Дослідження і удосконалення використання міжнародного франчайзингу в умовах поглиблення співпраці України та Німеччини
Автор: Лемішка Адріана Павлівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Міжнародна економіка
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: На момент сьогодення франчайзинг являється одним із найшвидших способів розвитку мережі бізнесу, оскільки істотно підсилює вже існуючий чи потенційний бренд і формує навколо нього якісне професійне оточення. Саме міжнародний франчайзинг дозволяє забезпечити диверсифікування грошових потоків і оптимізує валютні ризики. Збільшення кількості якісних франчайзингових форматів зумовить прискорення економічного відновлення України. Варто зазначити, що не зважаючи на кількість проблем на українському ринку франчайзингового бізнесу все більше підприємців обирають саме його. Це має місце внаслідок того, що франчайзинг забезпечує полегшення масштабування бізнесу й обираючи саме таку модель підприємець має змогу сфокусуватися на рості. Саме фокус на рості може врятувати й полегшити «проходження» кризових моментів у бізнесі. Також буде досягнуто значного полегшення управління суб’єктом підприємництва. Саме процес масштабування бізнесу за рахунок вибору франчайзингової бізнес-моделі забезпечить підприємство максимально системним процесом управління. Предметом нашого дослідження в магістерський кваліфікаційній роботі є міжнародний франчайзинг, об’єктом дослідження виступає ТзОВ «Бойки Паллетс», метою роботи є забезпечення удосконалення використання міжнародного франчайзингу ТзОВ «Бойки Паллетс» в умовах поглиблення співпраці з підприємствами Німеччини. У першому розділі магістерської кваліфікаційної роботи ми виконали дослідження теоретичних засад використання франчайзингу в умовах поглиблення міжнародної співпраці; зокрема для цього ми розглянули міжнародний франчайзинг як інструмент розвитку діяльності підприємства. Загальновідомим та беззаперечним є той факт, що франчайзинг являється різновидом підприємницької діяльності, при якій одна сторона (франчайзер) передає іншій стороні (франчайзі) пакет документів (франшизу) на наперед визначений строк, за встановлену наперед плату та на договірній основі (Суковатий, 2007; Корольчук, 2011). Франчайзинг є особливою системою взаємовідносин суб’єктів підприємницької діяльності, та за умови забезпечення належного підходу може бути каталізатором, прискорювачем розвитку бізнесу, оскільки забезпечує для суб’єктів бізнесу, які перебувають у франчайзинговій мережі, сприятливі умови для провадження успішної діяльності та відкриває нові можливості (Махнуша, 2004; Василевський та Черненко, 2019). До безперечних переваг франчайзингу на думку Кухарук та Кужель (2021), Островерхої (2015) належать: - приєднання до бізнесу, що вже успішно розвивається; - забезпечення навчання персоналу і контролювання зі сторони франчайзера процесу ведення бізнесу; - забезпечення поширення успішного досвіду в рамках франчайзингової мережі; - забезпечення зі сторони франчайзера інших вигод; - забезпечення зі сторони франчайзера часткового фінансування; - забезпечення переваг, пов’язаних з високою купівельною спроможністю франчайзера. На увагу також заслуговує виконане оцінювання нормативно-правової бази з питань використання міжнародного франчайзингу в умовах поглиблення співпраці . Другий розділ магістерської кваліфікаційної роботи присвячений виконанню макроекономічного аналізування результатів міжнародної співпраці України та Німеччини. Зокрема в ньому виконано аналізування результатів міжнародної співпраці України та Німеччини; подано характеристику та проаналізовано стан та динаміку міжнародної співпраці України та Німеччини в межах деревообробної промисловості; запропоновано узагальнення результатів