Дослідження та удосконалення методів пошуку іноземних контрагентів СТ «Міські інформаційні системи»

Автор: Тенета Соломія Романівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Досліджено проблематику пошуку іноземних контрагентів фірми. Проаналізовано сутність і значення співпраці з контрагентами, зокрема при ЗЕД, та шляхів і методів удосконалення їх пошуку, здійснено аналіз правового забезпечення тематики. Здійснено вивчення виробничо–господарської та зовнішньоекономічної діяльності СТ «Міські інформаційні системи» (м.Львів), а також стану, особливостей і проблем пошуку іноземних контрагентів за умов війни в Україні та наведено й економічно обгрунтовано шляхи їх вирішення. Контрагенти (від лат. «contra» – «проти» і «agens» – «той, який діє») – це кожен, хто пов’язаний договірними відносинами з підприємством; фізична або юридична особа, що є однією зі сторін угоди та бере участь у фінансовій операції для укладення договору [1-3]. Контрагенти в бізнесі можуть бути різними, та відносини з ними повинні бути офіційними; при цьому для іншої сторони саме підприємство теж є контрагентом. При пошуку контрагентів потрібний детальний їх аналіз, особливо для контрагентів із інших країн. Іноземний контрагент – це протилежна сторона у комерційній угоді, яка є іноземною особою, організацією чи фірмою. Однією із найважливіших характеристик при аналізуванні є правовий статус або організаційно-правова форма господарювання контрагента. Саме правовий статус контрагента визначає [4-5]: ? хто має право представляти його у переговорах, підписувати договори; ? як розподіляють прибутки даного контрагента; ? хто/як буде сплачувати борги контрагента у випадку його банкрутства тощо. Правовий статус контрагентів визначається та регулюється цивільним та торговим правом країни, в якій вони зареєстровані. Так усіх контрагентів ділять на [2]: приватних підприємців; одноособові підприємства; об’єднання осіб (підприємців); об’єднання капіталів; об’єднання підприємств. 4 Обрати контагентів – не легке завдання. Адже від їх надійності часто залежить успіх співпраці з ними. Перевіривши ж наперед потенційних партнерів, можна впевнитися у їх платоспроможності та добросовісності, а також попередити можливі ризики й негативні наслідки, що в умовах війни – критично. Пошук і вибір зовнішньоекономічного партнера, тобто іноземного контрагента є однією з основних умов для успішного здійснення ЗЕД. Вибір контрагента суттєво залежить від характеру зовнішньоторговельної операції і предмета угоди. Також, вибираючи країну, поряд з економічними міркуваннями, враховують характер торгово-політичних відносин із нею. Перевага віддається тим, з якими вже налагоджено ділові відносини, підкріплені договірно-правовою основою [2, 4-7]. Крім того сьогодні необхідно влаховувати й особливості воєнного стану [8]. Для пошуку іноземних контрагентів є низка методів: вторинне (кабінетне) дослідження ринку або шляхом проведення обстежень; аналіз потенційних клієнтів; аналіз звітності з метою пошуку "заморожених" і втрачених клієнтів; "збір замовлень" на певному іноземному ринку; рекомендації існуючих клієнтів; рекомендації інших залучених осіб, таких як керуючі банків, працівники держустанов тощо; дослідження продукції для пошуку нових сфер і способів її використання, що відповідають запитам нових клієнтів і вимогам нових ринків тощо [2, 4, 6]. Таке аналізування є підгрунтям стратегічного управління фірми. У результаті здійсненого дослідження на СТ «Міські інформаційні системи» наведено ключові виявлені проблеми за тематикою: 1. Несистемне й фрагментарне використання показників і методів аналізування міжнародного середовища й співпраці з контрагентами на підприємстві. 2. Відсутність ефективних підходів до перевірки потенційних іноземних контрагентів підприємства, зокрема з врахуванням специфіки воєнного стану в Україні. Для їх вирішення подано комплексний захід та підзаходи щодо вирішення виявлених проблем шляхом: 1. Вдосконалення методики аналізування міжнародного середовища і співпраці з контрагентами СТ «Міські інформаційні системи»; 2. Упровадження системи комплаєнс-контролю потенційних 5 іноземних контрагентів СТ «Міські інформаційні системи», орієнтованої на умови війни. В результаті впровадження рекомендованих заходів буде досягнуто збільшення чистого прибутку підприємства, й рентабельність виготовленої продукції збільшиться на плановані 4,4% в абсолютному вираженні. Ключові слова: контрагент, зовнішньоекономічна діяльність (ЗЕД), міжнародне середовище, метод, аналізування зовнішнього середовища. Перелік використаних літературних джерел. 1. Білозерцев В.С., Худякова О.С. (2019). Методика обліку та аудиту розрахунків з контрагентами на підприємстві. Економіка та держава, 1, 73— 77. 2. Брінь П.В., Прохоренко О.В. (2014). Обгрунтування вимог до контрагента у відносинах аутсорсингу. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія "Економічні науки", 9, 87-94. 3. Візіренко С.В., Іваніцький К.В. (2020). Організація обліку розрахунків з контрагентами. Інвестиції: практика та досвід, 23, 58–63. 4. Левандовська О.М. (2023). Удосконалення аналізу діяльності підприємства: оцінка сезонних коливань. Бізнес Інформ, 4, 111–116. 5. Мельник О.Г. (2017). Експортний потенціал підприємства: сутність і методологічні основи аналізу. Проблеми економіки, 1, 226-231. 6. Мельник О.Г., Передало Х.С., Горошко Ю.В. (2021). Оцінювання результативності управління зовнішньоекономічною діяльністю на основні цільових показників. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку, 3 (2), 72–81. 7. Мозгова Г.В., Євтушенко В.А., Сєркова Н.В. (2023). Теоретичне обґрунтування особливостей формування та розвитку управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємства. Бізнес Інформ, 3, 152-157. 8. YouControl (2023). Як перевірити іноземного контрагента. URL: https://youcontrol.com.ua/articles/yak-pereviryty-inozemnoho-kontrahenta.