Дослідження та удосконалення синергійного менеджменту СТ «Міські інформаційні системи» в умовах зовнішньоекономічної діяльності
Автор: Артемовська Мирослава Ярославівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Термін «синергетика» походить від грецького слова, яке означає «діючий разом». Натомість «синергія» (від грец. Synergos – (syn) разом; (ergos) діючий, дія) означає сумуючий ефект, який полягає у тому, що при взаємодії двох або більше факторів (елементів) їх дія істотно переважає ефект кожного окремого компонента у вигляді арифметичної їх суми [1]. Тобто можемо стверджувати існування явища посилення дії одного каталізатора додаванням іншого. У 1969 р. Герман Хакен заснував нову науку – синергетику, що, власне, є прогресивним міждисциплінарним вченням про взаємодію, досліджує складні системи, які складаються з взаємодіючих частин, компонентів та елементів. Саме ця взаємодія породжує просторово-часові та функціональні структури за допомогою їхньої самоорганізації [2]. Водночас з’являється поняття «синергізм» у економіці – додаткові економічні переваги, що утворюються у разі успішного об’єднання двох чи декількох підприємств (внаслідок M&A – злиття та поглинання). Джерелом цих переваг є більш ефективне використання сукупного фінансового потенціалу, взаємодоповнення технологій та продукції, яку вони виробляють, можливість зниження рівня їхніх поточних витрат, зокрема адміністративних [3]. Слід зазначити, що синергічний ефект у сфері менеджменту виникає тоді, коли для виконання конкретного завдання вдається зібрати команду однодумців, котрі доповнюють один одного й злагоджено досягають високих результатів [4]. Прагнення до синергії лежить в основі корпоративної стратегії багатопрофільного підприємства. Синергію можемо спостерігати у діяльності мультибізнес-компаній, як наслідок таких стратегічних кроків – придбання, диверсифікація та створення альянсів. Однак досягення синергії залишається недосяжною метою для багатьох організацій. Насамперед, це відбувається в міру збільшення та ускладнення темпів ринкових змін. Таким чином, трьома основними джерелами синергії у бізнесі є: економія за рахунок масштабу, ринкова влада та переваги внутрішнього управління. Автори визначають [5] динаміку ринку як важливий фактор і потенційну граничну умову реалізації синергії. Водночас серед критично важливих бізнес-процесів виділяють: передачу знань, оновлення та спільну еволюцію (розвиток). Більше того, аналізування цих процесів визначає важливість командної синергії. Для досягнення позитивних синергічних ефектів у системі менеджменту зовнішньоекономічної діяльності необхідна гармонійна система цілей. Але, не меншу роль відіграють стратегії і структура експортного потенціалу [6]. Об’єкт дослідження – СТ «Міські інформаційні системи». Предмет дослідження – процес удосконалення синергійного менеджменту СТ «Міські інформаційні системи» в умовах зовнішньоекономічної діяльності. Мета дослідження – удосконалення синергійного менеджменту СТ «Міські інформаційні системи» в умовах зовнішньоекономічної діяльності. За результатами роботи запропоновано розроблення концептуальної системи синергійного менеджменту в умовах зовнішньоекономічної діяльності та формулювання рекомендацій щодо трансформації бізнес-моделі підприємства при угодах M&A; описано рекомендації щодо розроблення системи заходів з метою посилення репутаційної складової конкурентних переваг підприємства на іноземних ринках шляхом забезпечення командної синергії. Ключові слова – синергія, синергійні ефекти, синергійний менеджмент, командна синергія. Перелік використаних літературних джерел. 1. Шевцова Г.З. (2012). Синергетичний менеджмент як концепція організованої синергії в управлінні підприємствами. Економіка промисловості. № 1-2. С. 202-214. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/econpr_2012_1-2_28 2. Holubcik, M.; Soviar, J.; Lendel, V. (2023). Through Synergy in Cooperation towards Sustainable Business Strategy Management. Sustainability. 15, 525. URL: https://doi.org/10.3390/su15010525 3. Ходаківський Є.І., Данилко В.К., Цаль-Цалко Ю.С. (2009). Методологія наукових досліджень у парадигмі синергетики: монографія. Вісник ЖДТУ та Житомирського обласного об’єднання громадської організації «Спілка економістів України». 332 с. 4. Водянка Л.Д., Яскал І.В. (2012). Синергетичний ефект у діяльності підприємств: класифікація та підходи до оцінювання. Вісник Хмельницького національного університету. Т. 1. № 3. С. 7–12. 5. Martin, J.A.; Eisenhardt, K.M. (2002). Cross-business synergy: Sources, processes and the capture of corporate value. Acad. Manag. Proc. 6. Дмитришин О.В., Яцура В.В. (2011). Синергетичний підхід до здійснення підприємницької діяльності. Науковий вісник НЛТУ України. Вип. 21.10. С. 194-199.