Дослідження і розвиток управління ризиками збутової діяльності вітчизняних підприємств в умовах виходу на агроринки Бельгії
Автор: Нестер Діана Іванівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Міжнародна економіка
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Управління ризиками –діяльність, скеровна на пом’якшення впливу ризиків на результати функціонування підприємства. В цілому підхід до управління ризиками полягає у з’ясуванні ймовірних наслідків підприємницької діяльності у ризиковій ситуації; розробленні заходів, які не дадуть можливості допустити чи мінімізують збитки від непередбачених ситуацій ; реалізуванні такої системи, із допомогою якої можуть бути не лише нейтралізованими негативні можливі результати, а й максимально використані шанси для одержання високого прибутку. За сучасних умовах господарювання слід вміти розробити модель із управління ризиками, яка би брала до уваги специфіку діяльності підприємства в цілому та приділяла увагу способам зменшення рівня ризиків і покращенню роботи підприємства, яке є об’єктом нашого дослідження. Предметом дослідження нашої роботи є збутовими ризиками підприємства, об’єктом дослідження виступає ПП «Оліяр». Метою магістерської кваліфікаційної роботи (МКР) є дослідити зарубіжний досвід страхування експортно-імпортних операцій, розробити та обґрунтувати рекомендації щодо розвитку управління збутовими ризиками ПП «Оліяр» в умовах виходу на агроринки Бельгії. Магістерська кваліфікаційна робота складається із чотирьох розділів. В першому розділі нами розглянуто теоретичні засади управління ризиками збутової діяльності підприємств в умовах виходу на міжнародні ринки. В межах розділу досліджено особливості управління збутовими ризиками підприємства, здійснено оцінювання нормативно-правової бази, яка регулює управління збутовими ризиками підприємств в умовах виходу на міжнародні ринки. Стверджується, що ризик збутової діяльності – це помилки під час формування системи збуту, які виникають в процесі реалізації товарів та послуг, вироблених чи куплених підприємством (Лорві, І. Ф., 2011). Зокрема, в підприємницькій діяльності ризик порівнюють з можливістю втрати підприємством його ресурсів, скороченням розміру запланованих доходів чи появою додаткових витрат в процесі здійснення певної діяльності (Бугров, Бугрова та Лук’янчук, 2022). Також під ризиком збуту варто розглядати можливість виникнення визначених подій і їх наслідків, котрі ускладнюють або ж роблять неможливим досягнення цілей на певних етапах збутової діяльності або цілком в сфері збуту (Халатур, Кравченко та Матвієнко, 2022). Так, одні науковці (Кравченко та Яфасова. 2021) виділяють ризик збуту у системі економічного ризику, а решта (Вахович та Янгієва, 2016) розглядає його як один із елементів маркетингового ризику, який не забезпечує ґрунтовного і наскрізного дослідження специфіки та специфіки такої складної категорії, як «ризик збуту». В другому розділі магістерської кваліфікаційної роботи нами виконано макроекономічне аналізування міжнародних зв’язків України та Бельгії. Для чого нами проаналізовано міжнародні економічні зв’язки України та Бельгії, подано характеристику та виконано аналізування міжнародної діяльності агроринків України та Бельгії, запропоновано узагальнення результатів міжнародної співпраці країн. В третьому розділі магістерської кваліфікаційної роботи проведено мікроекономічне дослідження управління ризиками збутової діяльності ПП «Оліяр» в умовах виходу на агроринки Бельгії. В розрізі розділу нами подано характеристику ПП «Оліяр», здійснено аналізування результатів функціонування підприємства, його міжнародної діяльності; виконано аналізування управління збутовими ризиками ПП «Оліяр» в умовах виходу на міжнародні агроринки. Четвертий розділ магістерської