Маркетингове дослідження ринку кормів для домашніх тварин та обґрунтування напрямів підвищення конкурентоспроможності ТОВ “Кормотех” на ньому

Автор: Швець Оксана Олександрівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Маркетинг
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Існують різні підходи науковців до визначення сутності конкурентоспроможності підприємства [1, с. 89-90; 2]. Вона характеризується низкою властивостей [3]. Важливим є і визначення складових конкурентоспроможності. У [4, c. 108-109] пропонується визначати потенціал конкурентоспроможності підприємства за різними об’єктами у конкурентній боротьбі. При оцінюванні конкурентоспроможності підприємства можна використовувати різноманітні методи та показники, кожен з яких має свої переваги та недоліки [5, с. 15-19; 6]. Основним завданням у сфері управління конкурентоспроможністю підприємства є формування життєздатності та забезпечення сталого розвитку підприємства при будь-яких змінах у його маркетинговому середовищі [7, с. 228]. У сучасних складних умовах діяльності багато вітчизняних підприємств уже визнають необхідність формування адаптивної маркетингової діяльності у напрямі підвищення своєї конкурентоспроможності на ринку [8, с. 91]. Об’єкт дослідження – конкурентоспроможність ТОВ "Кормотех" на ринку кормів для домашніх тварин України, роль у її формуванні складових маркетингової діяльності даного підприємства. Предмет дослідження – теоретико-методичні засади щодо формування конкурентоспроможності підприємства на ринку та окремих її складових. Мета дослідження: аналіз маркетингової діяльності ТОВ "Кормотех" на ринку кормів для домашніх тварин України з точки зору забезпечення конкурентних переваг даного виробника, дослідження його конкурентоспроможності та обґрунтування напрямів підвищення. Результати дослідження. ТОВ "Кормотех" – виробник широкого асортименту кормів для домашніх тварин, що діє на ринку понад 30 років, займаючи на ньому вагомі позиції. Окремими асортиментними групами ТОВ "Кормотех" є сухі та вологі корми даного підприємства, які реалізується під різними товарними марками - Optіmeal, Club 4 Paws, Гав!, Мяу!, Prіvate label у різному упакуванні. Ціни на пропоновані корми ТОВ "Кормотех" є нижчими за ціни на аналогічні корми іноземних виробників, проте трохи вищими за ціни на корми вітчизняних виробників. У межах цінової стратегії даний виробник використовує стратегію диференціації ціни залежно від рівня якості. ТОВ "Кормотех" для збуту своїх кормів орієнтоване на використання омніканального продажу. Свої товари даний виробник реалізує через канали прямого маркетингу, а також однорівневі та дворівневі канали розподілу. Для організації прямого збуту товарів ТОВ "Кормотех" використовує два офіційних Інтернет-магазини - для ТМ Club 4 Paws та ТМ "Optіmeal". Дане підприємство реалізує як офлайн, так і онлайн комунікації (через свій сайт, сайти товарних марок та соціальні мережі). Воно активно розвиває соціальні проекти, спрямовані на захист та допомогу тим тваринам, які постраждали від війни, реалізує інші соціальні проекти, приймає активну участь у виставках, подійних заходах, використовує заходи стимулювання збуту. Незважаючи на зростання місткості світового ринку кормів для домашніх тварин у 2022 р., український ринок даних товарів показав падіння. Проте у 2023 р. ситуація на ринку кормів для домашніх тварин покращилася. Зараз чотири виробники відіграють основну роль на ньому і захопили значну частку ринку, а їх продукти є брендами. Мова йде про такі компанії як Purіna та "Кормотех", Royal Canіn та Mars, які активно реалізують заходи соціально-відповідального бізнесу, розширюють асортимент пропонованих товарів, використовують онлайн комунікації та розширюють збутову мережу. Проведене опитування власників домашніх тварин показало, що понад 80,0 % респондентів купували готові корми для своїх улюбленців, що визначає значні перспективи розвитку досліджуваного ринку. Проведений SWOT-аналіз дозволив встановити, які маркетингові заходи може розробити ТОВ "Кормотех" для підвищення своєї конкурентоспроможності через використання своїх можливостей для посилення сильних сторін функціонування та послаблення слабких. Конкурентоспроможність підприємства на ринку значною мірою визначається конкурентоспроможністю його товарів. У роботі було визначено конкурентоспроможність продукції – волого корму для котів ТОВ "Кормотех" та його основних конкурентів на основі функції споживчої корисності. Проведене дослідження дозволило розробити рекомендовані заходи щодо підвищення конкурентоспроможності кормів даного виробника. Особливе значення для підвищення конкурентоспроможності ТОВ "Кормотех" має розроблення та використання заходів стимулювання збуту посередників. У роботі подано алгоритм розроблення програми стимулювання збуту роздрібних посередників та визначено зміст основних етапів для даного підприємства. Ключові слова: конкурентоспроможність підприємства, конкурентоспроможність товарів, складові конкурентоспроможності, маркетингова діяльність, ринок кормів для домашніх тварин, функція споживчої корисності, програма стимулювання збуту роздрібних посередників. Перелік використаних літературних джерел. 1. Минко Л.M. Сутність і складові поняття конкурентоспроможності підприємства. Наукові праці НУХТ. 2015. Т. 21, № 1. С. 86-92. 2. Дідченко О.І., Мануілова І.О. Оцінка конкурентоспроможності промислового підприємства. URL: https://old-zdia.znu.edu.ua/gazeta/ evzdia_5_143.pdf (дата звернення: 21.10.2023). 3. Кадирус І.Г. Конкурентоспроможність підприємства та фактори, що на неї впливають. Ефективна економіка. 2014. № 5. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3390 (дата звернення: 27.10.2023). 4. Лупак Р. Л., Васильців Т. Г. Конкурентоспроможність підприємства: навч. посібник. Львів, 2016. 484 с. 5. Ткаченко А.М., Колесник Е.О. Методи оцінки конкурентоспроможності підприємства. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. 2019. № 4 (95). С. 14-21. DOI: 10.37734/2409-6873-2019-4-2. 6. Суханова А. Методичні підходи до оцінювання конкурентоспроможності підприємства. Економіка та суспільство. 2021. Вип. 26. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/382/369 (дата звернення: 24.10.2023). DOI: 10.32782/2524-0072/2021-26-62. 7. Дмитрієв І.А., Кирчата І.М., Шершенюк О.М. Конкурентоспроможність підприємства: навч. посібник. Харків, 2020. 340 с. 8. Морохова В.О., Бойко О.В., Лорві І.Ф. Маркетингові технології формування конкурентних переваг підприємств. Економічний форум. 2021. №1(3). С. 87-93. DOI: 10.36910/6775-2308-8559-2021-3-12.