аналізування міжнародної співпраці між Україною та Німеччиною. В третьому розділі магістерської кваліфікаційної роботи відображено результати мікроекономічне дослідження використання міжнародного франчайзингу ТзОВ «Бойки Паллетс» в умовах поглиблення співпраці з підприємствами Німеччини. З цією метою нами спочатку подано характеристику ТзОВ «Бойки Паллетс» і його виробничо-господарської діяльності; запропонована характеристика та виконано дослідження тенденцій здійснення та поглиблення міжнародної співпраці ТзОВ «Бойки Паллетс» з підприємствами Німеччини; здійснено дослідження тенденцій використання міжнародного франчайзингу ТзОВ «Бойки Паллетс» в умовах поглиблення співпраці з підприємствами Німеччини. В четвертому розділі магістерської кваліфікаційної роботи відображено результати удосконалення використання міжнародного франчайзингу ТзОВ «Бойки Паллетс» в умовах поглиблення співпраці з підприємствами Німеччини. Для цього насамперед визначено напрямки пошуку рекомендацій для використання міжнародного франчайзингу ТзОВ «Бойки Паллетс» в умовах поглиблення співпраці з підприємствами Німеччини; запропоновано деталізування й обґрунтування рекомендацій щодо використання міжнародного франчайзингу ТзОВ «Бойки Паллетс» в умовах поглиблення співпраці з підприємствами Німеччини. Зокрема нами пропонується проведення аудиту франшизи ТзОВ «Бойки Паллетс» й результатів діяльності його франчайзі в умовах поглиблення співпраці між Україною та Німеччиною. Впровадження цієї рекомендації буде супроводжуватись низкою витрат, зокрема вони сконцентровані в структурі адміністративних витрат товариства. У 2023 р. передбачено збільшення обсягів реалізації за рахунок розширення мережі франчайзі за межами країни, тому внаслідок цього зросте чистий дохід підприємства до 300698,55 тис. грн. Його сукупний прибуток збільшиться за рахунок виникнення економії на умовно постійних витратах і скорочення за рахунок цього величини повної собівартості готової продукції. По підсумку він зросте і становитиме 12097,82 тис. грн., чистий прибуток матиме приріст на 1916,92 тис. грн. (18,83 %) і становитиме 9920,17 тис. грн., забезпечити зменшення повної собівартості продукції 266454,08 тис. грн.. Зміни відбудуться також і у величині активів ТзОВ «Бойки Паллетс», які становитимуть 77685,07 тис.грн. (зростуть на 1571,87 тис. грн. або на 2,07 %), до 19167,47 тис. грн. зміниться також власний капітал товариства. Відносні показники ТзОВ «Бойки Паллетс» також зміняться, зокрема: рентабельність виготовленої продукції зросте до 3,72%, рентабельність активів – до 12,77 % (на 1,8 % -це досягнення зміни проектного стратегічного показника), рентабельність власного капіталу - до 51,76 %, капіталовіддача реалізованої продукції підприємства - до 387,07 % Ключові слова: франчайзинг, міжнародний франчацйзинг, бізнес-мережа. Перелік посилань: 1. Суковатий, О. Е., 2007. Франчайзинг як інноваційна модель розвитку бізнесу. Проблеми науки. 3, с. 18–23 2. Корольчук, О. П., 2011. Франчайзинг як спосіб активізації інтеграції вітчизняного бізнесу у глобальні виробничі та збутові мережі Економіка і фінанси підприємств. 5, с. 176–185 3. Кухарук, А. Д. та Кужель Д. В., 2021. Міжнародний франчайзинг як інструмент стратегії економічного розвитку підприємства. Актуальні проблеми економіки та управління. 15, с.215-228 4. Махнуша, С. М., 2004. Франчайзинг як елемент стратегії закріплення бренду підприємства. Механізм регулювання економіки. 1, с. 105–110 5. Островерха, Л. Ю., 2015. Дослідження сучасного стану франчайзингу в Україні та світі. Глобальні та національні проблеми економіки. 7, с. 122-126 6. Василевський, І.П. та Черненко, Н.О., 2019. Аналіз використання франчайзингу в Україні. Актуальні проблеми економіки та управління. 3, с.121-131