кваліфікаційної роботи присвячено розвитку управління збутовими ризиками ПП «Оліяр» в умовах виходу на агроринки Бельгії. В ньому визначено напрямки пошуку рекомендацій щодо удосконалення розвитку збутовими ризиками ПП «Оліяр» в умовах виходу на агроринки Бельгії; запропоновано деталізування та обґрунтування рекомендацій щодо аутсорсингу ризик-менеджерів для розвитку управління збутовими ризиками ПП «Оліяр» в умовах виходу на агроринки Бельгії. Зокрема нами пропонується аутсорсинг ризик-менеджерів для розвитку управління збутовими ризиками ПП «Оліяр» в умовах виходу на агроринки Бельгії. У 2023 р. експертами прогнозується збільшення чистого доходу ПП «Оліяр». Це відбудеться в результаті: врахування циклічних коливань кон’юнктури ринку під час побудови збутової політики підприємства; якісного вивчення та аналізування стану попиту., а також, відповідно, обґрунтованого прогнозування ймовірної зміни смаків і вподобань споживачів підприємства; розроблення результативної стратегії ціноутворення із врахування стадії життєвого циклу товарів та врахування зміни цін постачальників на ключові види ресурсів; виконання ретельного підбору комерційних посередників із врахуванням їх переваг і недоліків; розроблення комунікаційного бюджету із врахуванням кон`юнктури ринку та можливостей підприємства; виконання своєчасного корегування комунікаційних заходів. У 2023 р сумарна величина чистого доходу ПП «Оліяр» становитиме 10051444,00 тис. грн. Аутсорсинг ризик-менеджерів для розвитку управління збутовими ризиками ПП «Оліяр» в умовах виходу на агроринки Бельгії вплине на низку показників економічного зростання підприємства. Зокрема чистий прибуток ПП «Оліяр» збільшиться на величину економію на умовно постійних витратах і становитиме 560098,18 тис.грн. Сукупний прибуток –величина, яка більша від чистого прибутку на значення податку на прибуток (18%). У 2023 р. сукупний прибуток ПП «Оліяр» складе 683046,49 тис. грн. Активи ПП «Оліяр», зокрема розділ «Оборотні активи» містить в собі «Грошові кошти та їх еквіваленти». Чистий прибуток підприємства, на момент його поступлення, попадає на поточний рахунок і відображається саме в підпункті «Грошові кошти та їх еквіваленти». Тому в 2023 р. активи ПП «Оліяр» збільшаться на величину чистого прибутку й становитимуть 8365826,18 тис. грн. Щодо власного капіталу ПП «Оліяр», то його величина також збільшиться на величину нерозподіленого прибутку, зміна значення якого еквівалентне зміні чистого прибутку і становитиме 8365826,18 тис. грн. Кредиторська заборгованість ПП «Оліяр» не зміниться. Змін зазнають й інші відносні показники, зокрема рентабельність активів зросте до 6,7 % (на 0,82 %), рентабельність виготовленої продукції –до 6,21 % (на 0,85%), рентабельність власного капіталу - до 15,23 % (на 1,7%), капіталовіддача реалізованої продукції збільшиться до 120,15 % (на 3,35%). Ключові слова: ризики, ризики збутової діяльності, управління ризиками. Перелік посилань: 1. Лорві, І. Ф., 2011. Управління збутовими ризиками підприємства Вісник Хмельницького національного університету : Економічні науки, 6(2), с. 81-83. 2. Бугров, О. В.; Бугрова, О. О. та Лук’янчук, І. О., 2022. Страхування в системі управління ризиками компанії. Інвестиції: практика та досвід, 1, с. 41-47. 3. Халатур, С. М., Кравченко, М. В. та Матвієнко, А. О., 2022. Управління ризиками в проєктах для удосконалення ліквідності, економічної безпеки та платоспроможності підприємств. Інвестиції: практика та досвід, 2, с. 23-29. 4. Кравченко, А.В. та Яфасова, А.Ш., 2021. Основные принципы и преимущества системы управления рисками, интегрированной с бизнес-процессами. Управление экономическими системами, 4(25), с.30-33. 5. Вахович, І. М. та Янгієва, Я. К., 2016. Механізм управління фінансовими ризиками підприємства. Київ: Академвидав.