Організація і методика обліку та контролю орендних операцій на ПП «Динаміт»
Автор: Бабій Юлія Романівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Облік і оподаткування
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Основним нормативним актом, що регулює ведення обліку орендних операцій в Україні є НП(С)БО 14 “Оренда” [1], проте положення стандарту не повною мірою висвітлюють питання щодо облікових процедур в рамках орендних операцій. Детальне дослідження проблеми дозволить виділити неузгодженості та напрацювати шляхи вирішення, зокрема, в частині узгодженості відображення операцій з оренди в обліку і звітності відповідно до національних та міжнародних стандартів. Об’єктом дослідження є сукупність теоретико-методичних та прикладних підходів до обліку та контролю орендних операцій ПП “Динаміт”. Предметом дослідження є процес здійснення орендних операцій ПП “Динаміт”. Метою магістерської кваліфікаційної роботи є дослідження теоретичних та практичних аспектів організації та методики обліку та контролю орендних операцій у ПП “Динаміт”. В даній роботі було розглянуто основні підходи до ведення обліку та контролю орендних операцій у ПП “Динаміт”, а також визначено основні проблеми обліку та контролю таких операцій. Критерієм класифікації оренди виступає розподіл ризиків та вигод між орендодавцем та орендарем, пов’язаних із володінням активу, що є предметом оренди. Оренда класифікується як фінансова оренда, якщо вона передбачає передачу орендарю практично всіх ризиків та винагород, пов’язаних з володінням активом, і як операційна оренда, якщо вона не передбачає передачу орендарю практично всіх ризиків та винагород від володіння активом [2]. Договір оренди – це договір, за яким орендодавець передає орендарю право користування активу протягом узгодженого періоду часу в обмін на платіж або низку платежів. Метою внутрішнього контролю операцій з оренди є визначення ефективності використання майна, що здається в оренду, правильності нарахування та облікового відображення орендних платежів, перевірка своєчасності їх сплати орендарем [3]. На вирішення поставлених завдань контролю операцій з оренди формується номенклатура методів, засобів, прийомів для проведення контрольних процедур. Ця інформація, в свою чергу, надасть інформацію для прийняття управлінським персоналом рішень щодо управління майном підприємства, усунення недоліків та напрацювання шляхів оптимізації здійснення господарської діяльності. Основним видом діяльності ПП “Динаміт” є надання в оренду та експлуатація власного чи орендованого нерухомого майна. ПП “Динаміт’’ є прибутковим підприємством в усіх роках аналізованого періоду, крім 2021 року. Сума чистого прибутку є стабільною в усіх аналізованих роках і коливається в межах 11-16 тис. грн. У зв’язку з цим, показники рентабельності продажу ПП “Динаміт” є невисокими. Для оформлення лізингових операцій у ПП “Динаміт” застосовують ті ж документи, що і при оформленні операцій з основними засобами – уніфіковані форми: акт (накладна) приймання-передачі основних засобів та інвентарну картка обліку основних засобів. Вичерпного переліку суттєвих умов договору оренди не існує, у кожному випадку вони визначаються на розсуд сторін. З моменту підписання акта прийому-передачі договір оренди буде набувати сили і обчислюватимуться всі терміни за цим договором, що буде сприяти уникненню розбіжностей між орендодавцем та орендарем [4]. Основні засоби, які передаються орендодавцем в операційну оренду, повинні відображатися у бухгалтерському обліку окремо, наприклад, на окремому субрахунку, що відкривається до рахунку 10 “Основні засоби”. Вартість об’єктів основних засобів, що знаходяться в підприємства на праві власності, включаючи об’єкти основних засобів, передані у оренду, погашається за допомогою нарахування амортизації. Доходи від здавання майна в оренду (орендна плата) обліковуються за кредитом рахунки 70 “Доходи від реалізації” (субрахунок 703 “Дохід від реалізації робіт і послуг”) у кореспонденції з рахунками обліку розрахунків (рахунок 36 “Розрахунки з покупцями та замовниками”) або грошових коштів. Витрати, пов’язані з наданням майна в оренду (включаючи амортизацію за атомом майна), враховуються за дебетом 91 “Загальновиробничі витрати” (субрахунок 912 “Інші загальновиробничі витрати”) кореспонденції з рахунками обліку витрат та витрат на продаж [5]. Внутрішній контроль орендних операцій має бути спрямований на перевірку законності, доцільності та достовірності відображених операцій у документах щодо надходження, використання та повернення або постановки викупленого майна на облік. Ключові слова: облік, орендні операції, фінансова оренда, операційна оренда, лізинг. Перелік використаних літературних джерел: 1. Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку 14 “Оренда”: Наказ Міністерства фінансів України від 28.07.2000р. № 181. 2. Максименко І.Я. Особливості обліку орендних операцій: бухгалтерський та податковий аспекти/ І.Я. Максименко, К.С. Ганноцька // Економiка та держава. – 2019. – № 11. – С. 100-102. 3. Проскура К.П. Окремі випадки відображення в обліку та оподаткуванні операцій з оренди майна / К.П. Проскура // Економічний вісник. Серія: фінанси, облік, оподаткування. – 2017. – Вип. 1. – С. 176-186. 4. Лепетан І.М. Методологічні підходи до обліку орендних операцій / І.М. Лепетан, Ю.І. Рязанцева // Агросвіт. – 2019. – № 22. – С. 92-97. 5. Фінансовий облік: навч. посібник / В.М. Краєвський, О.П. Колісник, Н. В. Гуріна та ін. – Ірпінь: Державний податковий університет, 2022. – 616 с.