Дослідження та розвиток процесів планування діяльності митного підрозділу ТзОВ «Торговий Дім Бойчак»

Автор: Карпунець Ярослав Вікторович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Управління митною діяльністю
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Планування — процес визначення цілей, стратегій та заходів/дій, необхідних для досягнення заданих цілей у межах доступних ресурсів. Планування є однією з основних функцій менеджменту, яка дозволяє визначити напрям розвитку та досягти успіху в довгостроковій перспективі [4]. Сьогодні війна в Україні скоротила горизонти планування практично втричі: з двох-трьох років до періоду менше року. Короткострокові плани зараз міряють тижнями, а руйнуються вони через ситуації, які неможливо передбачити [1-2, 5]. У цілому, планування грунтується на дев’яти ключових принципах: 1) орієнтація на мету; 2) специфічність; 3) точність; 4) повнота; 5) гнучкість; 6) об’єктивність; 7) простота; 8) комунікабельність; 9) реалізованість [4]. Планування дає підприємству основу для ефективного управління, адже: 1. Визначає напрямок дій або цілі. Якщо цілі чітко сформульовані, бізнес-плани будуть безпосередньо спрямовані на їх досягнення. Тож, планування забезпечує чіткий напрям для відділів та працівників підприємства. 2. Знижує ризик невизначеності. Воно включає прогнозування майбутніх подій, що допомагає знизити невизначеність у бізнесі, яка викликана змінами в технологіях, смаках та моді, а також іншими умовами ведення бізнесу. 3. Скорочує дублювання та марнотратство, адже передбачає різні варіанти дій, які корисні для досягнення цілей. 4. Встановлює стандарти контролю. Управлінський контроль включає підтримку правильного напряму діяльності шляхом обмеження відхилень від планів або стандартів. Саме в процесі планування керівництво встановлює стандарти роботи, що є еталоном для оцінки фактичної продуктивності. 5. Планування сприяє інноваціям і творчості [2, 4]. Процес планування включає такі основні етапи [2]: 4 1. Постановка цілей. Необхідно встановити конкретні цілі, які можуть бути досягнуті за допомогою політик, процедур, правил, бюджетів, програм та стратегій. Вони допомагають співробітникам зрозуміти, чого від них чекають. 2. Аналізування ситуації. Процеси планування мають ґрунтуватися на систематичному прогнозуванні. Оцінка майбутнього попиту, смаків клієнтів, конкуренції може здійснюватися з допомогою прогнозування. 3. Визначення альтернативних варіантів дій. Потрібно намагатися відсіяти найгірші альтернативи, щоб мати невелику їх кількість для остаточного вибору. 4. Оцінка альтернатив. Альтернативи, сформовані на попередньому етапі, оцінюють щодо цілей, витрат, наявності ресурсів. Позитивні і негативні аспекти кожної слід оцінювати на основі їх здійсненності і наслідків. 5. Вибір найкращої альтернативи. Цей етап включає ухвалення рішення через кількісний аналіз, судження та досвід. Вибрана альтернатива має бути найбільш здійсненною і прибутковою та мати найменші негативні наслідки. 6. Здійснення плану. Успішне виконання плану залежить від того, які дії/процеси включено у стратегічне планування, і, отже, від шансів на отримання сприятливих результатів для оптимізації. 7. Подальший контроль та перегляд. Планування успішне лише якщо виконується з орієнтацією на результат. Методи контролю та перевірки допомагають перевіряти ефективність планування. Три основні рівні планування такі [2, 4]: стратегічне, тактичне, оперативне. Планування є критично важливим при здійсненні підприємством зовнішньоекономічної діяльності (ЗЕД), зокрема й митної. Успішним планом розвитку ЗЕД можна вважати таку систему заходів, яка призводить до ефективного пристосування підприємства до іноземних ринків [1, 3, 4]. У роботі досліджено проблематику розвитку планування діяльності, зокрема при здійсненні ЗЕД і митної діяльності підприємства. Проаналізовано сутність і значення плану, планування, зокрема при ЗЕД, процесів планування та шляхів їх удосконалення, здійснено аналіз правового забезпечення даної тематики. Здійснено вивчення виробничо–господарської та ЗЕД ТзОВ «Торговий Дім Бойчак» (м.Львів), стану і проблем розвитку процесів планування 5 діяльності митного підрозділу. Виявлено ключову роль таких двох проблем за тематикою: 1. Відсутність системи антикризового планування на підприємстві, зокрема щодо зовнішньоекономічної та митної діяльності; 2. Використання спрощених методик і процесів планування імпорту продуктів харчування. Щоб усунути ці проблеми фірмі варто здійснити: 1. Впровадження в ТзОВ «Торговий Дім Бойчак» системи антикризового планування, зокрема щодо зовнішньоекономічної та митної діяльності; 2. Вдосконалення процесу планування імпорту продуктів харчування ТзОВ «Торговий Дім Бойчак», зокрема митних процедур. Ці заходи дадуть можливість оптимізувати ЗЕД, зокрема митну діяльність, що в кінцевому підсумку підвищить ефективність діяльності фірми в цілому. Заходи обґрунтовано, оцінено витрати на їх реалізацію та очікуваний ефект для ТзОВ «Торговий Дім Бойчак», зокрема, вплив на стратегічний показник – ріст капіталовіддачі на 2,2%. Ключові слова: план, процес, планування, мито, митна справа, підрозділ, зовнішньоекономічна діяльність (ЗЕД). Перелік використаних літературних джерел. 1. Батракова Т., Фоменко С. (2023). Cучасний стан зовнішньої торгівлі Eкраїни в умовах економічної нестабільності. Цифрова економіка, 4(04), 56-62. 2. Колодка А. (2022). Кризове управління в умовах повномасштабної війни. Науковий вісник: Державне управління, 2(12), 75–86. 3. Кузьмін О.Є., Тодощук А.В., Мельник О.Г. (2017). Митне регулювання експортно–імпортних операцій в умовах поглибленої та всеохоплюючої зони вільної торгівлі між Україною та ЄС. Бізнес Інформ, 5, 40–44. 4. Куліш Д.В., Голобородько Г.Я. (2023). Вплив систематичного стратегічного планування і стратегічних бізнес-інновацій на зовнішньоекономічну діяльність підприємств. Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління, 21(2(51)), 56–74. 5. Патицька Х.О. (2023). Ризики розвитку економіки України в умовах війни. Бізнес Інформ, 4, 98–104.