Маркетингове дослідження ринку побутової техніки і електроніки та удосконалення бренд-орієнтованої комунікаційної політики ТОВ “САВ ДІСТРИБЬЮШН” на ньому
Автор: Моспан Анастасія Василівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Маркетинг
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Внаслідок подібності товарів однакового призначення на ринках доцільне протиставлення індивідуальності існуючій масовості, що реалізується підприємствами за допомогою брендингу [1,с. 229]. Під ним розуміють таку діяльність компанії, яка пов’язана із заходами у сфері розроблення та реалізації, подальшого управління брендом [2]. Він має як матеріальні, так і нематеріальні складові [3, с. 156]. Цінність бренду проявляється не тільки через інформаційний вплив на споживачів, але також і через цілий спектр інших функцій [4, с. 264], які забезпечують переваги різним ринковим суб’єктам [5]. У реалізації брендингу важливу роль відіграє маркетинг, зокрема товар, комунікації, збут та ціна. Вищий її рівень може обумовлюватися ціновою премією за бренд [6, с. 58]. Останнім може бути і компанія, що позиціонує себе так. Як формування, так і розвиток бренду є неперервним процесом як для виробничих, так і для торговельних підприємств [7, с. 284]. Об’єкт дослідження – маркетингова діяльність ТОВ "САВ ДІСТРИБЬЮШН" на ринку електроніки та побутової техніки України, її роль у формуванні бренду торговельної мережі супермаркетів електроніки та побутової техніки "Фокстрот". Предмет дослідження – теоретико-методичні засади щодо формування бренд-орієнтованої політики підприємства на ринку, зокрема торговельного, у напрямі посилення його конкурентних переваг на ринку. Мета дослідження: дослідження ринку побутової техніки і електроніки та удосконалення бренд-орієнтованої політики ТОВ "САВ ДІСТРИБЬЮШН" на ньому. Результати дослідження. ТОВ "САВ ДІСТРИБЬЮШН" є лідером ринку України в сегменті роздрібних продажів електроніки та побутової техніки і він представлений великою мережею супермаркетів "Фокстрот", що діє на ринку України 29 років. У цих супермаркетах асортиментний ряд товарів складається із понад 100 тис. товарних одиниць, які представляють майже 1000 брендів. ТОВ "САВ ДІСТРИБЬЮШН" з 2007 р. пропонує товари під власними торговими марками. Усі пропоновані ним інші товари є офіційно імпортовані та сертифіковані. Для збуту продукції ТОВ "САВ ДІСТРИБЬЮШН" використовує омніканальну мережу, яка включає офлайн та онлайн-торгівлю. Інтернет замовлення у мережі супермаркетів "Фокстрот" збирають за 30 хв., а доставляють не довше, ніж за 2 год. Отримати сервісні послуги можна у більш ніж в 30 містах України. ТОВ "САВ ДІСТРИБЬЮШН" використовує на ринку інтегровані маркетингові комунікації. Креативна команда даного підприємства зробила символ бренду діджитальним та назвала його Фоксі. Для постійних клієнтів ним пропонується програма лояльності ФоксFan. Протягом 2017-2021 рр. зберігалася тенденція до зростання обсягів реалізації електроніки та побутової техніки в Україні, яка порушилася в умовах воєнного стану. Українці сьогодні купують побутову техніку та електроніку на заміну старій, яка виходить з ладу, а не з метою закупівлі більш сучасних моделей, вони є дуже чуттєвими до ціни товарів, проведення акцій. Обсяги реалізації побутової техніки та електроніки суттєво впали у Східній та Південній Україні, проте зросли у Західній Україні. До найбільших торговельних мереж, які реалізують побутову техніку та електроніку в Україні, належать "Фокстрот", "Епіцентр", "Нова лінія", "Ельдорадо", "Алло", "Комфі", "Мойо", "Citrus". Результати проведеного опитування показують, що при виборі побутової техніки та електроніки для респондентів найбільш важливим є їх дизайн, бренд та ціна. Більшість респондентів надають перевагу купівлі побутової техніки та електроніки в офлайн магазинах. На їх вибір впливають бренд магазину, його зручне розташування, великий вибір продукції, рекомендації друзів, нижчі ціни, проведення акцій. За результатами дослідження визначено, що найнижчу оцінку серед складових іміджу бренду "Фокстрот" мають складові "Імідж бренду для державних установ" та "Соціальний імідж бренду", які необхідно підвищувати. Розроблено алгоритм процесу прийняття рішень стосовно формування заходів з підвищення іміджу бренду "Фокстрот". Визначено пріоритетні заходи реалізації соціально-відповідального маркетингу у цьому напрямі, подано пропозиції щодо їх висвітлення на сайті та на сторінках соціальних мереж ТОВ "САВ ДІСТРИБЬЮШН". Ключові слова: брендинг, лояльність споживачів, торговельний посередник, ринок побутової техніки і електроніки, імідж бренду, соціально-відповідальні заходи. Перелік використаних літературних джерел. 1. Гуля Ю.В. Теоретико-методологічні засади брендингу та бренд-менеджменту підприємств. Вісник Хмельницького національного університету. 2015. № 5(1). С. 229–235. 2. Гриценюк В.В., Руснак А.В., Надточій І.І. Сутність брендингу та його роль у забезпеченні конкурентоспроможності підприємства. Ефективна економіка. 2019. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/ ?op=1&z=7545 (дата звернення: 27.10.2023). DOI: 10.32702/2307-2105-2019.12.156. 3. Крикавський Є., Дейнега І., Дейнега О., Косар Н. Маркетингова товарна політика: підручник. Львів, 2022. 376 с. 4. Зубко Д.О. Роль бренд-менеджменту в стратегічному розвиткові торговельних підприємств. Український журнал прикладної економіки. 2020. Том 5. № 2. С. 260–266. 5. Шаманська О.І., Саветін В.Г., Марчук Ю.А. Брендинг як напрямок маркетингової діяльності підприємства. Ефективна економіка. 2013. № 2. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1846 (дата звернення: 24.09.2023). 6. Скригун Н.П., Капінус Л.В. Особливості та психологія ціноутворення брендів: маркетинговий аспект. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2021. Вип. 3 (30). С. 55-60. DOI: 10.32782/easterneurope.30-9. 7. Івашова Н.В. Формування бренд-орієнтованої системи управління промисловим підприємством. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2012. № 4. С. 280-288.