та методи і шляхи її удосконалення. Метою даної магістерської кваліфікаційної роботи є дослідження сучасних методів формування та удосконалення стратегічної бізнес-моделі у сфері надання послуг. Методи дослідження. У процесі вивчення бізнес-моделей та шляхів їх удосконалення було використано такі методи дослідження як узагальнення, аналіз і синтез, методи економічного аналізу, структурно-логічного аналізу та графічно-аналітичний метод. Інформаційною базою кваліфікаційної роботи є наукові публікації вітчизняних та зарубіжних вчених, інформаційно-довідкові, науково-методичні матеріали, матеріали періодичних видань, відповідні розділи законодавчих та нормативно-правових актів України, дані фінансової та управлінської звітності КП «Водоканал» ТМР, а також інформаційні ресурси мережі Інтернет Наукова новизна одержаних результатів полягає в тому, що вперше проведено дослідження стратегічної бізнес-моделі комунального підприємства, яке займається централізованим водопостачанням та водовідведенням та розглянуто методи її удосконалення. Практичне значення одержаних результатів полягає в конкретних рекомендаціях щодо удосконалення стратегічної бізнес-моделі підприємства, які дозволять підприємству підвищити як ефективність його діяльності, так і прибутковість, а також сприятимуть покращенню соціального аспекту діяльності. Ключові слова: послуги, бізнес-модель, підприємство, удосконалення, водопостачання та водовідведення. Перелік використаних літературних джерел: 1. Белікова Т.В. Оцінка фінансового стану підприємств побутового обслуговування: автореф. дис. канд. екон. наук: спец. 08.07.05 «Економіка торгівлі та послуг»; Харківський державний університет харчування та торгівлі, 2006. 20 с. 2. Валінкевич Н. В., Орлова К. Є. Фінансова складова управління бізнесом. Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики. 2019. Т. 2., № 29 С. 122–129 3. Економічна енциклопедія: у 3-х т. Т.3 / Редкол.: С.В. Мочерний (відп.ред.) [та ін.]. – К.: Академія, 2002. – 952 с. 4. Остервальдер А., Піньє І. Створюємо бізнес-модель. К.: Наш Формат. 2017. 288 с 5. Плакида С.І. Сутність поняття «послуги»: теоретичні аспекти. Інноваційна економіка. 2013. № 6. С. 241–243.